Hoe kan ik de geschiedenis van Firefox opschonen met een vbs script?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijger81

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
Berichten
397
Hallo,

Ik ben aan het proberen om een vbs script te maken die de geschiedenis van Firefox opschoont. Wachtwoorden, zoekhistorie enz..
Ik heb Google afgestruind, maar kan niks wat werkt vinden. Ik heb wel een werkend batch script kunnen vinden, maar wil graag een Vbs.

Batch:
@echo off
set DataDir=C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\Mozilla\Firefox\Profiles
del /q /s /f "%DataDir%"
rd /s /q "%DataDir%"
for /d %%x in (C:\Users\%USERNAME%\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\*) do del /q /s /f %%x\*sqlite



Wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Je ziet wat er in die batch gebeurt, dat kan je eenvoudig in een VBS herschrijven, er vanuit gaande dat je VB Script kent omdat je daar naar vraagt.

Overigens is dat wel een heel botte manier om die gegevens op te ruimen. Firefox heeft die gegevens in een SQLite database waarvan je op die manier de structuur schromelijk om zeep helpt. Je mag hopen dat Firefox daar goed mee omgaat.

Dit is een voorbeeld van de history records in die DB structuur:
SQLdb.jpg

Als je het op de nette manier wilt doen, kan je beter die batch gebruiken i.c.m. de SQLite commandline tool:
https://www.sqlite.org/cli.html

Uiteraard kan je die SQLite DB ook vanuit VBS openen en van daaruit met SQL opdrachten werken.
Je zal dan wel iedere update van Firefox moeten volgen om te zien of iets is gewijzigd in die structuur waar je programma rekening moet houden. Dat geldt uiteraard ook voor de SQL commando's die je evt. in een batch laat uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord.
Mijn doel is om ervoor te zorgen dat bij een herstart van een pc Firefox en internet Explorer automatisch wordt opgeschoond.
Daarom wilde ik een script plaatsen in de StartUp map. Een vbs script had de voorkeur omdat deze onzichtbaar is. Een batch laat een cmd window zien.
Het is me gelukt om een vbs te creëeren die ie opschoont. Die activeert gewoon die Clearcache..... functie. Alleen bij Firefox is het ingewikkelder.
Op zich werkte die batch commando goed, want Firefox vertoonde geen gebreken na herstart van Firefox.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik de batch code moet omzetten in vbs taal. Als het alleen het legen van de Profiles map was dan lukte dat wel.
Ik heb op de Sql site gekeken, maar zag daar geen clean up commando tussen staan.
 
Laatst bewerkt:
Nee het moet tijdens startup. Want in het vbs bestand staan al scripts die bijvoorbeeld checken of een netwerk schijf actief is. Kun een aanzetje geven hoe ik de batch taal omzet on vbs,please? Obsfile. Filedelete....
 
Laatst bewerkt:
De link waar ik naar verwees legt ook uit hoe het tijdens startup kan worden uitgevoerd. Ik wil ook best die VBS voor je maken maar waar ik naar verwees kan je direct zelf doen en voor die VBS heb ik nu geen tijd.
 
Zet je toch dat batch bestand in de Scheduler van windows at start-up?
Ik heb even gekeken, als je een taak maakt is het onder Win7 vaak een xml bestandf, maar je kunt ook kiezen voor een ander bestand en daar stond alleen "all files", dus een .bat zou moeten kunnen.
Kon ook aangeven op welk tijdstip zlf, bijv startup of login etc...
 
Ik kan het in die link niet vinden, maar ik ga zo zelf even proberen te stoeien met hetgeen wat in de batch gebeurt (want daar ben ik nog niet helemaal over uit) en dat proberen over te zetten naar vbs. Met %datadir% wordt denk ik gewoon de inhoud van de Profiles mappen bedoelt of niet?

Ik ga het proberen en plaats tussendoor wel wat ik heb. Ik ben namelijk geen wonder in vbs taal.
 
Probeer die scheduler toch even.. als je batch file ok is... is dat bijna geen werk.....
 
Ik ken de StartUp map al van Windows en daar draait de vbs al in, maar ik wil geen batch. Vind ik lelijk :). Commando Window te zien
 
Scheduler bij start up vooooor... login... dan zie je toch niks? Of wel?
 
Het gaat niet om de Scheduler maar om de Group Policy (gpedit.msc) zoals in die link staat.
 
Weet ik... lezen wat ik schreef... ;)
Scheduler is gewoon een andere optie, heb hem zelf net nog nagekeken.. daar staan ook allerlei taken in om stil updates te checken... kijk maar na.
 
Dat is inderdaad een extra optie :)
 
En dat wil je persee met een code doen ? Kan je toch ook gewoon instellen.....of mis ik iets ?

Ga naar Extra, Opties, tabblad Privacy. Kies in het uitrolmenu voor Aangepaste instellingen gebruiken voor geschiedenis. Zet een vinkje bij Geschiedenis wissen zodra Firefox sluit. Klik op OK.
 
Bedankt voor jullie alternatieven. Maar mijn titelvraag vroeg wat anders.
Maar ik heb 2 codes gevonden die ik nog even moet toepassen op de profile mappen en de .sqlite bestanden dat is het klaar. Om het handmatig in te stellen heb ik geen zin in omdat het gaat over meerdere pc,s. Als je een batch in de scheduler zet krijg je ook gewoon een cmd window bij uitvoering ervan en dat wil ik niet.

Const DeleteReadOnly = TRUE

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
objFSO.DeleteFile("C:\FSO\*"), DeleteReadOnly
objFSO.DeleteFolder("C:\FSO\*"),DeleteReadOnly

obj.DeleteFile("C:\MyFolder\*.txt") 'Deletes all files with the extension .txt in the folder MyFolder


En Firefox maakt bij opstart van Firefox de .sqlite bestanden gewoon weer aan. Dat heb ik getest.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan