Hoe IP adres resetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Happyhippie

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Ik heb een thuisnetwerk met 2 Pc's die via een Philips WiFi PSTN Blue met elkaar verbonden zijn,wel zonder WiFi,gewoon met 2 UTPcat5 kabels.

De LAN verbinding werkt bij beide en bij de eerste (ICShost/192.168.0.1) lukt ook het internet.

Nu had ik op de andere Pc alles ingesteld als ICS client en voor enige minuten werkte ook daar het Internet,hetgeen daarna plots wegviel en niet meer opgestart geraakte.

Op de host Pc kreeg ik een balonnetje met (IP conflict in systeem opgetreden)
Bij de client zie ik nu dat deze steeds naar 192.168.1.3 wilt gaan ipv 192.168 0.1 !!
Hoe en waar kan ik dat veranderen ?
Ik heb op de client reeds de Wizzard 2 maal herhaald doch steeds gaat ie naar de verkeerde IP ?
Heb helaas niet veel kaas gegeten hiervan en haal al m'n kennis (een beetje) om ICS in te stellen uit het boek WinXP GrandCru van Easy computing dus graag simpele reply's aub.

De gedeelde mappen worden ook niet gevonden maar dat is een probleem voor later,eerst het Net op Pc 2 (client) krijgen want da's voor mijn Zoon en de jeugd van tegenwoordig heeft geen geduld meer hé
:rolleyes:

beide XP ProSP2-NIS2006-
Win Firewall uit-Norton uit

Bedankt,
Eric

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een paar grote denkfouten maakt.

Als je je Philips hier kunt opzoeken, en er staat "Een internetverbinding delen" als bolletje bij, dan hoef je helemaal niet met ICS te werken.

Je zegt zelf dat beide pc's aan de Philips zijn aangesloten. Is bovengenoemde van toepassing (en daar lijkt het wel op, gegeven de ip-adressen die je in je posting noemt) hoef je op de beide pc's dus alleen maar Automatisch een ip-adres laten toewijzen en Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen aan te hebben staan.

Het adresconflict waar jij het over hebt veroorzaak je zelf, omdat ICS in dezelfde ip-reeks adressen uitdeelt als je Philips. ICS uitschakelen dus, en waarschijnlijk werkt alles (gegeven bovenstaande instellingen) meteen.

Tijs.

Die ik heb staat niet in jou lijst helaas maar ik denk wel dat de onze ook wel voldoet aan die eigenschappen of niet ? :
belgacom product PSTN Blue
Ik ga straks als ik wat meer tijd heb de ICS uitschakelen en alles nog es proberen,wat je zegt lijkt me idd. de fout te kunnen zijn.

Thanks
Eric

Je apparaat is een router, dus geschikt voor het delen van 1 Internet ip-adres door meerderen.

De kans is dus 99,9% dat het inderdaad gewoon direct gaat werken als je ICS uitschakelt, als allebei de pc's op de Philips zijn aangesloten (zoals je zelf schreef).

Tijs.

Wat is de correcte manier om ICS volledig af te sluiten en waar doe ik dat best.
Heb al wat zitten zoeken maar kom er eigenlijk niet goed uit.
Kun je me hier ook wat raad mee geven ?

Groet
Eric

Een manier om er te komen:
Start-knop -> Uitvoeren kiezen en daar invullen: Nethood
(Ok drukken)
In het dan geopende venster aan de linkerkant klikken op Mijn Netwerklocaties
Weer aan de linkerkant klikken op Netwerkverbindingen weergeven
Rechtsklikken op je netwerkkaart (zal bij jou wel "Lan-verbinding" heten) en Eigenschappen kiezen.
Dan het tabblad Geavanceerd
Daar uitvinken: Ander netwerkgebruikers mogen ... verbinding maken

Zie de bijlage.

Laat wel de niet-ICS machine (de client dus) even de pc herstarten.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• ics.JPG
    ics.JPG
    39,7 KB · Weergaven: 75
Laatst bewerkt:
Heb deze stappen gevolgd en normaal zou het moeten lukken maar ik krijg steeds bij de Client :
Bezig met bellen naar....Kan geen verbinding maken...lijn bezet
Blijkbaar doe ik nog iets fout !
:confused:

Laatst bewerkt:
Heb deze stappen gevolgd en normaal zou het moeten lukken maar ik krijg steeds :

Blijkbaar doe ik nog iets fout !
:confused:

Je moet alle inbelverbindingen verwijderen, als je er toch nooit meer gebruik van gaat maken. Doe daarvoor weer een deel van de eerdere instructie:
Start-knop -> Uitvoeren kiezen en daar invullen: Nethood
(Ok drukken)
In het dan geopende venster aan de linkerkant klikken op Mijn Netwerklocaties
Weer aan de linkerkant klikken op Netwerkverbindingen weergeven
Nu zie je waarschijnlijk nog 'inbelverbindingen' staan (en je gewone Lan-verbinding).
Als die inbelverbindingen wegkunnen, per stuk erop rechtsklikken en kiezen voor Verwijderen.

Ook even in Software (Start -> Uitvoeren -> appwiz.cpl) kijken of er daar nog inbelsoftware staat, geleverd door je toenmalige provider. Die verwijderen.

Dan in Internet Explorer nog aangeven dat je een vaste verbinding hebt: Extra -> Internet-opties -> tabblad Verbindingen -> aanzetten: Nooit een verbinding kiezen

Herstart de pc, doe dan Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig
en geef ons de waarden die je daar krijgt voor ip-adres en Standaardgateway

Test ook meteen even of Internet Explorer nu wel goed werkt op die pc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
PS: Ik ga er wel vanuit dat je een kabel-modem hebt of een adsl-modem, dus niet een inbelverbinding via een USB aangesloten apparaat!

Edit: Als je wél zo'n ding hebt, dan moeten de de inbelverbindingen op de server blijven staan. Dan moet ook ICS weer aan op de server-pc, maar dan moet de DHCP-server functionaliteit van je Philips uitgeschakeld worden. Kijk dat even na in het boekje hoe dat moet.

Op de client moet geen inbelverbinding meer actief zijn. Zie boven hoe dat in te stellen, inclusief de bijbehorende instellingen van Internet Explorer.

Een verhelderend verhaal over hoe je internet-verbinding nu precies in elkaar zit wordt op prijs gesteld.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Onderstaande instructie alleen gebruiken als je nog zo'n ADSL-inbelverbinding vanaf je server-pc gebruikt!!

Om de router van DHCP functionaliteit af te halen (zie mijn vorige post wanneer dat nodig is), zul je eerst in de configuratieopties van de Philips moeten komen. Doe dat vanaf de ICS-server met:
http://192.168.1.1

Het standaard wachtwoord is hier te achterhalen.

Zodra in het apparaat gekomen, klik op Advanced Settings. De optie om DHCP server functionaliteit af te zetten zal wel in de sectie Home Networking of NAT staan. Bijbehorend boekje zou je dat ook moeten kunnen vertellen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Client =
IP 192.168.1.3
Sub 255.255.255.0
St.G-way 192.168.1.1

Internet lukt nog niet.
Op eerste Pc probleemloos

Groet,
Eric

(Zie nu je vorige post,zal eerst daar nog ff checken)

Laatst bewerkt:
Kan op de Philips enkel NAT compleet op disable zetten,zie nergens DHCP apart vermeld !

Dit zijn de huidige instellingen op de Philips

Current Time: 08/01/2003 06:38:44 am
INTERNET
ADSL: Physical Up

GATEWAY
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Firewall: Enabled
Wireless: Disabled
INFORMATION
Numbers of DHCP Clients: 2
Runtime Code Version:
0.34c (Apr 6 2005 17:58:29)
Boot Code Version: 0.62
ADSL Modem Code Version: 03.00.16.255A
LAN MAC Address: 00-12-BF-1B-10-CF
Wireless MAC Address: 00-00-00-00-00-00
WAN MAC Address: 00-12-BF-1B-10-D0
Hardware Version: 01
Serial Num: J601010775

Ok...gevonden DHCP disabled,sorry was wat te vlug

Laatst bewerkt:
Vertel eerst duidelijk wat voor ADSL verbinding je gebruikt. Wordt die opgebouwd vlgs. constructie1:
Philips -> telefoonlijn/splitter -> Provider

of juist via constructie2:
Server-PC -> USB Adsl apparaat (inbelverbinding) -> telefoonlijn/splitter -> Provider

NAT uitschakelen wordt pas relevant als constructie2 van toepassing is. Hopelijk is die constructie2 niet actief, want dat is een vreselijke manier van ADSL-internet (ICS server-pc moet aanblijven als de client pc verbinding wil maken met het internet etc.)

Het ip-adres wat je liet zien is duidelijk door de Philips afgegeven. Is helemaal goed, maar alléén als bij jou constructie1 van toepassing is.

Tijs.

Ik zie in je aangepaste posting (uitdraai informatie van de Philips) dat constructie1 van toepassing is. Daar had je dus juist NIET dhcp-server af moeten zetten! Dat is de situatie waarbij je ICS nl. NIET nodig hebt!

Ik heb duidelijk gemeld dat dhcp-serving alleen af moet bij constructie2 (ook in mijn eerdere postings).

Probeer dhcp-serving zo snel mogelijk weer aan te krijgen, want het kan net zo makkelijk zijn dat je nu of als als je de volgende keer je pc herstart je geen verbinding met internet kunt krijgen (en in dat geval vanaf beide pc's niet meer!)

Tijs.

Oef...is zoals in optie 1 door jou beschreven.
Heb DHCP terug moeten opzetten omdat ik niet meer op't Net kon.

Zo is ie nu:
Current Time: 08/01/2003 06:55:17 am
INTERNET
ADSL: Physical Up

GATEWAY
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Firewall: Enabled
Wireless: Disabled
INFORMATION
Numbers of DHCP Clients: 0
Runtime Code Version:
0.34c (Apr 6 2005 17:58:29)
Boot Code Version: 0.62
ADSL Modem Code Version: 03.00.16.255A
LAN MAC Address: 00-12-BF-1B-10-CF
Wireless MAC Address: 00-00-00-00-00-00
WAN MAC Address: 00-12-BF-1B-10-D0
Hardware Version: 01
Serial Num: J601010775

Was weer ff te laat,alles terug i.o nu betreft DHCP enkel staat nu Clients 0 hetgeen voorheen 2 was !

Laatst bewerkt:
We werken lekker zo :)

Ok, hopelijk ben je er nu van overtuigd dat, nu duidelijk is dat constructie1 van toepassing is:
- Je ICS niet gebruiken moet, want de Philips vervult die rol. Je moet dus ICS op de server-pc uitschakelen volgens de instructie die ik enkele postings geleden gegeven heb.
- Het probleem dat de zgn. 'client-pc' geen verbinding kan maken met Internet is een lokaal probleem op die pc. Die pc krijgt namelijk zoals je al hebt laten zien een correct ip-adres van de Philips. Haal op die pc alle inbelverbindingen etc. weg zoals ik je eerder al geïnstrueerd heb, zet de Internet Explorer instellingen goed etc.

Een test die je in ieder geval op de 'client-pc' moet kunnen doen (zodra je ICS hebt uitgeschakeld op de server-pc, en de 'client-pc' geherstart is):
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ping www.techzine.nl

Vertel ons precies wat je daar dan te zien krijgt. Ziet het ong. zo uit als
Pingen naar www.techzine.nl [82.192.77.97] met 32 byte gegevens:

Antwoord van 82.192.77.97: bytes=32 tijd=14 ms TTL=60

Ping-statistieken voor 82.192.77.97:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in mill
iseconden:
Minimum = 14ms, Maximum = 14ms, Gemiddelde = 14ms
, dan werkt internet wel, maar zijn het de instellingen van Internet Explorer op de client-pc en/of de firewall op die client-pc die de zaak verstieren.

Tijs.

Ik hoop dat ik je niet van je slaap hou maar het pingen bracht niets op ,ook niet naar andere sites.
Verder is alles zoals aangegeven door jou qua instellingen.
Stel je uitgebreide reply's ten zeerste op prijs in elk geval,mooi is dat

Eric

Laatst bewerkt:
Maar Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

leverde die wel een juist ip-adres op? (dus een adres in de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.254 en Standaard-gateway 192.168.1.1)?

En alle inbelverbindingen zijn ondertussen verwijderd, en ook alle firewall software is uitgeschakeld? De pc is ook geherstart?

Indien ja, dan weet ik niet wát er met die pc mis is, maar dát er daar iets mis is ben ik heilig van overtuigd.

Nog een paar tests:
1. Laat de pc naar de router pingen (dus Start -> Uitvoeren -> cmd /k ping 192.168.1.1)
2. Laat die pc naar zichzelf pingen (dus naar het ip-adres dat met cmd /k ipconfig achterhaald is).
3. Kijk eens of DNS-resolving werkt (Start -> Uitvoeren -> nslookup), en daar eens www.helpmij.nl inkloppen, gevolgd door Enter.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Pingen 192.168.1.1 = doel niet bereikbaar
" 192.168.1.3 = (naar zichzelf) 4 weg 4 ontvangen Ok
" Helpmij =Request timed out

leverde die wel een juist ip-adres op? (dus een adres in de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.254 en Standaard-gateway 192.168.1.1)?
Is idd. beide correct

Eric

Laatst bewerkt:
Ok, ik begin nu te vermoeden dat de problemen misschien van de Philips vandaan komen, (beveiliging) en dan vooral
- een evt. MAC-adresfilter die is ingesteld die alleen de server-pc de mogelijkheid geeft om te surfen. Kijk het voor de zekerheid even na.
- de firewall in de Philips. Kijk na of daar misschien ook een filter is ingesteld die het voor de 'client-pc' onmogelijk maakt om voorbij de router te komen. Bijvoorbeeld dat alleen 192.168.1.2 (=ip-adres van de 'server'-pc) als valide adres wordt geaccepteerd.

Helaas is je Philips router-modem een speciaal aangepast Belgacom variant, en een fatsoenlijke handleiding ervan is op Internet niet te vinden, ik moet het dus vrij 'algemeen' houden.

Nog even wat tests ook:

- Meld ook even wat er als DNS en DHCP server vermeld staat als je doet op de client-pc:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all

Zowel DNS als DHCP server zouden 192.168.1.1 moeten zijn (het adres van de Philips).

Vergelijk die 2 zaken ook eens met de instellingen op de 'server-pc', dus daar hetzelfde commando draaien.

Eventueel (als er een D: of E: partitie beschikbaar is) een 'verse' installatie XP doen op één van die extra partities (dus XP op C: behouden, en beide XP installaties komen terug in het XP opstartmenu). Dan eens opstarten vanaf de 'verse' XP-installatie en kijken of het daar wél werkt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan