Hoe formateren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hoe formatteren?

Hallo,
Mijn besturing staat op de c:/ schijf. Vanwege problemen met deze schijf wil ik de besturing op mijn E:/ schijf zetten.

Wat is nu de procedure?
Eerst de besturing op de E: schijf installeren en dan de c: schijf formatteren of moet ik een andere volgorde hanteren?
Voordat ik iets fout doe, wil ik graag jullie advies.

Groet,

Martin

al je data gaat weg he!!!

gewoon van Windows cd opstarten
Partition Formatteren en installeren op andere!

Waarom niet even de C schijf clonen naar de E schijf?
Daarna de C eruit en de E ervoor in de plaats.

Er zijn drie opties

1)
Opstarten van CD en een nieuwe versie op E: zetten.
Dan kun je ook je oude op C: nog gebruiken en alle data op je gemak proberen over te zetten​

2)
Doen wat bluRay zegt. Uithuilen en opnieuw beginnen​

3)
drive C: clonen naar drive E:
Helaas neem je dan alles wat niet goed functioneerde ook mee
En vaak weigert XP ook dienst omdat er verwijzingen in het register staan naar C:\​

Aan jou de keuze.

Eric. :thumb:

Vanwege problemen met deze schijf wil ik de besturing op mijn E:/ schijf zetten.
Van welke problemen heb je precies last?
Zijn de c-schijf en de e-schijf in werkelijkheid partities van disk0, of gaat het inderdaad om twee aparte harde schijven?
Als het besturinssysteem op c problemen geeft (en niet de harde schijf), waarom dan geen schone (her)installatie?

Hallo,
Ik heb de besturing nu op mijn E: schijf gezet, maar ik krijg de C: schijf (waar de besturing opstond) niet geformatteerd.
Hoe en waar kan ik deze schijf formatteren?

Martin

Waarom krijg je die niet geformatteerd / wat "zegt" Windows als je dat probeert?

Wáár / hóe probeer je C: te formatteren?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb de twee vragen samengevoegd zoals pasja al voorstelde in zijn bericht.

Ik ga rechts met de muis op de C: staan en dan formatteren.
Ik heb handmatig alles eraf gehaald.Alleen System32/Macromed/Flash/Flashutil9e en Flash 9e.ocx blijven bestaan. Deze bestanden krijg ik niet gedeleted.

Martin

Weet je heel zeker dat het systeem heeft geboot met de "nieuwe" Windows installatie, oftewel vanaf E: ?

Zo ja, start dan "Deze computer" en probeer dáár met een rechtse klik op C de C-schijf te formatteren.

Wil dat om de één of andere vage reden niet én je hebt de nieuwe Windows echt op een andere hdd staan als de oude, waarmee ik dus bedoel dat E géén partitie vormt van de schijf die C: heet, dan heb je ook nog een andere optie:

download een bootdisk van Windows 98SE en boot met die disk je systeem. Als op het scherm dan staat te knipperen

A:>

type dan het commando

fdisk

Na opstart van deze tool kun je de non dos partitie ( C : ) laten verwijderen door Fdisk. Vervolgens maak je een nieuwe schijf(partitie) aan, noem deze ook weer C: en als je die dan wil gaan gebruiken ontkom je er niet aan om te formatteren (wat dan ook gegarandeerd gaat lukken omdat een verwijderde en daarna opnieuw aangemaakte partitite niet eerder gaat werken dan na een format)

Edoch, het werken met Fdisk herbergt enig risico. Je loopt zonder ervaren te zijn een hele beste kans om teveel partities / schijven te verwijderen, met als gevolg dat je een heel mooi clean systeem hebt waarop echter geen letter / foto meer staat. Beschouw als onerevaren gebruiker Fdisk als een laatste redmiddel en doe het alleen met behulp van iemand die er iets meer kass van heeft gegeten.

Even het volgende:

Zie bijlage. Dat is het enige wat nog op mijn C-schijf staat (waar eerst de besturing op stond).
Nu staat mijn besturing op de E-schijf en werkt prima, maar ik wil mijn C-schijf formatteren zodat deze geheel leeg is. Ik krijg ook niet de letter van C in een andere nkiet gedaan.
Ik hoop dat ik van jullie een ëenvoudige" oplossing krijg.

martin

Bijlagen

ga eens via
start
configuratiescherm
systeembeheer
computerbeheer
naar schijfbeheer
kijk of je vanaf daar de c schijf kunt formatteren.

Helaas gaat dat niet. Als ik met de rechtermuisknop eropklik, dan is formatteren niet opgelicht!

Martin

heb je nog een disk drive in je computer...dus zo'n ding waar floppy's inkunnen.

Wel goed lezen toch.

Zoals ik al zei C: is je opstart-schijf. (Blijkt niet de juiste benaming te zijn Sorry)
Als je bij Extra, Mapopties systeembestanden weergeven en verborgen bestanden weer geven instelt en extensie van bekende bestanden verbergen uit vinkt., zul je daar ntldr, boot.ini en NTDETECT.COM vinden.

Geef je even een plaatje van schijfbeheer
Schijf-beheer.jpg

daar kun je zien dat ik een kleine schijf C: heb waar dos nog op moet komen te staan en een systeemschijf F: met 2000 er op.

Windows noemt C: je systeem schijf. Blijkbaar destijds niet goed opgelet, daarom heet C: bij mij opstart. Sorry als ik jou en mijzelf in de war heb gebracht.

Succes,

Eric. :thumb:

P.S. Soms lukt het hem direct te laten booten als je C: los koppelt.

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad nog een floppy drive

martin

www.bootdisk.com haal daar een opstart diskette voor windows 98 en formatteer daar je c schijf mee.

Even in het kort

Omdat schijf 0 bestond en een actieve partitie had, Gebruikt Windows die als (nu zeg ik het goed) als systeem schijf.

Bij mij start dus de PC op van C: Maar als ik kies voor XP dan heet C: plots F: en WinXP heet dan C:

ME kan de NTFS drives niet zien, dus dat is geen probleem.

Waarom 2000 en XP mijn echte ME drive niet kunnen zien weet ik helaas niet.

Wat er fout gaat weet ik niet

Heb mijn bericht aangepast Nr 16 als ik het goed zeg.
Die is nu plots een stuk naar achteren verschoven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan