• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe kan ik een xy coordinatie in een vlak krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mascha75

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2013
Eventjes een uitleg.
Ik heb een tabel met een x en een y waarde. Deze x en y waarde stellen een lokactie voor in een vlak. X=1 en Y=1 is dan de coordinatie (1,1)
Nu heb ik een tabel met verschillende XY waardes. Deze XY waardes geven een schade in het vlak weer. Hoe kan ik heel snel uit de tabel halen waar m`n schade gevallen in het vlak zitten. Ik weet al dat ik hiervoor waarschijnlijk lookup en match array voor zal moeten gebruiken.
Het vlak is 140 bij 140 Maar omdat het uiteindelijk om een rond item gaat zal locatie (1,1) niet bestaan en moet dan ook leeg (wit) blijven. De schades hebben elk een nummer 6 tot 9. Die wil ik dan in het vlak een kleurtje geven, zodat ik weet waar de schade zich bevindt.

Hopelijk kan iemand me helpen.

alvast bedankt

Deze x en y waarde stellen een lokactie voor
Zolang het geen kinderlok actie is, zit je denk ik wel goed hier :)
Misschien handiger als je een voorbeeldje maakt, want helemaal duidelijk is het niet. En om zelf iets in te kloppen: nou nee, daar zijn wij volgens mij niet voor ...

Oke, herkansing om het uit te leggen.
Ik heb een tabel met de volgende waardes (dit is fictief de tabel is in werkelijk vele malen groter)
de tabel luidt
x y schade
3 4 6
5 1 8
etc

Nu wil ik in excel een blokjes schema maken die overeenkomt met een xy stelsel.
de x is dan de horizontale lijn, de Y is de verticale lijn.
nu wil ik dat in het 3e blokje van de x-as en het 4e blokje van de y-as het getal 6 komt.
en dan natuurlijk in het 5e blokje van de x-as/1e blokje y-as het getal 8
daarna laten we dat blokje kleuren afhankelijk van z`n waarde. zie voorbeeldje maar die heb ik er gewoon met de hand erin gezet. ik moet meer dan 10.000 getallen doen. das mss iets te veel voor met de hand.

we zijn aan het zoeken onder indirect en offset.

zo als het plaatje hierboven moet het er dan komen uit te zien.

en het is niet voor kinderlok actie
groetjes

Code:
=IFERROR(INDEX($D$3:$D$8;MATCH($G11;IF($B$3:$B$8=H$12;$C$3:$C$8);0));"")
Probeer deze matrix formule eens

Laatst bewerkt door een moderator:
Wher,

super, bedankt xxxxxxxxxxxx
dit is echt geweldig. het werkt!!!!
Heel heel erg bedankt.

popipipo en Michel
Jullie ook bedankt. ook door jullie antwoord kom ik een stukje verder in m`n kennis in excel

Toch nog een probleempje de formule werkt, maar nu wil ik er meer getallen aan toevoegen en dan gaat het fout.
dus een derde x en een derde y.
de formule is: =IFERROR(INDEX($D$2:$D$4,SUMPRODUCT(ISNUMBER(MATCH($C$2:$C$4,$K33,0))*ROW($1:$2)*ISNUMBER(MATCH($B$2:$B$4,L$34,0)))),"")
en waarschijnlijk zit het in het rode gedeelte.

Je probleem zit 'm niet in de rijverwijzing (al heeft die er wel mee te maken) maar in het feit dat je rijen uitbreidt met de rijen waar de formules zelf ook in staan. Je moet het rasterblok dus naar beneden verplaatsen. Ik heb het voorbeeld een beetje aangepast, zodat je ziet wat er gebeurt. In het voorbeeld is het aantal rijen verhoogd tot 20, en begint het raster in rij 13. Je kunt nu probleemloos invullen tot rij 13, maar kijk maar wat er gebeurt als je in rij 14 waarden invult: dan klopt er niet zoveel meer van.
Ben benieuwd hoe WHER dit gaat oplossen :)

Bijlagen

Hey, hij blijft leuk :-)
we hebben nu 4 vlakken gemaakt zoals in de excel sheet hierboven met een hele boel cijfertjes. Ik wil nu die vlakken optellen. dus

(1,1) van tekening 1 + (1,1) van tekening 2 + (1,1) van tekening 3 + (1,1) van tekening 4 = waarde op (1,1) van nieuwe tekeningen

Echter voor de vlakken die leeg zijn hebben we de code "" genomen. die kan ik dus niet optellen.

M`n vraag is dus:
Kan ik in een formule iets zetten zodat als er "" staat de pc hier een 0 voor geeft en ik de vlakken kan optellen. en indien de uitkomst 0 is dat het vlak leeg blijft.

Een mogelijkheid is dat ik in de eerste tekening een 0 maak van het vlak maar dan komt m`n kleuren verdeling in m`n scherm niet zo mooi uit. ik geef namelijk de nummers 6 tot 10 een kleur van geel tot rood. Indien ik lager begin zijn de 6 en 10 niet meer zo goed te onderscheiden.

dus geen waarde in de vlakken die geen waarde hebben.

Het is al moeilijk om de vraag te omschrijven, nu het antwoord nog :-)

Probeer eens de optelling te doen met "Som(item1;item2;item3)"

Dus géén plusjes gebruiken in de optelling!

Al geprobeerd maar door de "" geeft hij #value.
als ik de "" weghaal in de andere formules dan krijg ik wel een 0, maar krijgt het vlakje ook een kleurtje wat ik niet wil.

Ik zie in die cel (D73 van blad "Totaal") helemaal geen "#value"? Noch in enige andere cel van die matrix.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan