Hoe is het mogelijk? Pc klikt en loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Promo31

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2008
Beste computeraars,

Hoe is het mogelijk, na de aanschaf van mijn computer heb ik een aantal moederborden in mijn pc gehad. Deze heeft het echter lang volgehouden maar toen gebeurde het volgende:

In de afgelopen 2 maanden kreeg ik problemen. Mijn Computer viel regelmatig zonder reden uit en voor hij vastliep of zomaar uitging hoorde ik eerst "klik". Door er eens goed naar te luisteren dacht ik dat het mijn harde schijf was aangezien de pc de harde schijf niet meer kon vinder bij het herstarten. Na 2á 3 keer resetten was hij er weer en had ik zo'n 2 tot 8 uur speeltijd te gaan voor het weer gebeurde.

Het komt nu echter steeds vaker voor, wat mij behoorlijk irriteerde, dus ik kocht een nieuwe harde schijf in de hoop dat het was opgelost. Antwoord: Nee. Ook de nieuwe harde schijf vloepte er zomaar uit. En de n ieuwe HD was met SATA aansluiting ipv de oude.

Ik heb een ASUS A8N-E moederbord met 1gig geheugen ( 2x 512 ). Ik dacht dat het wellicht aan het geheugen lag dus ik wisselde ze om om te kijken of er 1 kapot was. Ik liet er 1 perongeluk vallen en toen ik hem er in wou doen kreeg ik zwart beeld. ( kapot dus ) Er onhandig maar de pc viel niet zomaar meer uit. Wat er echter nog wel gebeurd is dat "iets" in mijn pc klik zegt en dat dan de hele boel vastloopt.

Ik heb een naar verleden met een boel moederborden gehad en voor ik nog meer geld uitgeef aan nieuwe geheugen modules of harde schijven e.d. vraag ik eerst maar is of iemand misschien een idee heeft wat hier het probleem is.

De pc is niet overhit aangezien ik er behoorlijke koelingen op heb. Misschien een interresant punt is dat als ik snachts ga slapen en de stroom er af haal, dan de volgende ochtend de stroom erop doe en de pc aanzet.. de pc meteen bij het laden van windows KLIK zegt, en ik kan beginnen met resetresetresetreset tot hij het wel goed doet. Als ik de stroom aan laat doet hij dit niet.

Kan het zijn dat de voeding de boosdoener is of ben ik nu te wanhopig om niet nog een nieuwe moederbord te hoeven kopen aangezien deze dan ook misschien het loodje gaat leggen.

bij voorbaat dank

Allereerst dit: zitten de afstandsbusjes onder het moederbord?

Zijn alle goede koelers wel goed schoon en stofvrij?

En de voeding zou ook heel goed de boosdoener kunnen zijn!

Jazeker, het moederbord zit niet direct tegen de kant aan. De kast staat op dit moment open zelfs aangezien ik er zo vaak in kijk e.d. schroef ik hem niet meer geheel dicht. Hij is ook geheel stofvrij. Een nieuwe voeding is niet zo duur dus ik denk dat ik dat ga proberen.

JEen nieuwe voeding is niet zo duur dus ik denk dat ik dat ga proberen.

Maar een goedkope voeding is ook niet de oplossing hoor. Koop wel een goede voeding van een A-merk, dus geen goedkope troep als Trust, Sweex, Qtec en X-Gear etc.

maakt het ook uit hoeveel watt ik dan neem/ kan het een probleem zijn dat ik nu de verkeerde heb? ik dacht dat 350 watt standaard was. Ik heb er nooit op gelet aangezien ik het gewoon bij de behuizing kreeg.

Dat ligt eraan welke en hoeveel hardware er in je pc zit

ok alvast bedankt, de winkel zit hie rop de hoek, ik zal de post updaten als alles het weer doet :)

Controleer ook t koelertje op het moederbord goed.

Dat is het bekende zwakke punt van dit moederbord. Ja, ik spreek uit ervaring.
Ik heb hetzelfde moederbord (althans de sli-versie) en ik heb al een keer een nieuw koelertje van Asus gekregen. En laatst heb ik heel dat koelertje er afgesloopt en er een passieve koeler voor in de plaats gezet.

En welke Voeding heb je nu
Je zegt dat die bij de kast zat... welke kast heb je dan, want ben wel benieuwd :)

Hoi !

Helemaal eens met @marsmannetje: op dit mobo is de north-bridge koeler vaak de boosdoener.

Meestal haal ik de standaard fan-koeler er af en zet er een passief koelblok op.(ook nog een herrieschopper minder !)

Mogelijk wordt je northbridge veel te heet, met na verloop van tijd mobo-problemen zoals jij die hier beschrijft.

Greetz,

Harry.

zover ik weet was het een voeding die ik kreeg bij de standaardkast van Norrod waar ik meestal mijn spullen koop. De koeling op de processor is een relatief groot ijzeren blok met een ventilatortje erop. Maakt opzich niet zoveel lawaai hoor. Er is wel een klein ventilatortje aan de onderkant van het bord die een keer los zat, maar die zit gewoon weer vast.

Ik heb de 450w voeding versie gehaald van de link die ik gepost had, samen met een nieuwe geheugenmodule en een dvd speler aangezien mijn oude een brommend geluid maakte. Daarnaast heb ik een extra ventilatortje geplaatst aan de achterbinnenkant van mijn kast.

Volgende stap, andere koeling voor de processor uit voorzorgsmaatregel voor die zwakke plek? Maar zoals het er nu uitziet loopt mijn pc weer als een trein.

zover ik weet was het een voeding die ik kreeg bij de standaardkast van Norrod waar ik meestal mijn spullen koop. De koeling op de processor is een relatief groot ijzeren blok met een ventilatortje erop. Maakt opzich niet zoveel lawaai hoor. Er is wel een klein ventilatortje aan de onderkant van het bord die een keer los zat, maar die zit gewoon weer vast.
Het koelertje wat linksonderin dit plaatje zit:

1114611028.jpg

Dat is nu waar ik en Harry het over hebben. En dat is dus vaak wel de boosdoener.
Als die een keer los heeft gezeten: heb je die daarna vastgeklikt zonder nieuwe koelpasta? Zo ja: daar heb je je reden.

Ik heb de 450w voeding versie gehaald van de link die ik gepost had, samen met een nieuwe geheugenmodule en een dvd speler aangezien mijn oude een brommend geluid maakte. Daarnaast heb ik een extra ventilatortje geplaatst aan de achterbinnenkant van mijn kast.

Volgende stap, andere koeling voor de processor uit voorzorgsmaatregel voor die zwakke plek? Maar zoals het er nu uitziet loopt mijn pc weer als een trein.
Wacht maar tot je weer foutmeldingen krijgt. Als je die krijgt, dan mag je er vanuit gaan dat het je chipsetkoelertje is. Dus dat kleine koelertje op je moederbord. En niet die op je processor.

ok, voor ik die foutmelding krijg wil ik eigelijk die koeling vervangen om mijn chipset niet ( verder ) te beschadigen.
Kan iemand een product aanraden?

zou echt top zijn aangezien ik hier geen raad mee weet, ik kom een eind meestal maar hier houdt het op helaas :o

Bedankt voor de goeie reacties zover!

Laatst bewerkt:
Ik heb de nieuwe koeling ontvangen en in gebruik genomen, maar het probleem was blijkbaar verholpen toen ik de voeding vervangen had.

Bedankt voor jullie hulp !

Vr. Gr. Promo31

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan