• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik bepaalde items met bijbehorende gegevens uit een matrix vissen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frospi

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Berichten
37
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom. Ik heb data in meerdere kolommen staan namelijk;
Item beschrijving, Hoeveelheid ontvangen en Ontvangst datum.

Er staan meerdere items in en ik zou graag willen dat een bepaald item door excel opgezocht wordt met de bijbehorende ontvangsthoeveelheid en ontvangst datum en dat deze gegevens vervolgens in een ander werkblad naast elkaar geplaatst worden in drie cellen.

Er zijn meerdere items en excel zal per item de data er uit moeten vissen met bijbehorende data. Dit is mij nog niet gelukt.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groeten,
Frospi
 
Hallo Frospi,

Dit lijkt een probleempje wat je oplost met de functie VERT.ZOEKEN. Echter een voorbeeldbestandje zou meer duidelijkheid geven en mogelijk ook anderen kunnen overhalen te reageren op jouw vraag.
 
Thoralf,

Bedankt voor de reactie, ik heb een bestandje geupload met daarin (hopelijk) duidelijke uitleg met wat ik bedoel. Verticaal zoeken heeft me tot nu toe niet tot de oplossing gebracht omdat er meerdere criteria van toepassing zijn.

Als er nog iets niet duidelijk is in het bestand hoor ik het graag (en als je de oplossing weet natuurlijk ook :p)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld helpmij.xls
    17,5 KB · Weergaven: 33
Dit is een taak voor de Autofilter, eerder dan hier (matrix)formules voor te gaan gebruiken.

Wigi
 
Hallo Frospie,

Wigi heeft gelijk om Autofilter te gebruiken, echter je moet dan nog wel een hulpkolom toeveoegen met daarin het maandnummer. Dit moet omdat je de datum als tekstveld hebt opgenomen. Zie bijlage.

Als je toch perse met formules wilt werken kom je op matrixformules terecht. Ook die heb ik opgenomen in de bijlage. In deze formules ga ik uit van jouw bestand zonder hulpkolom.
Als je de hulpkolom zou opnemen dan kunnen de matrixformules iets eenvoudiger maken. Je moet dan WAARDE(DEEL(Blad1!$D$3:$D$12;4;2)) vervangen door Blad1!$E$3:$E$12.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld helpmij.xls
    22,5 KB · Weergaven: 36
Bedankt voor jullie hulp!

Ik heb de gegevens die ik hebben wil en het werkt :thumb:

Ik meld de vraag als opgelost.

Groeten,
Frospi
 
En zonder matrixformules kan het ook, alleen dan met hulpkolom.

Succes,
Martin
 

Bijlagen

  • vert_zoeken-Frospi(T1).xls
    38,5 KB · Weergaven: 34
Thankyou ook bedankt!

Ben blij met alle reacties en het is ook fijn om te weten dat er meerdere mogelijkheden zijn
om het probleem op te lossen!

Gr Frospi
 
Hey,

Ik heb een toepassing voor deze matrix formule, maar snap de werking nog niet helemaal,

ik wil zoeken in een bereik op een ander tabblad maar dit bereik is op dit moment nog niet volledig gevuld.

kan het dat de formule daardoor niet werkt?

Kan iemand een korte uitleg schrijven van de werking van de matrix formule? Kan er niet veel over vinden in de Excel Help
 
Matrix formules heet dat dus :) dat wist ik niet, maar ik ga zeker de topics bekijken en dan kom ik er vast wel uit!

Bedankt en als het gelukt is zal ik de vraag als opgelost markeren.

Groeten,
Frospi
 
Ik heb even gekeken op een aantal topics / sites en daar kom ik tegen dat je matrixformules gebruikt voor taken als; het aantal tekens in een celbereik tellen, alleen getallen optellen die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals de laagste waarden in een bereik van getallen of getallen die tussen een boven- en een ondergrens vallen, elke n'de waarde in een bereik van waarden optellen etc.

Dit lijken mij meer bewerkingen die je kan uitvoeren op een matrix die je gewoon al hebt waar je data uit wilt halen maar ik wil enkel een compleet werkblad uit een ander excel bestand automatisch ophalen elke keer als ik het excel bestand open.

Ik zie nog niet helemaal hoe ik dit kan doen met matrix formules dus enige help / duwtje in de goede richting zou erg fijn zijn.

Groeten, Frospi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan