Hoe kan ik een hoop txtboxen het makkelijkst bij elkaar optellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nemorensis

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 feb 2008
Hoi, ik ben momenteel bezig met het maken van een calculator in VBA Word. Deze calculator bestaat uit meerdere txtboxen. Nu heb ik alles werkend, behalve mijn Totaal txtbox, omdat ik niet precies weet hoe ik deze moet coderen.

Wat er moet gebeuren is dat als er getallen in de txtboxen wordt ingevoerd, moeten al deze getallen bij elkaar worden opgeteld. (De txtboxen maken een vermenigvuldiging en schrijven het eindantwoord naar de Totaal txtbox).

Daarnaast moet er als er nog een getal in de Old Score txtbox wordt ingevoerd, deze nog eens worden opgeteld bij het Totaal. (Ik denk dat me dit op zich wel gaat lukken qua bedenken, als ik eenmaal weet hoe ik al die uitkomsten bij elkaar moet optellen).

Is er voor mijn hoofdprobleem een makkelijke oplossing? Ik dacht zelf aan If...Then, maar dan moet ik dat geloof ik bij al die txtboxen doen, dus het lijkt me dat er hier een makkelijkere manier voor bestaat. (Ik heb niet zo heel veel ervaring met VBA).

Alvast bedankt!!

http://img132.imageshack.us/img132/8704/vbacalculatorbp3.jpg

Link ter verduidelijking van wat ik bedoel.

OnChange

Als je dubbelklikt op één van je textboxen, dan kom je in de change-event van deze textbox. Hier kun je code schrijven waarmee je je resultaat uitrekent. Het beste kun je deze berekening in een aparte procedure stoppen die je vervolgens in de change-events van je textboxen aanroept. Je krijgt dan iets als:
Code:
Sub Resultaat()
    Dim tot As Double
    tot = 0
    If IsNumeric(TextBox1) Then tot = tot + CDbl(TextBox1)
    If IsNumeric(TextBox2) Then tot = tot + CDbl(TextBox2)
    TextBox3 = tot
End Sub

Private Sub TextBox1_Change()
    Resultaat
End Sub

Private Sub TextBox2_Change()
    Resultaat
End Sub

Dit voorbeeld heeft drie tekstboxen waarbij de derde het resultaat weergeeft. De eerste twee tekstboxen hebben een change-event, hier kun je naar believen ook een after-update van maken, waarin dezelfde procedure wordt aangeroepen. In de procedure worden de waardes van de eerste twee tekstboxen bij elkaar opgeteld en in tekstbox nummer 3 gezet. Hierbij wordt van elke tekstbox gecontroleerd of er wel een getal in staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan