Hoe gaat Windows met haar fonts om?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DW@N

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 apr 2004
Berichten
2
Beste allemaal,
Ik zit met de volgende vraag waarvan ik niet helemaal zeker ben.

In de typografische wereld heb je binnen één font familie voor hetzelfde font een aantal verschillende fonts als je deze wilt wijzigen. Bijvoorbeeld in BOLD of ITALIC. Denk aan "Arial bold", "Arial italic" of een combinatie "Arial Bold Italic". Dit zijn al 4 verschillende lettertypes in je fonts folder.

Nu blijkt of ik denk dat Windows zo slim is om (b.v. binnen office) te herkennen aan de combinatie van knopjes (o.a. B=bold of I=italic) die je ingedrukt hebt om het juiste font welke hij nodig heeft te kiezen. Heeft hij het font niet in zijn fonts folder staan dan laat hij er een berekening op los om het font optisch te corigeren zoals het eigenlijke font.

Je kan namelijk in office niet direct b.v. het arial bold font kiezen? Dit kan in programma's als Quark Xpress wel?

Wat is nu het probleem? In Xpress kies ik voor het Lucinda Italic font Welke hij weer geeft maar in Office kies ik voor Lucinda en klik op de I button (italic) Het zelfde font zou moeten worden gebruikt alleen lijkt het er op dat windows in dit geval de berekening loslaat op het lucinda font om het Italic te laten lijke i.p.v. het juiste font te gebruiken?????

Kan iemand mij vertellen hoe windows met zijn font om gaat? of een site waar ik meer kan vinden.
Ik heb op de microsoft site een heel mo stuk over typografie gelezen maar er word hier niet op in gegaan. Helaas. By the weg, Quark Xpress gebruikt gewoon de true type fonts uit je font folder van windows.

Wie o Wie kan mij in de juiste richting sturen.

Alvast bedankt,

Maarten

pressto@hotmail.com
 
Als je naar Instellingen - Configuratiescherm gaat en je klikt daar op Lettertypen, dan zie je dat Windows voor de meeste lettertypen aparte bestanden gebruikt voor Vet en Cursief.

Je vindt daar bijv. Arial, Arial Cursief, Arial Vet en Arial Vet Cursief.

Dat je in bijv. Word niet direct voor Arial Cursief kunt kiezen, is waarschijnlijk om de lijst met lettertypen niet te lang te maken.

Het lettertype dat jij noemt (Lucida) is een van de weinige in de lijst die geen aparte bestanden gebruikt voor vet en cursief. Het heet daar Lucida Console. Daar zal dan inderdaad een of andere berekening op losgelaten worden.

Als je het resultaat daarvan niet mooi vindt, zou je op internet eens kunnen zoeken naar Lucida Bold, Lucida Italic of Lucida Bold Italic.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Hi Guus,
Hartelijk dank voor je reactie, Het klopt als een bus wat jij bedoeld maar ik ben opzoek naar een bevestiging van mijn vermoeden.

Alle mogelijke type lucinda fonts heb ik (de volledige font familie) alleen krijg ik dus een verschil in word met lucinda italic (kies lucinda en de italic button. Kan ook niet anders vanwege de kortere lijst.

En Xpress waar ik wel direct lucinda italic kan kiezen.

RaRa politie pet welk font gebruikt windows hier? Hij doet dit overigens bij alle niet standaard meegeleverde windows fonts.

De font families zijn officieel aangeschaft dus hier kan het niet aan liggen.

Maar in ierdergeval thanks man
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan