• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik binnen een bepaald bereik verschillende waarde optellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

suijk100

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Ik ben nog steeds aan het googelen met een planning bestand. Ik wil een overzicht krijgen in het aantal ingeplande uren. Nu ben ik al bezig geweest met allerlei formules ( met dank aan dit forum) maar ik heb het idee dat ik te omslachtig probeerde mijn doel te bereiken.
Wat ik graag zou willen is een formule waarmee ik bepaalde waarde (bijvoorbeeld lettercombinaties) binnen een bepaald bereik kan optellen.
Ik zal een voorbeeld toevoegen.

Bijlagen

Nederlands
Code:
=AANTAL.ALS($B$7:$Q$21;K23)

Engels
Code:
=COUNTIF($B$7:$Q$21;K23)
Deze formule kan je naar beneden slepen voor de overige cellen.

Ik zie in het bereik wel g staan maar deze staat niet in het overzicht.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor je antwoord. Als ik maar 1 cel aan geef in criterium gaat het goed maar als ik de hele lijst selecteer geeft hij 0 aan. Wat doe ik niet goed?

Je moet de formule in cel L23 plaatsen.
Vervolgens de formule naar beneden slepen zodat je per item het aantal kunt zien.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,

Dit is inderdaad een handige formule, deze ga ik zeker onthouden voor later.
Alleen in dit overzicht is het niet zo van belang hoeveel van elke waarde apart vermeld staat binnen het bereik maar om het totaal aantal van alle waardes ( dus alle cellen optellen die Ba,Bu,C, Div enz bevatten)
Alvast bedankt
Gr Miklos

In dat geval kan je AANTALARG() gebruiken.
In het Engels COUNTA()

Je kunt met meerdere bereiken werken.
Bijv.:

Code:
AANTALARG(C7:C21;H7:H21;K7:K21)
Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijna klaar nu nog kopiëeren

Ik heb heb de opzet van het planning bestand zoals ik het wil hebben. Ik zit alleen nog met een probleem. Ik heb per werkblad een weeknummer staan.
Ik heb een aantal cellen per werkblad een naam gegeven zodat ik in het jaaroverzicht kan verwijzen naar die cellen. Moet ik nu per werkblad de betreffende cellen handmatig benoemen of is er een snelle manier om de cellen te benoemen. Ik zal in het bestand aangeven waar het om gaat.

Bijlagen

Waarom benoemen?
Ik zou gebruik maken van indirect:

Voor cel B2:
Code:
=INDIRECT("'week "&$A2&"'!P2")

Voor cel C2:
Code:
=INDIRECT("'week "&$A2&"'!P5")

Voor cel E2:
Code:
=INDIRECT("'week "&$A2&"'!P11")

Voor cel F2:
Code:
=INDIRECT("'week "&$A2&"'!P8")

Voor cel H2:
Code:
=INDIRECT("'week "&$A2&"'!P17")

Voor cel I2:
Code:
=INDIRECT("'week "&$A2&"'!P14")

Voor cel K2:
Code:
=INDIRECT("'week "&$A2&"'!P20")
Formules kun je naar beneden slepen voor de overige cellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio,
Bedankt voor de formule, deze kende ik nog niet. Ik vind hem geniaal en scheelt mij heel erg veel tijd. Bedankt en wie weet tot een volgende keer.
Gr Miklos

Laatste vraag.

Hoi Roncancio,
Nog even terug komen op de indirect formule. Jij hebt hem nu gebruikt om te zoeken en verwijzen naar verschillende tabbladen. Is het met deze formule ook mogelijk om vanuit verschillende tabbladen te verwijzen naar een tabblad? Ik ben even aan het proberen geweest maar snap blijkbaar de logica niet. Ik zou graag de datum per dag in de tabbladen met de weeknummers verwijzen naar een cel in het tabblad jaaroverzicht. Hiermee wil ik voorkomen dat ik elk jaar in elk tabblad de data moet veranderen. Ik zal het weer in een voorbeeld geven.

Bijlagen

Code:
=VERSCHUIVING(Jaaroverzicht!$A$1;VERGELIJKEN($B$1;Jaaroverzicht!$A$1:$A$500;0)+KOLOM()/2-2;2;1;1)
Deze formule kan je naar de andere cellen slepen. Ook voor de overige weken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Perfect

Hoi Roncancio,

Dank je wel hij werkt perfect.
Om er zelf wat van te leren en niet zomaar formules te gebruiken zou jij mij de logica kunnen vertellen. Ik probeer hem in een ander bestand te gebruiken maar snap de logica niet helemaal.

Verschuiving werkt als volgt:

Verschuiving ( begin , aantal rijen verplaatsen , aantal kolommen verplaatsen , aantal rijen, aantal kolommen )

Kijkend naar de formule:
De begincel is dus A1, vervolgens zoekt de formule naar de weeknummer en geeft de waarde van de 2e kolom naar rechts.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dank je wel voor de snelle reactie en de uitleg. Ik ga ermee aan de gang.
Gr. Miklos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan