hoe het beste een offerte maken in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

jo geuens

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2010
hoi ik ben bezig met een facturatie database op te zetten
hierin wil ik ook offertes maken doe ik dat het best in
optie 1: 2 tabellen 1 facturen en 1 offertes of
optie 2: 1 tabel met daarin een keuzevak offerte/factuur
bij de 2de optie kan ik later wel niet meer terug zien welke offerte ik gemaakt had als ik nog aanpassingen gedaan heb
bij de 1 ste optie moet ik dan wel de hele offerte zelf over zetten naar een factuur
of is er een mogenlijkheid om dit automatisch te doen .

Zolang de offerte de status Offerte heeft, lijkt mij niet zo veel aan de hand te zijn. Uiteindelijk kan een offerte een factuur worden, en dan heb je eigenlijk hetzelfde record nodig. Ik zou het dus met optie 2 doen. Als er veel muteert, dan is een historie tabel wellicht een optie. Daar sla je alle wijzigingen in op, en die zijn dus altijd terug te vinden.

Optie 2 zou ik niet eens overwegen.
Offertes en facturen zijn verschillende entiteiten.
Daarnaast zul je voor je facturen unieke nummering moet gebruiken.

Als je inderdaad met offertes wilt gaan werken dan heb je te maken met minimaal de volgende tabellen

- offerte
- offerteregel
- order
- orderregels
- factuur
- factuurregels

Offerte en offerteregels zet je dan middels VBA om naar een order met orderregels.
Order en orderregels zet je tevens via VBA om naar factuur en factuurregels.

Tardis

hallo

bedankt voor de reactie , misschien een voorbeeldje hoe je de regels via vba kan omzetten .
of hoe je met een historie tabel werkt .

Facturen zijn inderdaad niet iets anders als offertes, al was het maar omdat je voor facturen een niet-onderbroken nummering schijnt te moeten hebben. Ik bedoelde dus ook 'orders'. Maar orders en offertes zijn toch grotendeels dezelfde entiteiten, want een offerte kun je omzetten naar een order. En dat is volgens mij niet veel meer dan een veldje aanpassen. Een historie tabel kan je op verschillende manieren inrichten. Zo kun je een compleet (gemuteerd) record kopiëren als je dat wilt, of je vult een historietabel met alleen de gewijzigde gegevens. In het eerste geval gebruik je een kopie van de structuur van de te archiveren tabel met extra velden voor bijvoorbeeld mutatiedatum en medewerkerID, in het laatste geval moet je een tabel hebben waarin je naast deze gegevens ook nog de tabel, het veld, de oude waarde en de nieuwe waarde in wegschrijft. De laatste situatie is veel flexibeler, omdat je voor elke tabel de historie kunt bijhouden.

hoi octafish

heb je misschien een voorbeeldje met zo'n historie tabel waarop ik verder kan werken .
als ik iets zie in een vb dan snap ik het makkelijker .

toch alvast bedankt

Ik zal vanavond een voorbeeldje posten.

's ready?
(Genesis plaat :) )

Zoek 'm maar op: Supper's Ready van Genesis. (Moet je maar geen typefouten maken :) ).
Het voorbeeldje komt nog trouwens.

En wel nu :). Deze variant is gebaseerd op een vaste tabel die een kopie is van de originele tabel. Mocht je de andere variant ook willen zien, dan heb ik die ook nog wel ergens liggen.

Bijlagen

hoi octafisch

thx dat je nog aan het voorbeeldje gedacht hebt .
heb het bekeken maar ziet er toch moeilijker uit dan ik dacht, maar ga toch proberen om ermee vanslag te gaan .

mocht je dat ander vb tegen koomen mag je dat ook nog altijd plaatsen.

Die heb ik wel, maar is voor een klant. En die ga ik dus niet ongecensureerd de wereld insturen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan