• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe een rangschikking maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0192

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jun 2016
Beste

Nu het Europees kampioenschap voetbal bezig is ben ik op het idee gekomen om alle uitslagen van de wedstrijden in een excel bestand te gieten. In dit bestand zou ik de uitslagen typen, dan zouden er automatisch punten bij de ploegen komen te staan. In een andere cel zou dan een optelling worden gemaakt van alle punten en doelpunten van deze ploeg. Nu zou ik ook een rangschikking willen maken. Deze rangschikking moet als eerste rekening houden met de punten, wanneer dat gelijk is met het doelpuntensaldo, en wanneer dat gelijk is met het resultaat van de onderlinge wedstrijd. Wanneer dat die wedstrijd nog niet gespeelt zou zijn, zouden ze op een gedeelde plaats moeten komen te staan.

Ik heb al iets geprobeerd maar ver geraak ik niet:
excel.jpg

Zoals u kan zien zet de computer Wales op de tweede en derde plaats omdat de punten met Rusland gelijk zijn. Weet er iemand de oplossing hiervoor?

MVG
J.G.

Zoek maar eens op 'Rangschikking met gelijke stand' in dit forum.
Voorbeelden genoeg.

Volgens mij heeft de FIFA daarvoor een addin ontwikkeld met de naam 'matchfixing.xlam'.

Volgens de UEFA-regels wordt eerst gekeken naar het aantal punten dat een land behaalt (3 pt voor een overwinning, 1 pt bij gelijkspel), daarna naar het doelpuntensaldo (#voor - #tegen) en daarna naar het aantal doelpunten voor. Daar moet je dan vervolgens op ranken, maar dan kan het nog steeds zo zijn dat deelnemers gelijk eindigen. Volgens mij wordt in dat geval gekeken naar 'fair play'; gele en rode kaarten tellen of zo?
Als je een formule wenst moet je een echt voorbeeld plaatsen.

Beste Timeshel,

Bedankt voor het document maar ik kan er niet echt aan uit, maar ik werk ook nog niet zolang met excel ...
Ik ben al wel verder geraakt met mijn document maar kom op het einde toch weer 1 probleem tegen, ik heb de ploegen kunnen rangschikken maar wanneer ik tweemaal een tweede plaats heb krijg ik tweemaal hetzelfde land.

Als je tijd en zin moest hebben mag je het altijd eens bekijken.
Bekijk bijlage Ek 2016.xlsx

MVG
J.G.

Beste

Even het laatste document met de laatste score's posten. Als iemand de fout vind in groep C waarom Duitsland niet aan kop komt mag je het mij altijd laten weten, ik vind de fout namelijk niet. Als iemand ook een oplossing weet om niet tweemaal dezelfde ploeg te rijgen in de rangschikking mag je het ook altijd laten weten.

MVG
J.G.
Bekijk bijlage Ek 2016.xlsx

Laatst bewerkt:
De formules kloppen in de bijlage. Om niet twee maal dezelfde ploeg te krijgen is een matrixformule nodig. Die moet je ingeven met CTRL SHIFT ENTER. Dan zet excel zelf de accolades eromheen.
De regels die je gebruikt om de rangschikking te bepalen zijn niet in overeenstemming met die van de UEFA. Zie #4. Moet je verder zelf weten.

Bijlagen

Beste Timeshel

Bedankt voor de formule, deze werkt inderdaad. Zou je wel nog even de formule kunnen uitleggen want ik ben niet helemaal mee?

Neem bijvoorbeeld groep B (gelijke stand voor de tweede plaats):
Bij het eerste vak voor plaats twee gebruik je de formule: =INDEX($K$26:$K$29;KLEINSTE(ALS($I$26:$I$29=AA4;RIJ($1:$4));AANTAL.ALS(AA$3:AA4;AA4)))
(dan wel met accolades).
Zoals ik er aan uit kan gaat Excel zoeken in de cellen K26 tot en met K29 achter de waarde of de tekst die moet weergegeven worden. Daarna gebruik je de formule KLEINSTE(ALS... Dan gaat hij denk ik eerst kijken of de waarde in de cellen I26 tot en met I29 overeenkomt met de waarde in de cel AA4. Wat je dan doet met de RIJ en AANTAL.ALS snap ik niet.

Alvast bedankt
MVG J.G.

Met Rank.Avg of rank.eq is het probleem toch opgelost ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan