hoe jumpers aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

genevieve

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2005
Ik heb een gisteren cd writer gekocht (plextor PX-230A), en blij dat ik was tot ik dat machientje probeerde uit te testen...

Ik heb hem aan de zelfde kabel als cd-rom gekoppeld (writer als master en cdrom als slave = dit lijkt zo te moeten vogens de zeer leek-onvriendelijke handleiding).
In de handleiding staat dat jumpers van master op 4e koppel pinnetjes moet, en de jumper van de slave op 3e koppel pinnetjes.
op de tekening in de handleiding staat dat er in totaal 8 pinnetjes zijn = 4 keer 2 pinnetjes

maar mijn cdrom en cd writer hebben maar 6 = 3 keer 2 pinnetjes

ik heb dus vanalles geprobeerd : bij sommige plaatsingen van de jumpers startte windows gewoon niet op, als ik de computer terug opstartte.

nu heb ik geen jumper op master gezet en jumper van cdrom staat op 3e pinnetjes dus de laatste.
de cdrom werkt goed
de writer gaat open en dicht dus de stroomtoevoer is in orde, en de software (nero Express) doet zijn ding (zegt dat hij brandt ... en voltooid is...) maar er staat niets op cd, de writer maakt zelfs geen geluid tijdens het 'zogezegde' branden.
ik heb in apparaatbeheer gekeken en ik zie die plextor er niet tussenstaan (ik veronderstel dat hij bij de cdrom zou moeten staan) ,

kan dit aan de jumpers liggen. is het normaal dat in de handleiding andere dingen getekend zijn dan de werkelijkheid?

eigenlijk ken ik nog niet voldoende van computers om dit allemaal goed te snappen, maar ik doe mijn best. pas sinds vandaag weet ik wat een jumper is dus spaar me van al te veel jargon, aub ;-)

op de site van plextor vind ik geen oplossing.
kan iemand me raad geven?
dank bij voorbaat

Even goed kijken. Achteraan, waar de jumpers in moeten, zal je waarschijnlijk zien staan "MA" "SL" CA" Dus repectievelijk master, slave, cable select. Plaats nu de jumper, vertikaal op de door u gewenste positie.

dat heb ik geprobeerd maar windows start gewoon niet op, ik heb 5 minuten gewacht, dat leek me lang genoeg,

nu heb ik ook eens geprobeerd om beide jumpers op cabel te zetten. windows start wel maar nog altijd lukt het niet???

normaal moet windows toch zelf nieuwe hardware herkennen? windows zal dan toch melding daarover geven? ik heb windows xp.

Laatst bewerkt:
Kan even niet meer volgen nu. Hoe staan je HD's en CD writer ingesteld nu ? want een nieuwe brander heeft toch niets te maken met opstarten zou ik zeggen.

Graag even meer info.

Stel je brander in als master, speler als slave. Kijk in de bios of je brander wordt herkend.
Nu start Windows gewoon op als het goed is. Voorderest hoef je niets meer met jumpers te doen :)
Kijk nu bij app.beheer of je brander erbij staat.
Zo ja, dan is het probleem opgelost. Zo nee dan kijken we nog even verder :D

software (nero Express) doet zijn ding (zegt dat hij brandt ... en voltooid is...)
Dit snap ik even niet. Als Nero je cd brand dan moet hij sowieso herkend worden in app.beheer!
Je brander moet idd bij cd-spelers staan.

Als je brander na het instellen van de jumpers niet wordt herkend in de bios kan je maar beter terug gaan naar de winkel.

Laatst bewerkt:
dank jullie allereerst voor de hulp

met windows start niet op bedoel ik : tijdens het veranderen van alle kabels en jumpers heb ik uiteraard de stroom afgezet

als alles erin zit en ik de computer dan terug op zet blijft hij steken bij het openen van windows (zwart scherm met logo van windows en zo 'n vakje waar je ziet dat computer aan 't denken is ... zo'n scrollbar ) maar dat blijft duren en ik kan hem dan alleen afzetten door pries uit te trekken, dus niet door op powerknop te drukken.

nu heb ik cdrom gewoon uit computer gehaald en enkel de writer geinstalleerd. hij brandt nummers dus het lukt, maar toch begrijp ik niet waarom ik cdrom en writer niet samen kan installeren . ik heb alle combinatie van jumpers geprobeerd en toch herkend hij die writer niet. alleen nu als hij er alleen in zit

en ik weet eigenlijk niet wat bios is

dank jullie nog maals!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan