hoe formatteer ik?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilbertneedhelp

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2004
Berichten
171
Mijn pc is eindelijk zover om geformatteerd te worden, backups gemaakt etc, maar ik heb geen flauw idee hoe dat formatteren moet. Ik heb enkele dingen gelezen maar veel dingen snapte ik niet of wist ik niet hoe ik het moest doen. Ik heb een c en een f schijf die ik beiden wil formatteren. beiden het type ntfs. Is er iemand die mij er doorheen kan loodsen? Ik kan op mijn vaders laptop terrecht, zodat ik altijd internet connectie heb.
alvast erg bedankt
 
wat heb je er op staan? XP?

Stop je cd erin en je de stappen volgen vanzelf
 
ik heb xp erop staan, maar op de installatie cd stond de mogelijkheid niet om te formatteren of iets dergelijks. Ik zal nu de cd als 1stboot in te stellen. Ik pak eerst even mijn vaders laptop erbij mocht ik ergens niet uitkomen, dan hoef ik niets steeds opnieuw te beginnen om in windows te komen enzo. in ieder geval bedankt voor je snelle reactie:thumb:
 
ik heb mijn computer nu opnieuw opgestart met de cd van windows xp professional als 1st boot. Nu zie ik een blauw scherm met daarop drie keuzes:

druk op enter als u windows XP nu wilt installeren
druk op R als u een windows xp installatie wilt herstellen of repareren.
druk op F3 als u setup wilt afsluiten zonder windows XP te installeren.

Wat moet ik nu doen?:confused:
 
ik heb optie 1 gekozen. Nu heb ik de keuze:

druk op enter als u windows XP op de geselecteerde partitie wilt installeren.
druk op c als u een partitie in niet-gepartitioneerde ruimte wilt maken.
druk op d als u de geselecteerde partitie wilt verwijderen.

daaronder zie ik mijn beide partities
C: partitie 1 <MY HARDDISK> [NTFS] 49999 MB ( 31736 MB vrij)
D: partitie 2 <NieuwVolume> [NTFS] 28161 MB ( 18075 MB vrij)
 
Geplaatst door wilbertneedhelp
Mijn pc is eindelijk zover om geformatteerd te worden
..........
Geplaatst door wilbertneedhelp
drie keuzes:

druk op enter als u windows XP nu wilt installeren
druk op R als u een windows xp installatie wilt herstellen of repareren.
druk op F3 als u setup wilt afsluiten zonder windows XP te installeren.

Wat moet ik nu doen?
Tja, als je wilt formatteren wil je Windows niet herstellen of repareren.
En door setup af te sluiten kom je ook niet ver.
Dan is de keus niet zo moeilijk dus. :)

Guus.
 
Je hebt twee mogelijkheden.

Of je verwijderd beiden partities en maakt ze opnieuw aan; of je selecteert de partitie die je wilt gebruik, druk op enter.
Windows zal aangeven dat er al een OS opstaat en je geeft aan dat je door wilt gaan.
Dan krijg je iets van:

Geen wijzigingen aanbrengen in bestandssysteem
Partitie formatteren als FAT
Partitie formatteren als FAT (snel)
Partitie formatteren als NTFS
Partitie formatteren als NTFS (snel)

Kies dan voor de onderste optie.
 
ik heb de optie van snelformateren gekozen, hij is nu in de fase van "setup kopieert nu bestanden" dus dat gaat zo te zien goed. Moet ik dit strx herhalen om ook de tweede partitie te formateren?:thumb:
 
Geplaatst door wilbertneedhelp
ik heb de optie van snelformateren gekozen, hij is nu in de fase van "setup kopieert nu bestanden" dus dat gaat zo te zien goed. Moet ik dit strx herhalen om ook de tweede partitie te formateren?:thumb:

Nee, die kun je vanuit Windows formatteren.
 
hij start nu opnieuw op. ik neem aan dat ik nu alles opnieuw moet installeren. Ik volg de aanwijzingen van mijn computer op en meld het als ik iets niet snap

bedankt:D
 
toen ik vanmorgen in windows met mijn rechtermuisknop op de tweede partitie drukte en formatteren koos. en daarna op start drukte toen gaf die de melding dat dit niet kon. ik probeer het strax opnieuw, maar mijn computer is zich nu zo te zien aan het installeren. Ik laat het u weten wanneer de pc klaar is of wanneer ik problemen heb. big thnx:thumb:
 
toen ik vanmorgen in windows met mijn rechtermuisknop op de tweede partitie drukte en formatteren koos. en daarna op start drukte toen gaf die de melding dat dit niet kon. ik probeer het strax opnieuw, maar mijn computer is zich nu zo te zien aan het installeren. Ik laat het u weten wanneer de pc klaar is of wanneer ik problemen heb. big thnx:thumb:
de verbinding van mijn laptop is een beetje brak dus soms is het moeilijk te reageren
 
Ik weet niet waar je partitie twee voor gebruikt.. Zal wel in gebruik geweest zijn dan he.

En je post is dubbel.
 
ik heb nu alles geinstalleerd enzo, alleen nu doet mijn internet het niet meer. Ik zal hiervoor ergens anders een vraag plaatsen op help mij.
bedankt :thumb:
 
aardig van je maar ik denk niet dat mijn ouders het wel zon goed idee vinden om wildvreemden in huis uit te nodigen:D nothing personal:thumb: maar toch bedankt voor het aanbod, ik kijk eerst wat voor antwoorden ik krijg op mijn vraag elders op helpmij.
 
tis gelukt, nu moet ik alle drivers weer downloaden en dan is ie weer zo goed als nieuw. thnx :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan