Hoe is de harde schijf het beste op te delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeViN

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2002
Berichten
147
Hallo. Ik heb een HD van 150 Gb. Omdat ik last had van een hardnekkig virus heb ik deze geformatteerd.
Daarna heb ik via de windows XP boot cd op C:/ een partitie met 9 GB gemaakt waarop ik Windows XP op installeerde. Toen ik een E:/ partitie (voor programma's, films, muziek etc.) wilde maken met 140 GB kwam ik er achter dat je deze eerst moest formatteren. Dat heb ik via de Windows XP boot cd gedaan, maar toen werd ook meteen XP geinstalleerd.
Nu heb ik dus een C:/ en een E:/ schijf met allebei XP erop. Volgens mij is dit niet echt handig. Bestanden die ik download worden alsnog automatisch via C:/ opgevraagd ipv E:/. Op die wijze raakt het schone XP OS op de C:/ schijf alsnog vervuild met rommel.

Nu wil ik graag tips over hoe je de harde schijf het beste kunt opdelen in partities ivm virussen en software die je op den duur krijgt en wilt verwijderen. En is het slim een volledige backup te maken of slechts van een schone XP install.

Alvast bedankt voor de hulp, mocht die er komen. ;)
 
Als je vanuit je eerste xp install (die op C) de 'E' partitie opnieuw (snel)formatteerd ben je om te beginnen van je dubbele xp install af en heb je een mooie partitie voor alle andere dingen.;)
 
Je kunt normaal gewoon één patitie aan maken tijdens de installatie van xp de andere partitie's kun je indelen van uit xp in systeembeheer-schijfbeheer daar aan maken en formateren.

In jou geval even de ene xp installate verwijderen en je bootini aan passen en je hebt één systeem.
 
Laatst bewerkt:
en als je bestandjes download via bitlord of limewire of dergelijke eerst je downloadmap aanpassen zodat alles naar de E-schijf gaat ;), mocht je dat vergeten zijn.
 
Partitioneren is nu voor jou het veiligst en het gemakkelijkst. Zou je vaak films kijken vanaf een 140 Gb partitie dan ben je natuurlijk verkeerd bezig. De kans dat de schijf beschadigd raakt door zo een hobby, bijvoorbeeld door stroomuitval of een programmafout als het onophoudelijk blijven lezen en schrijven is dan aanwezig. Waarom zou je dus film kijken vanuit een grote partitie. Schijfproblemen blijven meestal beperkt tot één partitie en dat geldt in sommige gevallen inderdaad ook voor de gevolgen van infecties. Dat laatste heb ik van horen en zeggen en dat kan uiteraard best bij kwaadaardige programma's maar slechte sporen en sectoren zijn, op zich, al erg genoeg om je systeem lam te leggen. Meteen of op den duur. Maak daarom veel partities in de lege ruimte. Het kan handig wezen om ook kleinere partities te maken zoals iets dat groot genoeg is voor een dvd waardoor je gemakkelijk kunt kijken hoe groot samengebrachte informatie is voordat je gaat branden of omdat je vaak een cd naar de schijf schrijft of virtuele schijven wilt hebben om geen cdrom's in een station te hoeven doen. Het wisselbestand kan ook beter een eigen partitie krijgen. Dat zou anderhalf maal de maat van je (gewenste) geheugen moeten zijn maar extra grootte wordt door sommige programma's aan Windows verzocht om te maken, dus die afmeting dan ruim (2-3 gb?) bepalen. Verder gaan veel mensen over tot meerdere besturingssystemen. Ik heb DOS-XP en ME-XP. Daar zou je ook rekening mee kunnen houden of je zou het nu zelfs meteen op je nieuwe schijf kunnen regelen op een manier dat het lukt en werkt.

XP kan niet partitioneren, voor zover ik weet. Krijg je met de installatie cd van XP niet telkens een partitie met Windows? Dat wordt dan een schier onmogelijke opgave.

Volgens mij is het slim genoeg van jou om een backup te maken van het systeem alleen maar dan hebben we het natuurlijk over een kloon. Hier zitten haken en ogen aan. Vooral: doet het programma wel wat het moet doen. Daarbuiten zullen heel veel kloon programma's één partitie kunnen klonen en terugzetten. twee of meer partities is dus in principe ook mogelijk. Als je zo een programma al had, zou je dat waarschijnlijk weten. Je kunt dan belangrijke gegevens in partities zetten waarvan je een backup maakt zodat programma's werken en de andere laten voor wat het is of daaruit bepaalde bestanden kopiëren.
 
Bedankt voor de tips allemaal.

Ik heb besloten aparte partities te maken voor films, albums, etc. Wel jammer dat programma's soms niet in een andere partitie dan C:/Program Files willen opslaan. Misschien komt dat doordat er Windows xp 2 keer op de HD staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan