• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe ging t ook alweer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Beste excellerende Excellers,

In een eenvoudig kasboek heb ik een aantal werkbladen gemaakt.
In één van de werkbladen staat een kolom met zgn. boeknummers en een kolom met een omschrijving van die boeknummers.
In een ander werkblad heb ik op datum alle uitgaven en inkomsten onder elkaar staan.
In dit werkblad (kasboek) zet ik in kolom A de datum en in kolom B het boeknummer.
Met de functie =VERT.ZOEKEN(B4;Boeknummers!$A$1:$B$55;2) zoek Excel in het boeknummers werkblad naar de juiste omschrijving die bij het ingevulde boeknummer hoort.
Dit gaat allemaal goed. Mijn vraag is echter:
Hoe kan ik in kolom B van werkblad "Kasboek" een dropdown keuzelijstje maken dat bestaat uit de boeknummers uit blad "boeknummers"? Nu voer ik nl. telkens het boeknummer uit m'n hoofd in of zoek het op in het boeknummers-werkblad....Lekker omslachtig dus...

Alvast bedankt voor de input.

Gerald

Tab "Beeld", werkbalken, werkset besturings elementen.
Hier kun je een uitrol-menu plaatsen.

Rechter klik op de knop, besturings element opmaken.

In de tabel waar je wilt zoeken is het erg handig om 1 kolom ervoor een nummering te geven.
Let goed op het volgende:

Cel A1, wordt een toegewezen cel voor je keuze menu!
Het is handig om die cel / kolom erg klein te maken en 'verborgen' te zetten.

In de opmaak van het besturings element, in de bovenste regel: (invoer bereik)
Hier verwijs je naar de kolom die moet worden weergegeven op het moment dat je de button aanklikt.
In de 2e regel: (koppelen met cel) verwijs je naar die ene cel A1.
Die krijgt nu het volgnummer vanaf de 1e cel in je geselecteerde kolom.

Dus als de lijst die je wilt kiezen (eventueel een ander werkblad) in kolom C staat, en begint bij C3, dan is C3 de eerste optie in het uitrol menu, en krijgt A1 de waarde "1".

In elke cel in je document die met vertikaal zoeken moet werken en moet reageren op je zojuist geselecteerde menu item:
=VERT.ZOEKEN(werkmap naam.xls!$A$1;werkmap naam.xls!$C$3:$J$102;3)
Je ziet weer die A1 terugkomen ($A$1), omdat die de waarde heeft van de juiste regel.

$C$3:$J$102;3 ga ik voor je ontleden:
$C$3:$J$102 zijn meerdere kolommen waaruit je cel voor cel info wilt gaan plaatsen. Dus hier: C3 t/m J102.
Die '3' staat voor de 3e kolom vanaf de nummerings lijst.
Ik heb een screenshot bijgevoegd.

Eventueel ben ik bereid je een en ander te mailen, met een voorbeeld excel.
Namen en logo zijn uit screenshot verwijderd.

Laatst bewerkt:
- Ga naar Beeld, Werkbalken, Formulieren
- Kies voor Keuzelijst met invoervak
- zet de keuzelijst op het werkblad kasboek.
- Klik met je rechtermuisknop op de keuzelijst
- Selecteer besturingselement opmaken
- Klik bij invoerbereik op het blokje met rode pijl.
- Ga naar blad boeknummers
- cellen selecteren
- Enter
- OK

Hoi Paul, ik heb zojuist ff een mailtje gestuurd met de opmerking dat ik een voorbeeld bestandje zou mailen. Dat voeg ik echter hierbij.
Ik zou het super vinden als je het kunt aanpassen zodat het werkt...
Ik snap niet helemaal wat de bedoeling is van de volgnummers e.d. en het menuutje doet 'niet wat ik wil' (of ik doe het verkeerd, hetgeen meer waarschijnlijk is).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan