hoe herken ik een illegale versie van XP?

Status
Niet open voor verdere reacties.

daisyke

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2006
hallo,
ik ben nieuw hier en een leek op gebied van programmeren etc:o ... dus ik zou eenvoudig uitgelegd willen weten hoe ik dit kan te weten komen. (via internet, via instellingen in de pc??...)

effe de voorgeschiedenis : heb een pc gekocht via mijn vriend zijn schoonbroer, vorige maand is de pc gecrasht maar de pc was nog in garantie en er zit een nieuwe schijf in. Echter alle programma's waren dus weg (heb niet gebackup-d) en er zit nu een versie van Windows XP op (die zat er ook al op toen ik de pc gekocht). Het rare is dat ik er geen installatiedisquette van XP bij was. Nu vind ik dat alles niet naar behoren werkt, oa de tekst is waziger dan voorheen en het scrollen is echt niet te doen. Die pc geeft constant een foutmelding zo van : " critical system error " en dan moet ik naar een bepaalde website gaan om dat in orde te brengen. Dat gebeurt zo om de 10 min.

Gooi ik die slechte versie er af en koop Ik een installatiepakket van XP ? Hoe werkt dat installeren dan en wat moet ik verder nog installeren of zit alles in dat pakket? (voorheen had ik norton firewall en nu opeens niet meer???) dat zit toch standaard bij XP
Wat moet ik dan nog doen?

alle advies welkom
sorry als mijn verhaal een beetje verward is:confused:

Als er geen installatie cd of recovery cd bij zit ging het waarschijnlijk om een illegale versie. Je zal dan een nieuwe windows xp moeten kopen.
Norton zit niet standaard bij windows xp en als je deze virusscanner wil gaan gebruiken zal je ook hier een verie van moeten aankopen.

Wat betreft de wazigheid,,je zal eens de drivers van je videokaart kunnen updateb.
Wat betreft die melding, dat duidt naar mijn idee op Spyware. Hiervoor zal je een Hijackthis log moeten plaatsen op www.nucia.nl

Norton zit niet standaard bij XP.
Ik denk dat jij een fabrieks PC hebt, een Packard Bell of Compaq of zo en daar word inderdaad geen XP CD Rom bijgeleverd maar Restore CD's. Maar er moet wel een stickertje op de zijkant of achterkant van je PC zitten.
Om te kijken of jou versie legaal is zal je eens Windows Update moeten uitvoeren. Tegenwoordig voeren die een controle uit alvorens je kan updaten.

ja, ik heb 'm nieuw in de doos gekocht en XP zat er al op maar geen disquette te zien. Nu heb ik er toen niet op gelet maar nu er een probleem is valt het natuurlijk wel op hé
Persoonlijk denk ik dat die schoonbroer er een illegale versie heeft op gezet, heeft er wel een hele maand aan geprutst en nu zit ik met de miserie

dacht toch dat norton firewall er al op zat, maar het zal in m'n dromen geweest zijn

Norton antivirus 2005 heb ik al geïnstalleerd maar betrouw het zaakje toch niet zo hoor
kost me nu wel weer 140€ voor dat installatiepakket van XP:(

die pc is gekocht op naam van een firma door die schoonbroer dus kan kloppen dat het een fabriekspc is. PC is HP Pavilion A830, en het stickertje zit er opzij op

nu een hééél domme vraag : Windows Update, wat is dat ? (niet lachen hé):)

Hoe zie ik wat voor versie van XP er op zit? SP1 en SP2, wat zijn dat?

neem aan dat ik naar apparaatbeheer moet gaan?

Windows update kan je in je configuratiescherm aanzetten dan worden automatische verbeteringen van windows xp op je computer gezet. Als je naar je configuratiescherm gaat en dan naar systeem zie je bovenaan wat voor versie van windows je hebt geinstalleerd.
Je zou nog eens aan die schoonbroer kunnen vragen of hij de recovery cd nog heeft liggen van de pc.

Laatst bewerkt:
tis dan nog moeilijker want er zit een engelse versie op , niet dat ik geen engels ken maar toch:rolleyes:

ik zwier die XP er gewoon af en installeer hem opnieuw, dat zal het beste zijn

oh ja die recovery cd, wat doet dat allemaal?

gezien mijn pc gecrasht was kan die cd toch niks meer 'recoveren'?:)
of heb ik het mis?

Op deze cd staat de backup van jou windows systeem. Zodra je met deze cd opstart kan deze je systeem weer in originele staat terug brengen.

daisyke zei:
ik zwier die XP er gewoon af en installeer hem opnieuw, dat zal het beste zijn

Ik wil niet vervelend zijn hoor maar je weet niet wat windows update is en je vraagt je af of Norton standaard op XP zit.
Nu wil je XP opnieuw er op zetten! Weet je wel hoe dat moet dan?
Je zal moeten formateren en zorgen dat je al je drivers hebt voordat je dat gaat doen.

ok, sorry hoor, zei al dat ik een complete leek ben:p
best eens naar de computerwinkel gaan zeker?
zal het beste zijn:D

Als je echt een leek bent is het mischien verstandig maar dat is aan jezelf om dat te beslissen. Ik heb het ook ooit eens moeten leren en heb dat indertijd met hulp van leden op helpmij gedaan.Ik heb er toen veel van geleerd. Dus je kan het ook als een uitdaging zien:thumb:

wat betreft die drivers, kan het zijn dat die standaard op mijn pc zitten?

Die zijn geïnstaleerd dus niet los.
Daarvoor kan je wel een programma downloaden die je verteld welke hardware jij in je PC hebt zitten. Vervolgens kan je op internet even de drivers ophalen en op CD zetten.
Het programma heet Everest en is op onderstaande link te krijgen.

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Gratis!!

Het is overigens tegenwoordig erg normaal om een zogenaamde recovery partitie op je harde schijf te hebben staan.
Ik heb er ook zo een.
Dan heb je dus geen recovery CD's.
Bij het opstarten net zo vaak op F10 drukken, totdat je in het recovery menu bent en daar kun je kiezen voor een geheel nieuwe installatie of een reparatie etc etc etc.
Blijft wel het feit dat je er even voor moet zorgen dat je alle drivers en programma's bij de hand hebt.

Als je via een recovery werkt heb je dacht ik geen drivers nodig zolang in de PC geen onderdelen zijn vervangen.

Ik had ze voor de geluidskaart en videokaart wel nodig.
Moederbord inderdaad niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan