Hoe formatteren alvorens backup terugzetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rijnton

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2003
Misschien is dit een hele stomme vraag maar dat risico neem ik maar. Ik ben nog maar een beginner op computergebied.
Sinds een paar dagen heb ik met de upgrade versie Windows XP op mijn pc geïnstalleerd (Ik had 98SE al). Ik heb overigens gekozen voor een nieuwe installatie en daarna heb ik ook alle benodigde programma's etc. opnieuw geïnstalleerd, zodat ik met een schone lei kan beginnen. Vervolgens heb ik met Norton Ghost een backup op cd's gemaakt, zodat ik alles weer zo terug kan zetten indien nodig.
Nu vraag ik mij alleen af hoe ik de partitie waar Windows XP en de rest van de programma's op staat, kan formatteren voordat ik de Ghost image er op zet.
Wanneer ik het formatteren probeer, meldt Windows dat dat niet kan. Als ik het met een MS DOS prompt probeer lukt dat ook niet.
Weet iemand een oplossing ?

Je moet vanaf een opstart diskette opstarten.
Daarna kun je de boel wel formateren.

Groeten

2 dingen zijn cruciaal voor een format :

hoe is de schijf ingedeeld:

fat 16 / 32 of
NTFS (windows xp)

als de eerste van toepassing is (fat 16 of 32) dan kun je m.b.v. een bootdisk van 98 vanaf a booten en dan c formateren,

is de schijf ntfs ingedeeld dat kan je alleen met de cd van xp erin formateren dan wel je boot met een disk van 98 en maakt gebruik van het progje fdisk om de ntfs partitie te verwijderen (fdisk = niet aan te bevelen voor beginners)

en ALS de schijf NTFS is ingedeeld en je start met de XP cd, pas dan op : kort na het begin staat zeer kort in beeld : "opstarten vanaf CD of HDD", kies voor starten vanaf CD anders wordt in een vervolgscherm never de optie tot formateren aangeboden.

Hartelijk dank voor jullie reakties.
Mijn harde schijf is met met fat32 geformatteerd. Ik was er intussen zelf ook al achter gekomen dat het met de opstartdiskette van Win98 wel lukt, maar ik vroeg mij af of dat dan de enige of makkelijkste manier is. Ik begrijp uit jullie antwoorden dat dat inderdaad zo is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan