Hoe kan ik een afbeelding toevoegen aan een Access database zonder deze op te blazen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijnie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 nov 2009
Voor het strategisch voorraadbeleid maken we gebruik van een access database waarin alle kenmerken van onze woningen zitten. Op 2 formulieren heb ik een afbeelding met het oude logo vervangen door .jpg afbeelding met het nieuwe logo van 30 kB. Dit heb ik gedaan door via de werkset een afbeelding toe te voegen en in het eigenschappenvenster bij Afbeelding het pad naar de afbeelding in te vullen. Het afbeeldingstype is gekoppeld en de formaatmodus is kader vullen. Echter hierdoor is de database 20.000 kB groter geworden. Ik moet nog veel meer logo's vervangen en verwacht dat hierdoor de database extreem groot wordt. Wie weet een manier om afbeeldingen aan formulieren en/of rapporten toe te voegen, zonder dat de database hierdoor wordt opgeblazen?
In afwachting van positieve reacties, alvast bedankt!
groet Nienke

De beste manier om afbeeldingen op te nemen in een database is om het pad en de bestandsnaam op te slaan in een tekstvak, en op het formulier een niet-gebonden image-object te maken dat je laat vullen met de afbeeldingen. Hierdoor heb je nauwelijks vulling in je database, omdat je alleen teksten opslaat. Er zijn op het forum wel wat voorbeeld databases te vinden met deze techniek.
Overigens heeft het niet zoveel zin om jpg bestanden te gebruiken, omdat Access intern alles opslaat als bitmap. Vandaar de extreme groei van je db...

Ik heb zelf een voorbeeldje gemaakt, waar je maar eens naar moet kijken. Op een apart tabblad kun je foto's uploaden in het formulier. (tweede knop in de menubalk)

Bijlagen

Wie weet een manier om afbeeldingen aan formulieren en/of rapporten toe te voegen, zonder dat de database hierdoor wordt opgeblazen?

Wanneer het voor je db belangrijk is om afbeeldingen op te slaan in Access dan kun je eens kijken op deze site:
http://www.ammara.com/articles/imagesaccess.html
Daar wordt uitgelegd hoe dat opblazen komt. Tevens wordt er een oplossing gegeven. Kost helaas wel wat!

Laatst bewerkt:
Jouw plaatje is gebaseerd op een engelstalige variant. In de Nederlandse werkbalk heet de knop Afbeelding (weinig fantasie voor nodig wat dat is ;) ).
Ja, wil je e.e.a. gestroomlijnd uitvoeren, dan heb je VBA nodig. Daar is eigenlijk niet aan te ontkomen. In mijn voorbeeld staan de afbeeldingen overigens in de tabel [tAdministratie]. Met een beetje zoeken had je daar wel uitgekomen, want die tabel ligt onder het formulier. En als je tekstverwijzingen opslaat voor de foto's, dan moet je de velden uiteraard kunnen uitlezen uit een tabel.

Overigens schijn je in 2007 en hoger afbeeldingen te kunnen koppelen, waardoor de db grootte uiteraard ook kleiner blijft. De techniek in mijn voorbeeld is bittere noodzaak voor de oudere versies.

@E Officer Graag een eigen vraag maken a.u.b. Het is niet netjes om in een ander zijn of haar vraag jouw probleem aan de orde te stellen. Bovendien is het verwarrend voor de helpers en de oorspronkelijke vragensteller.

Ok Huijb, ik heb er even aan getwijfeld een eigen vraag te starten, maar omdat het zo gelijklopend was... Mijn excuses.

Geen probleem. Dank voor je begrip. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan