• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe kan ik delen van geselecteerde cellen veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc651

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2012
Berichten
175
Hallo,

Ik heb een document met meerder Sheets, januari t/m december.
Alle Sheets zijn eigenlijk kopieën van elkaar met als verschil dat ze naar verschillende Sheets verwijzen.
bv In sheet juli staat in cel A6 staat: <=juni!C7>. In cel A7 staat: <=juni!F7>
Nu wil ik in sheet augustus in cel A6 <=juli!C7> hebben, en in cel A7: <=juli!F7>.
Is er een manier om meerder cellen te selecteren en daar dan een deel van de inhoud van te veranderen.
 
Je selecteert de cel die je wilt wijzigen , druk op Ctrl toets en hou die ingedrukt terwijl je de andere mappen selecteert ,met de zelfde cel die ook wilt veranderen
 
Jean-Paul,

Werkt goed, maar dan verandert hij alles in hetzelfde.
Ik wil in sheet februari naar sheet januari verwijzen, en in sheet maart naar februari, enz.
Mijn vraag is hoe ik meerder cellen van dezelfde sheet kan veranderen. Althans een deel van die cellen.
In dit geval het maand-deel.
 
Plaats even een xls voorbeeld bestandje dan kijken we even wat we voor je kunnen doen.
 
De referenties well veranderen.
Code:
Sub Maybe()
    Dim i As Long, b As Single, c As Range
    For i = 2 To ActiveWorkbook.Sheets.Count
        b = Sheets(i).Index
        For Each c In Sheets(i).Range("C9:C17")    '<---- veranderen naar de werkelijke range
            c.Formula = "=" & Sheets(b - 1).Name & "!RC"
        Next c
    Next i
End Sub

BTW, als je in kolom A referentie wilt hebben naar kolom C dan word RC veranderd naar RC[2]
Voor cell A6 met referentie naar C7 word het R[1]C[2]
 
Laatst bewerkt:
Als je met blad January begint en dat blad 11 maal copieerd zou je daarna dit kunnen gebruiken.
Dat verandert natuurlijk ook de cellen waar January in staat, niet alleen de formulae.
Code:
Sub Maybe()
    Dim i As Long
    For i = 2 To ActiveWorkbook.Sheets.Count
        Sheets(i).UsedRange.Replace What:="January", Replacement:=Sheets(Sheets(i).Index - 1).Name
    Next i
End Sub
 
Hoi Jolivanes,

Dank tot zover.
Ik heb een bestandje bijgevoegd.
Bij de Sheet "Maandoverzicht maart" bv zie je geel gekleurde cellen.
Die moeten hun waarde halen uit de sheet "maart".
Alleen staan die niet in dezelfde celRange.

Bekijk bijlage BV1.xlsx
 
Probeer dit eens.
Waarschijnlijk moet je de Ranges aanpassen.
Code:
Sub Try()
With ActiveSheet.Range("C4:C8, E4:E8, H4:H8, I4:I8, J4:J8")
    .Replace What:="januari", Replacement:=Sheets(ActiveSheet.Index - 1).Name
End With
End Sub

De eerstvolgende 7 - 8 dagen zal ik weinig of geen kans hebben om de internet te ontvangen.
Als er meer veranderd moet worden hoop ik dat iemand dit opvolgt.

Happy New Year to All
 
Ik begrijp het voorbeeld niet helemaal. Je wil van het maandoverzicht een overzicht van de maand maar er staan ook optellingen in? De naam van een maand kan je uit de tabnaam halen.

PHP:
=ALS.FOUT(RECHTS(CEL("bestandsnaam");LENGTE(CEL("bestandsnaam"))-VIND.SPEC(" ";CEL("bestandsnaam");VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam");1)));RECHTS(CEL("bestandsnaam");LENGTE(CEL("bestandsnaam"))-VIND.SPEC("]";CEL("bestandsnaam");1)))

Met Indirect kan je verwijzen naar de tab. (Zie D1 en J1 voor de formules) Omdat de functie Cel() niet dynamisch is heb ik de volgende code in het bestandje gezet.

Code:
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
Sh.Calculate
End Sub
 

Bijlagen

  • BV1.xlsm
    27,8 KB · Weergaven: 20
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan