hoe hou ik mijn systeem schoon?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter1973

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2004
Berichten
25
Na de zoveelse format begin ik me serieus af te vragen hoe je je systeem schoon kan houden, zonder dagelijks een volledige scan met Ad-aware, Spybot, Norman en weet ik welk programma nog meer te moeten uitvoeren.
Ik heb windows XP, SP2, draait op een AMD Athlon 1700+, ik gebruik internet, messenger soms, en heel af en toe Gluz om muziek te downloaden. Zone-Alarm als firewall.
Het begint er onderhand op te lijken dat ik meer tijd kwijt ben met mijn systeem te onderhouden en te scannen, dan dat ik het systeem gebruik waar het voor bedoeld was: internet, e-mail en office.
Hoe doen anderen dat?
 
Een beveiliging die bij mij uitstekend werkt (nooit last van virussen, wormen of spyware):

- AVG Antivirus free edition
- ZoneAlarm free edition
- SpywareBlaster
- SpyBot S & D met Resident ingeschakeld en TeaTimer uitgeschakeld
- Ad-aware SE

AVG Antivirus is zo ingesteld dat hij elke dag automatisch update.
ZoneAlarm staat zo ingesteld dat hij in full stealth modus werkt, waardoor de pc onzichtbaar is voor andere pc's.
Met Windows taakplanner worden SpywareBlaster, Spybot en Ad-aware 1 x per week gestart en vervolgens geupdate en uitgevoerd. En er wordt 1 x per week een volledige virusscan gedraaid.

Bijkomend voordeel: Al deze software is gratis.

Downloaden:

AVG Antivirus
ZoneAlarm
SpywareBlaster
Spybot S & D
Ad-aware SE

Handleidingen:

AVG Antivirus
ZoneAlarm
SpywareBlaster
Spybot S & D
Ad-aware SE

Een goede beveiliging is alleen gewaarborgd bij regelmatig updaten: Virusscanner dagelijks (automatisch) en SpywareBlaster, Spybot en Ad-aware elke week. Voor die laatste 3 is Windows Taakplanner erg handig.


Guus.
 
Laatst bewerkt:
1x in de week Spybot S&D runnen (wel regelmatig updaten)

1x in de maand alle partities defragmenteren

Na elke internet-sessie, Disk Cleaner runnen. Alles aanvinken, instelling opslaan en de Clean-knop gebruiken

Spywareblaster installeren, updaten en alles op Protect zetten (ook up-to-date houden)

Eventueel Spywareguard installeren en updaten. Start automatisch met Windows (ook up-to-date houden)

Een goede virusscanner installeren en zorgen dat deze up-to-date blijft
 
Wat zeker de moeite waard is, is ook eens te kijken welke programma's je gebruikt.

Het grootst aantal virussen en spyware dat afgeleverd wordt via een browser, wordt geschreven op bugs, gaten en "features" van Internet Explorer. Dus kan het voor jou misschien ook wel eens intressant zijn om eens te kijken naar een andere browser. Het heeft mij enorm geholpen, sinds ik Mozilla Firefox gebruik heb ik geen last meer gehad van spyware.

Daarnaast gebruik ik ook SpywareGuard en Spyware Blaster, in combinatie met AVG antivirus en Sygate Personal Firewall.

Olav
 
Geplaatst door Guus abc
[
Een goede beveiliging is alleen gewaarborgd bij regelmatig updaten: Virusscanner dagelijks (automatisch) en SpywareBlaster, Spybot en Ad-aware elke week. Voor die laatste 3 is Windows Taakplanner erg handig.

Guus. [/B]

Guus, mag ik even vragen: hoe laat je de taakplanner die programma's werken behalve dat ze geopend worden? En, SpywareBlaster werkt toch geheel automatisch?

Dick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan