Hoe een HD controleren op beschadiging?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Weatherman56

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2007
Hallo,

Ik heb meerdere Hitachi Deskstar IDE HD's eigenhandig in een externe behuizing gestoken. Een van deze HD's heb ik onlangs per ongeluk al draaiende laten stuiteren op de grond vanaf een 40cm hoogte (in een Zweex behuizing (niet het beste, weet het)). Dat is alles nog niet zo'n probleem eigenlijk. HD draait nog en volgensmij kan ik bestanden ook nog zien (zijn duizenden bestanden dus moeilijk te concluderen).

Nu is mijn vraag of ik zekerheid kan krijgen of deze HD nou wel of niet wat heeft overgehouden van de val. Aan de buitenkant zie je niets, maar aan de binnenkant? (als er wel beschadiging is en eventueel data verlies, dan weet ik dat liever nu dan later omdat ik nog een reserve HD heb staan met een 3 maandelijkse backup (copy/paste)) Windows standaard progjes vertellen niets en vraag me af of je daar wel iets aan hebt.

Alvast bedankt voor eventuele tips en dergelijke meer! :)

Dat weet ik ook niet, maar wat weerhoudt je ervan om de readme pdf te lezen die er bij zit?

Het is echt geen rocket science hoor ... :p

Gewoon scandisk gebruiken.... standaard in Windows. Je gaat via verkenner op de drive die je wil checken klik je rechtermuis, dan eigenschappen. In een van de tabbladen heb je schijf controleren optie. Die vink je aan en tevens sectoren controleren.

Gewoon scandisk gebruiken.... standaard in Windows. Je gaat via verkenner op de drive die je wil checken klik je rechtermuis, dan eigenschappen. In een van de tabbladen heb je schijf controleren optie. Die vink je aan en tevens sectoren controleren.
Meld alleen "scan voltooid" en meer weet je niet ;) :D

Het andere... veel Engels in handleiding, is niet mijn sterkste punt :confused:

Meld alleen "scan voltooid" en meer weet je niet ;) :D

Het andere... veel Engels in handleiding, is niet mijn sterkste punt :confused:

Je hebt mij in quote genomen in je antwoord??
Engels scandisk in Windows is in de taal van Windows.
Dus denk dat je verkeerde quote hebt :rolleyes:

Wat is er mis met scandisk van Windows? Werkt perfect en markeerd eventueel slechte sectors.
Als je een rapport wil hebben, kan je ook chkdsk gebruiken na he gebruik van scandisk.
Dan heb je het volgende rapport :
(zie ook bijlagen, nogmaals klikken op de geopende bijlage voor beter beeld)

Het bestandssysteem is gecontroleerd. Er zijn geen problemen vastgesteld.

51897948 kB totale schijfruimte.
22129004 kB in 58360 bestanden.
32276 kB in 10109 indexen.
0 kB in beschadigde sectoren.
180028 kB in gebruik door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
29556640 kB beschikbaar op schijf.

4096 bytes per cluster
12974487 clusters in totaal op schijf
7389160 clusters beschikbaar op schijf

Yep, was een quote op jouw Serg50 (eerste zin altans, tweede zin was voor Artic Joe bestemd).

Dergelijke rapportage wat je toont kan ik niet opvragen, altans zie het nergens :eek:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan