Hoe haal ik het maximale uit mn processors?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revolutionary

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Berichten
183
Goedemorgen helpers,

Ik heb vorige week een nieuwe laptop gekocht met een core i7 processor en 6GB RAM omdat mn oude laptop de vele complexe berekeningen in Excel niet meer aan kon. De berekeningen gaan inmiddels al een stuk sneller met deze nieuwe laptop, echter krijg ik het idee dat niet het maximale uit mn processors wordt gehaald.

Ik heb een excel bestand (bestandsgroote is +/- 90 MB) met daarin ruim 5 miljoen berekeningen die allemaal worden uitgevoerd zodra ik op een knop druk, het duurt dan 2 a 3 minuten voordat alles doorgerekend is. Als ik tijdens de berekeningen Windows Taakbeheer open om te zien hoog het processorgebruik en Fysiek geheugen is lijkt het erop dat nog niet alle kracht van mn laptop wordt gebruikt. Het processorgebruik tijdens de berekening is tussen de 10 en 20%, bij normaal gebruik ligt dat tussen 3 en 5%. Het fysiek geheugen ligt tijdens de berekeningen tussen de 50 en 60%, bij normaal gebruik is dat tussen de 20 en 30%. Ik heb ook een printscreen toegevoegd van de Windows Taakbeheer, zie Processor en RAM gebruik.png

In de printscreen valt ook te zien, bij de geschiedenis van processorgebruik, dat 4 van de 8 processors geen gebruik vertonen (excel geeft overigens wel aan dat 8 processors worden gebruikt tijdens de berekeningen). Weet iemand hoe dat komt? Ik heb daarnet in de Excel sectie ook al een vraag gesteld of het misschien aan Excel ligt.

Toen ik de laptop kocht vertelde een van de verkoopmedewerkers dat je laptop ook sneller wordt als je er een goede grafische kaart in stopt. Klopt dat of is dat gewoon een commercieel verkooppraatje? Ik heb geen idee welke grafische kaart in mijn laptop zit, maar ik neem aan wel een goede aangezien het een vrij nieuwe is...

Alvast bedankt!

Tim
 
voor excel heeft het geen nut om er een dike 2GB video kaart in te stopen ;) tenzij je de videokaart laat denken dat hij werk geheugen is :D in dat geval heb je supper snel geheugen :D maar weet helaas niet hoe dat moet

;) de verkooper weet dat denk ik ook niet...

p.s video kaart in je laptop zetten valt tegen is meestal een chip
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels reactie gehad op mn vraag in de Excel sectie en het lijkt erop dat ik tegen de grenzen van Excel 2007 aanloop. Dat programma kan blijkbaar niet sneller werken, ook al stop ik meer RAM of processors in mn laptop. Dus ik stap binnenkort over op Excel 2010, die schijnt een stuk sneller te zijn:)

Ik zet mijn vraag op opgelost.
 
dat zou inderdaad goed kunnen :) zo doende gaat xp ook niet sneller draaien met een 12 core 8gb ddr3 geheugen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan