Hoe het handigst muziekafspeellijsten maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Hallo,

Dit is mijn vraag en ik heb al vreselijk lopen zoeken op Google en geprobeerd, maar loop steeds vast:

Ik heb een externe harddisk (EHD), waarop een heleboel geripte muziek. Die heb ik keurig geordend per map met artiest, en dan submappen met verschillende van hun cd's en dan per cd-map de nummers van de betreffende cd.
Daarvan wil ik OP die EHD een afspeellijst maken met een aantal nummers, om ergens anders af te spelen, waar ze een laptop hebben, waar ik de EHD op aansluit, en de laptop is aangesloten op een geluidsinstallatie.
Nu zijn er talrijke mediaspelers: Windows MP, VLC noem maar op.
Bijvoorbeeld in WMP kan je elk nummer zo naar een afspeellijst slepen, opslaan klaar! Zou je denken. Moet die muziek eerst wel in WMP staan. Om vervolgens een afspeellijst te maken, die ik dan op de EHD kan zetten.
Als ik de muziek in de bibliotheek van WMP download,krijg ik echter steevast allerlei rare indelingen, die heel anders zijn dan mijn eigen indeling. Nummers staan ineens los ergens, want WMP herkent ze niet ofzo (?), albums worden in eens onder een andere letter ingedeeld dan de artiestennaam (wat ik wil), dus zoek ik mij rot naar wat nou waar staat. Heb ik dus niks aan, en weet na jaren nóg niet hoe dit zo in te stellen, dat de ordening gelijk is aan mijn eigen ordening.
Kan iemand mij nou eens een bruikbare suggestie doen, dat ik van al dat gehannes af ben?
Bijvoorbeeld, een mediaspeler, die precies mijn ordening aanhoudt, als ik die in die bibliotheek downlaodt?

Kan het dan zonder zo'n mediaspeler? Zou je ook denken. Door elk nummer te kopieeren in een aparte map, binnen de EHD. Maar dat is veel meer werk.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd vlc
je hebt de optie afspeellijst opslaan naar bestand (weet niet hoe de optie in het engels noemt, maar ze zit onder media)
zo maak je een .m3u bestand. dit kan je mee op ehd zetten, zolang de relatieve paden van de muziek gelijk blijven kan je de m3u bestanden gebruiken, je kan bv de afspeellijsten helemaal in de root van de ehd zetten of in een aparte map (via vlc, niet kopieren) en van daar afspelen.
Het voordeel is dat je de lijsten zo met elke mediaspeler kan openen

Dank je wel voor jouw reactie, Nosmas.
Ik ben al verder gevorderd.
Ik weet nu hoe een afspeellijst te maken, en op te slaan, om om'weer te heropenen, in mijn EHD (VLC daarin geinstalleerd).
Maar nu een nieuwe moeilijkheid: hoe verwijder ik nummers uit die afspeelllijst. Elke keer ik dat doe, afsluit en daarna heropen, staan de verwijderde er weer! Geen idee, hoe ik dat moet doen.

ik zou na het verwijderen gewoon opnieuw exporteren en de vorige afspeellijst verwijderen
vlc slaat niets op van je afspeellijsten dus eig is dit een oplossing voor wanneer je je lijsten niet al te vaak wil aanpassen
vlc is simpel, dit zowel een voordeel als een nadeel

anders moet je winamp eens bekijken, winamp is niet zo "clingy" als itunes/wmp maar heeft meer mogelijkheden dan vlc (is ook ineens een pak zwaarder)

(vlc installeren op ehd is geen vereiste btw)

Jouw antwoord bevestigt mijn ervaring over VLC: bijwerken afspeellijst is niet mogelijk. Maar voor mij essentieel.
Dus heb ik Winamp geïnstalleerd.
En dat heb ik wat dat betreft al aardig onder de knie.
Bedankt.

Maar dat blijkt dus erg tegen te vallen. Voor zover mijn haren (wat er van over is) al niet grijs waren, zijn ze nu wit.

Een volle dag achter de pc's en een laptop leverde niet op, wat ik wilde:

op de pc (= makkelijker) met Winamp een afspeellijst maken, die als 3mu-bestand (o.i.d) op mijn externe harde schijf (ehd) zetten,
vervolgens op de (geleende) laptop eveneens Winamp geïnstalleerd, om daarna aldaar de afspeellijst binnen te halen in Winamp en dan gewoon af te kunnen spelen (importeren of downloaden of hoe dat ook mag heten in Winamp).
Dat binnenhalen ging nog wel, maar afspelen homaar. Telkens opnieuw leest ie alle nummers van de afspeellijst en daar houdt het wel mee op.
Wat ik ook las op internet hierover, wat ik ook geprobeerd heb, inclusief de ehd aansluiten op mijn tweede pc, waarop eveneens Winamp geinstalleerd, ter vergelijking (of het misschien aan de verouderde laptop lag, die ik van iemand had geleend): NEEN, alleen op de pc, waar ik de afspeellijst gemaakt heb, speelde die 'm af.
Wat doe ik nou verkeerd? Heeft iemand hier een antwoord op? Het lijkt zo eenvoudig...ik ben het helemaal zat. Morgen draai ik de nummers -waar 't voor bedoeld is-af dmv een gebrande cd.:mad:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan