Hoe gegevens redden als je enkel nog in BIOS kunt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crackslack

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2004
Hallo,
sorry als dit topic verkeerd staat maar ik ben nogal een leek als het op hardware neerkomt.

Mijn laptop AMILO D7850 /P4 3,06/2x512MB/DVD+RW/

wil niet meer opstarten. Al een paar maanden viel hij af en toe uit met de vermelding van een zware fout ( en bijhorend blauw scherm) na een aantal uur wachten startte hij echter wel weer op. Ik dacht dus dat er teveel stof ofzo in zat waardoor hij te warm kreeg ofzo. Door mijn examens had ik echter geen tijd om er eens goed naar te kijken enzovoort. Nu wil hij dus niet meer opstarten.
Als ik hem aanzet verschijnt er een zwart scherm met daarop alle gegevens van de laptop...harde schijf, alle stations, hoeveel usb's hij deteceert, hoeveel muizen aangesloten zijn....enz.

Dan onderaan staat er 'checking NVram' (of zoiets ik weet het niet meer precies)

En daaronder staat.....'Hard drive blablabla S.M.A.R.T. condition: BAD back up and replace'
'press F1 to resume'

f1 werkt echter niet, enkel F2 werkt en dan kom ik in BIOS terecht. Verder dan dat raakt hij niet...hij wil opstarten maar slaat na een paar seconden uit.

Nu heb ik er mij bij neer gelegd dat mijn laptop naar de knoppen is maar ik zou erg graag de gegevens op mijn hard drive recupereren. Is dit nog mogelijk? Vanuit Bios dan? Zoja hoe moet dat?
Ik durf mijn laptop niet meer aansteken tot ik erwat meer over weet. :p

Alvast bedankt :thumb:

Je harddisk is volgens SMART niet goed meer. SMART voorspelt of een harddisk defect gaat.

Als hij niet verder wil maar je wilt wel je data veilig stellen dan zit er niets anders op dan de harddisk uit de laptop te halen. Je koop of leent een 2,5 inch externe behuizing waar je de harddisk in kunt stoppen. Je kunt de harddisk dan via usb aan een werkende PC aansluiten en hopen dat je erbij kunt en iets kunt redden.

Er zijn ook verloopstekker te krijgen van 2,5 inch naar 3,5 inch. Je kunt de laptop harddisk dan aansluiten in een gewone pc. Je moet dan wel wat technische kennis hebben aangezien je hiervoor de PC moet openmaken en de harddisk moet aansluiten.

Mocht je toevallig een extrene harddisk al hebben dan zou je ook via een image tool (GHOST) te laptop te starten met de CD. Daarna een image wegschijven op de externe harddisk.

Wat je ook nog kunt proberen is om in de BIOS te zoeken naar de optie S.M.A.R.T en deze eens tijdelijk uit te zetten om te kijken of de laptop dan wel weer doorstarten. Zo ja dan direct je gegevens veilig stellen natuurlijk.

Je laptop zal ook niet defect zijn maar alleen de harddisk. Deze kun je vervangen.

Laatst bewerkt:
[...]
En daaronder staat.....'Hard drive blablabla S.M.A.R.T. condition: BAD back up and replace'
'press F1 to resume'

f1 werkt echter niet, enkel F2 werkt en dan kom ik in BIOS terecht. Verder dan dat raakt hij niet...hij wil opstarten maar slaat na een paar seconden uit.

Nu heb ik er mij bij neer gelegd dat mijn laptop naar de knoppen is maar ik zou erg graag de gegevens op mijn hard drive recupereren.[...]

Juist die melding van S.M.A.R.T. had je aan het denken moeten zetten: Je harddisk is overleden.

Misschien, als je de harddisk (via USB verloopstekker of anderszins) aansluit op een andere computer kun je wellicht nog informatie redden.

Ik zie in je verhaal geen reden waarom je hele laptop overleden zou zijn, maar je harddisk is dat wel.

Tijs.

hallo,
ik heb de oude harde schijf verwijdert. :) ...zonder veel problemen.
Ik heb zo'n verloopstekkergekocht waardoor ik hem op andere pc's kan aansluiten.
Dus hopelijk kan ik er nog iets van redden.

Volgende week ga ik dan een nieuwe harddrive kopen.
Is er iets waar ik op moet letten behalve de grootte???

Neem de oude harddisk mee, voor de zekerheid.
Normaal gesproken zijn 2,5 inch IDE harde schijven standaard.
Laat 'm anders gelijk inbouwen ter plaatse.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan