hoe instellen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tarco24

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2004
Hoi
Ik heb een vraag over het instellen van een netwerk
Deze vraag stel ik voor een kennis.....

Situatie:
Draadloos internet dat gedeeld wordt met de buren

Verbinding internet >router (SMC) bij de buurman>draadloos> Buurman en mijn computer>router (Linksys) > draadloos >Laptop

Het is dus dat er 2 routers in 1 netwerk komt te zitten dit is omdat er meerdere computers bij de buurman en bij mij aangeloten moet worden

In (mijn computer) zitten dus 2 netwerkkaarten waar 1 op een externe antenne zit en de andere op de router

Nu is het probleem dat als ik 2 netwerkkaarten in de computer op internet wil hebben dan heb ik geen internet verbinding meer als ik de 2de netwerkkaart eruit haal dan heb ik weer internetverbinding........
Ik heb geprobeerd om het handmatig in te stellen (ips enz) ook heb ik gebrobeerd om een netwerkbrug aan te maken hierbij komen dezelfde problemen

De bedoeling is dus dat (mijn computer ook als een soort router gaat werken) en met de laptop gewoon op internet kan

Ik snap dat je dit normaal doet met een accespoint alleen omdat de 2 routers destijds al aangeschaft zijn en wegens financielle beperkingen is het de bedoeling dat het hiermee gedaan wordt.....

Zeer ingewikkeld verhaal dus als er vragen zijn dan hoor ik het wel.....

Alvast bedankt voor de reacties !!!

Hoi,

Een wat verwarrend verhaal.
Maar ik begrijp dat je probeert twee verbindingen te maken met je kabelmodem? (tweemaal router, of een router en een laptop)
Het idee van twee (draadloze) routers is onzin.
Als je signaal met één router (bvk de Linksys) goed is, kan er draadloos rustig alle pc's of notbooks aanhangen.
Uiteindelijk is de snelheid van je internetverbinding toch afhankelijk van het abonnement bij je provider. Kortom:
Eén router op je kabelmodem en van hieruit alles aansluiten!

Ik geef hem graag voor een 'betere' oplossing overigens ..... :)

Lijkt mij een ip-adresprobleem.

Je zult ervoor moeten zorgen dat je router (linksys) geen adressen uitdeelt in de reeks die jij op je draadloze netwerkkaart aan hem wilt toedienen (via Internet-verbinding delen). Volgens mij kan dat dus niet, omdat alle linksys routers aan de LAN kant ip-adressen uitdelen in de 192.168.x.x reeks, hetgeen dezelfde reeks is die de linksys aan de WAN kant (vanaf je pc gaat krijgen), omdat Internet-verbinding delen óók adressen uitreikt in de 192.168.x.x reeks.

Kun je de linksys zover krijgen dat die adressen uitdeelt in de 10.x.x.x reeks aan de LAN kant (dus aan de laptop etc.), dan zou het m.i. wel werkend gemaakt kunnen worden.

Tijs.

Bedankt voor de reacties
De draadloze router haald het niet in 1x , daarom wordt de netwerk met 2 routers aangesloten

Ik begrijp het ip verhaal ik kan de router ruilen met een speedtouch 510 kan je daarmee deze funtie uitschakelen en/of de router als ap gebruiken ?
Want dan is het probleem ook opgelost

Ikzelf denk niet dat je de functie in deze linksys router uit kunt schakelen
(betreft de linksys wag54g)

Alsvast bedankt.....

Ik heb net de handleiding van je linksys opgehaald, ik zie dat het een Modem/Router is en dus niet een WAN ethernet-aansluiting heeft.

Hetzelfde geldt voor de Speedtouch 510, die zelfs geen draadloze toegang biedt.

Je kunt de Wag54g wel gebruiken, dan laat je het adsl gedeelte helemaal links liggen, en gebruik je hem uitsluitend als switch/Acces point om draadloos (laptop) met bedraad (jouw pc) te verbinden.

Doe het volgende:
- Zet het DHCP server gedeelte af in de linksys (op de pagina Basic Setup), omdat je bedrade netwerkkaart met Internet-delen erop de functie van DHCP server bekleed.
- Zet het ip-adres van het LAN gedeelte van de linksys (ook in het Basic Setup scherm) op bijv. 192.168.1.254, zodat er geen adresconflicten gaan plaatsvinden zodra je bedrade netwerkkaart als DHCP server ip-adressen gaat uitdelen.

Zet op de laptop dezelfde Wireless instellingen m.b.t. SSID, kanaalnummer, encryptiecodering etc. als op de linksys.

Hiermee zou het al moeten werken. De WAG doet dan niets behalve het aan elkaar koppelen van draadloze clients (laptops etc.) met je netwerkkaart (switch/Acces point-functionaliteit).

De draadloze clients krijgen dan van jouw pc hun informatie m.b.t. ip-adres, standaardgateway etc.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt het probleem is opgelost dankzij de hierboven beschreven oplossing !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan