• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe evalueren van flexibel aantal rijen in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Ik heb in een Excelblad een per maand verschillend groot aantal rijen die ik op allerlei manieren evalueer. Omdat de evaluaties nogal complex zijn houd ik het aantal rijen dat moet worden afgezocht graag op een minimum om zo zo weinig mogelijk snelheid te verliezen. Ik vraag me dus af of het mogelijk is om in:
...§A§1:§AS§350, de 350 te vervangen door het werkelijk aantal rijen.

Als dat niet mogelijk is, dan ben ik benieuwd of dit te definiëren is als een soort constante, zodat ik het bereik op één plek heel gemakkelijk aan kan passen, in plaats van op vele plekken dit handmatig te moeten doen.

Zo te zien werk je met formules en niet in VBA.

Probeer dan met dynamische naambereiken te werken. (zie zoekfunctie van deze site)
Je naambereik zal dan zoiets worden =verschuiving(A1;;;aantal.als(A1:A2000;">0")

Succes,

Zoals ThankYou aangaf zijn dynamische naambereiken een oplossing maar misschien kan het ook via matrix formules of een combinatie van beiden.
Kan je een vb bestand bezorgen zodanig dat we een idee hebben van wat er juist moet gebeuren.

En bereik van 300 rijen is niets daar moet je niet wakker van liggen.
Wanneer je onderaan in de task balk een bericht "calculating x% cells" (of zoiets) ziet met een bereik van 300 cellen dan is er iets anders aan de hand.

Laatst bewerkt:
Als je met Excel 2007 of later werkt: gebruik een tabel.

Ik heb een grondig uitgekleed en geannonimiseerd (gevoelige bedrijfsgegevens) voorbeeld-bestand toegevoegd, dat echter volledig de essentie weergeeft:
Ik heb de naam ´ID` proberen te herschrijven met Verschuiving in ´ID_2`; Verschuiving leek mij immers precies te zullen doen wat ik beoog: niet meer en niet minder rijen evalueren dan er zijn. Als ik met F5 (ga naar) en de naam in het verwijzingvak invul, dan krijg ik precies het goede bereik. Echter in de bestaande formules (zie kolom C van blad Urenanalyse) werkt het niet. Het is me echt een raadsel waarom niet.
Vreemd vind ik trouwens ook dat ik met F5 niet de naam ID_2 kan selecteren...

Bijlagen

Verwijder svp eerst alle code die wijzigingen aanbrengt in Excel. !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan