Hoe het best een gelinkt veld invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DelaRuelleDanny

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2016
Berichten
31
Besten,
Ik zit met een klein probleempje met waarschijnlijk een heleboel oplossingen , maar waar gaat de voorkeur.

Ik heb het bv over 2 tabellen met een relatie;

Nu deze relatie wordt automatisch in ere gehouden als er een form is met zijn subform, zover geen probleem.

Nu zou ik graag een layout hebben waar ik die subform niet zo direct erbij betrek (Te druk)
Met een knop het openen van die form (Is op dit moment geen subform meer) als het nodig is, is ook geen probleem
en nu knelt het.
Die relatie moet zelf gecreëerd worden.

Zelf heb ik 2 oplossingen, maar niet erg tevreden van.
Code:
    DoCmd.OpenForm "FrmAdresinfo", , , "[IdAdres]=" & Me![IdAdres]
    Forms!FrmAdresInfo.IdAdres = IdAdres

Opent de form maar vult al direct het veld "IdAdres" in en als ik uiteindelijk toch niks wil invullen bestaat het record en dan moet er vanalles gedaan worden om dit record te annuleren.

De andere oplossing
Code:
    DoCmd.OpenForm "FrmAdresinfo", , , "[IdAdres]=" & Me![IdAdres]
    Forms!FrmAdresInfo!IdAdres.defaultvalue = IdAdres
wacht wel tot ik iets invul in een ander veld maar dan zit ik met de layout een beetje in de problemen gezien de titel kijkt naar dat veld voor (Eigenlijk volledig nutteloze) informatie.

Ik weet wel dat dit misschien allemaal vergezocht is, maar een degelijke oplossing kan ook verder gebruikt worden, denk ik.

Danny
 
Waarom je geen IntelliSense gebruikt in je code snap ik niet helemaal; wellicht typ je graag :). Als ik moet kiezen tussen
Code:
    DoCmd.OpenForm "FrmAdresinfo", , , "[IdAdres]=" & Me![IdAdres]
En
Code:
    DoCmd.OpenForm "FrmAdresinfo", , , "[IdAdres]=" & Me.IdAdres
Dan weet ik het wel...
Maar dat heeft weinig met een oplossing te maken. Ik zou namelijk wel degelijk voor het subformulier gaan. Wordt het formulier te vol, dan werk ik met tabbladen. Eventueel verberg je het tabblad en gebruik je een knop om het zichtbaar te maken.
Het probleem dat je met overbodige records zit als iemand begint en zich bedenkt, hou je overigens ook met een subformulier. Maar dat weet je vast al wel. Ik beschouw die situatie als een uitzondering die zelden voorkomt. Ik zou daar ook niks voor bouwen, want dan blijf je bezig. Systemen maak je op functionaliteit, niet op mogelijke gebruikersfouten. Die zijn aan de gebruiker om op te lossen. Je kunt toch niet alles voorkomen...
 
Tja kwestie van gewoonte denk ik, zo lijkt het me wat eenvormiger .

ivm met die tab-blaren, ik had er wel aan gedacht maar ik beheers die niet zo goed (het gaat maar moet er nogal mijn kop bijhouden :(.

En de gebruiker ... Tja : Als ze al een afkeer hebben van alles wat ze niet goed beheersen dan zoek ik eigenlijk oplossingen waarbij ze niet teveel verkeerd kunnen doen.

grtjs
 
Laatst bewerkt:
En tabblad object is eigenlijk niks in Access. Het maakt voor een object of een formulier niet uit of het op een tabobject staat of niet. Je refereert er op dezelfde manier naar. Dus voor je VBA maakt het niet uit. Behalve dus dat je objecten die op een tabpagina staan kunt verbergen door het tabblad te verbergen.
Daarnaast ziet een tabformulier er vaak een stuk netter en georganiseerder uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan