Hoe gegevens vanuit vba excel naar mysql-db uploaden met de utf8-charset?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xiexie100

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2011
Ik heb een vba in excel die de gegevens van deze excel oplaadt naar een mysql-db.
Daar worden deze goed getoond, maar op de website die vanuit deze db leest, worden vreemde tekens (é, à, ...) verkeerd getoond.

Blijkbaar moet ik de gegevens opladen met de utf8-charset ipv de iso-charset.

Maar hoe doe ik dit?
Hopelijk kan iemand mij helpen!

Ik ben hier absoluut geen kenner van, maar kan je in de connectie string dit opgeven als een parameter?

Is dat het niet dan weet ik het ook niet... :-(

Indien dit zo is, kan iemand mij de code daarvoor geven?

Mijn code is vb:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Set ADOConn = New ADODB.Connection
ADOConn.ConnectionString = "DATABASE=prospectietool;DSN=monty;UID=username;PWD=paswoord"
ADOConn.Open
strInsert = "insert into prospectietool.prosp_tmptabel_deel2 values (...);"
ADOConn.Execute (strInsert)
--------------------------------------------------------------------------------------------

Aan je code is niet zoveel te zien; de sql die je uitvoert heeft betrekking op de waarden die in strInsert staan. Weet je zeker dat die de juiste tekens bevatten? Check dat anders eerst met een msgbox op een paar records waarvan je zeker weet dat er diacrieten in staan.

Ja, die msgbox staat er wel maar heb ik weggelaten om het overzichtelijk te laten.
Als ik vb "Stéphanie" "Decré" wil opladen in onze databank, toont hij dat daar wel juist maar de website gebaseerd op die db toont dan "Decr? St?phanie"

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan