Hoe het moederbord in te stellen met een SSD opstartschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

abracadaver909

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2011
Beste Help mij-ers,

Ik sta op het punt een pc samen te stellen met een Asus F1A75-M, sFM1 moederbord en een AMD A8 3870K Black Edition processor.
Als opstartschijf neem ik Samsung 830 series 128GB SSD-schijf. Als opslagmedia een gewone HDD voor muziek, films enz.

Ik heb al veel info gewonnen op internet, alleen is die info al verjaard (2009 en de ssd's zijn al veel intelligenter gemaakt, zo ook de moederborden).
Wel lees ik veel berichten dat een ssd als opstartschijf niet zoveel instellingen op het moederbord meer vereist. Instellingen in windows zouden ook niet meer nodig zijn i.v.m. de schrijfcycli en dergelijke. Toch zou ik hier uitlsuitsel over willen hebben.

Vraag 1
Welke instellingen moet ik aanpassen op het moederbord voor het optimaal gebruik van de ssd?

Vraag 2
Hoe beïnvloedt deze instellingen de normale HDD voor opslag?

Vraag 3
Welke instellingen in windows (W7-64 bit) moet ik aanpassen voor behoud van de ssd (met oog op schrijfcycli enz)?

Ik hoop dat ik de vragen een beetje duidelijk gesteld heb.

Met vriendelijke groet,
Chris Verschoor

Moederbord an sich vereist geen aanpassingen maar het is wel verstandig om in AHCI mode te draaien (instellen in BIOS). In principe wordt AHCI ondersteund door elke moderne HDD en is dan ook de beste instelling. Echter kunnen sommige oudere DOS programma's die direct de schijf proberen te benaderen hier niet mee overweg. Dit wordt langzaamaan steeds minder een probleem.

In windows hoef je niet veel in te stellen. Readyboost moet je uitschakelen (volgens mij gebeurt dat vanaf SP1 vanzelf als je een SSD in je systeem hebt). Verder is er niet zoveel dat je in moet stellen.

Wampier,
Hartstikke bedankt voor je snelle reactie.

Dus ik hoef me geen zorgen te maken om schrijfcycli? Ik las namelijk veel tegenstrijdige berichten hierover.
Met name veel instellingen in Windows, zoals prefetch, date stamping, indexing service enz.

Weet je toevoellig ook hoe het daar tegenwoordig mee zit?

Bij voorbaat dank,
Chris Verschoor

Gevoeligheid is nog steeds veel groter dan een HDD maar in absolute termen voor normaal gebruik prima in orde. Prefetch e.d. wordt allemaal automatisch uitgezet in windows 7.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan