Hoe emails van Thunderbird naar Gmail kopieren

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Deze vraag heb ik eerder op het ubuntu-forum geplaatst, maar krijg daar tot op heden (nog) geen reacties (ik gebruik dus Ubuntu).

Ik gebruik Thunderbird mail en heb flink veel mapjes met emails die ik niet kwijt wil. Ik heb ook een Gmail-account dat ik eigenlijk niet gebruik. Nu zou ik graag twee dingen willen:
1. Al mijn emails (alle mapjes) kopieren naar Gmail, bij wijze van back-up.
2. Van nieuwe in- en uitgaande emails automatisch een kopie opslaan in Gmail.
Kan dit, en zo ja, hoe?

Voor vraag 1: je zou alle e-mails kunnen uploaden naar docs.google.com, daar kan je ze dan later downloaden als backup.
Voor vraag 2: ik weet niet hoe je het meteen via je e-mail programma moet doen, maar je kan ook een doorverwijs e-mailadres maken, die dan doorverwijst naar je gmail account en je thunderbird account.

Maak in Thunderbird je G-mail account aan.
Let op de Server instelling die moet op Imap staan op deze wijze synchroniseert G-mail Thunderbird met G-mail in de webmail.
Selecteer vervolgens de mailtjes die wilt verplaatsen in je ander e-mail adres van Thunderbird, -> rechts klikken en kies in het uitval menu verplaatsen -> naar je nieuwe aangemaakte G-mail account.
Zojuist heb ik dat getest het werkt in Windows maar ik heb ook Ubuntu en daar is het zeker niet anders. (een goede keuze Ubuntu).
Opmerking: log regelmatig in op je G-mail want ik weet niet als je dat voor lange tijd niet hebt gebruikt of je G-mail kwijt raakt? Bij hotmail is dat wel namelijk.
Succes Theo

Laatst bewerkt:
Ik heb nu pas tijd om er aan te beginnen. Vraagjes: Waar vind ik of de server op Imap staat? kan ik mijn bestaande Gmail account invoeren in Thunderbird? Moet ik mailtje voor mailtje verplaatsen of kan het per mapje? Zijn de mailtjes dan verplaatst naar Gmail, of zijn ze gekopieerd (staan ze dan ook nog in Thunderbird ingeval er iets mis gaat)?

Je vindt de instellingen onder Extra -> Account instellingen -> Server instellingen. En kijk dan naar Server type. Dat is normaal een Pop- mailserver.
In jouw geval voer je je G-mail account toe aan Thunderbird. Onder Account instellingen vind je Nieuwe account aanmaken. Voer je naam in , je bestaande G-mail account en wachtwoord, en let nu op het venster "Configuratie bewerken" daar kan Pop staan. Als er Pop staat klik dan op het pijltje achter dit kleine venster en kies dan Imap.
Als je dit hebt afgerond komt je G-mail gesynchroniseerd in Thunderbird te staan.
Als je het verplaatsen niet vertrouwt test het dan met een onbelangrijk mailtje om te verplaatsen. Verplaatsen kan met meerdere mailtjes tegelijk.
Maar selectie met de eerst bv dan shift ingedrukt houden en de onderste bv. Heb je de selectie staan klik dan met de rechter muistoets op de selectie. En kies dan verplaatsen of kopiëren als je wilt.

succes Theo

Ik kan even niet verder. Op dit moment zit ik zwaar in de sh... Heb gisteravond onbedoeld mijn ubuntu geupgrade ipv geupdate en dat is misgegaan vanwege mijn dualboot met Windows XP. De grub was niet meer te herstellen en ik heb ubuntu toen er overheen moeten installeren om weer een nieuwe grub aan te maken. Ik gebruik nu mijn laptop. Ik was oorspronkelijk ook van plan om tzt te upgraden. Vandaar mijn vraag hoe mijn emails naar Gmail te backuppen. In principe moeten bestanden en emails bij een ubuntu upgrade blijven staan, maar voor de zekerheid dus. Nou, mijn bestanden zitten er nog, maar op een vreemde plaats en mijn email is foetsie. Gelukkig vond ik voor de upgrade nog een manier om ze te backuppen (Thunderbird blijkt een verborgen map met emails te hebben en die heb met mijn bestanden op een externe harddisk gezet). Ik heb nu inderdaad de nieuwste Ubuntu maar alles is partitietechnisch een puinhoop (verspreidt over 2 harddisks). En als ik mijn mijn kpn email-wachtwoord voor Thunderbird ingeef herkend hij het niet meer. Terwijl ik met dat wachtwoord wel in mijn kpn webmail kan en ook mijn Thunderbird op deze laptop ermee heb kunnen activeren. Drama dus. Wellicht moet ik hier Ubuntu forum voor raadplegen. Lang verhaal!
Overigens: account instellingen zitten bij mij onder bewerken en niet onder extra. Blijkbaar is alles niet overal hetzelfde heb ik al eerder ervaren. Ik begrijp dat ik met jouw procedure mijn Thunderbird synchroniseer op Gmail, Maar stel dat Gmail wordt gewist, dan wordt meteen mijn Thunderbird gewist, of zie ik dat fout?

Laatst bewerkt:
Ik heb geen verstand van Thunderbird, maar ik heb in Windows livemail een bericht regel die ervoor zorgt dat elke binnenkomende mail word doorgestuurd naar mijn gmail account. Ik neem aan dat Thunderbird ook een dergelijke functie heeft. Als je een bericht regel aanmaakt kun je die vervolgens toepassen op elke bestaande map met mail. Je hoeft dus niet elk mailtje apart door te sturen.
Voor wat betrefd je vraag over gmail, nee er word niks gewist daar. Ik heb er nu na jaren ong. 15000 mailtjes staan(incl. eventuele bijlages).
Doordat ik alles door stuur hoef ik op mijn pc dus niks te bewaren.

Met het verwijderen van de G-mail account verwijder je niet de mailtjes. Alleen als je de e-mail onder het "postvak in" en "prullenbak" verwijdert zijn ze definitief weg.
Onder Ubuntu vind je de weg naar account toevoegen onder: Bewerken -> account instellingen -> account acties.
succes Theo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan