Hoe kan ik iedere 10 woorden een harde return invoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelbat

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2012
Hallo allemaal,

Als ik mijn tekst knip uit een Word-bestand en in een andere toepassing plak (Excel), krijg ik zinnen van één meter twintig lang.
Kortom hoe kan ik aan het einde van iedere zin automatisch een harde return invoegen.

Zou dus ± bij ieder vijftiende woord een harde return moeten worden (of bij iedere ± vijftiende spatie).

Wie kan mij daarbij helpen?

Greetz/Excelbat

Je kunt het eens proberen met afbreken. Dat vind je in Word 2010 onder pagina-indeling

Dat kan op zich, maar bij mijn weten alleen met vba.

Wat wel zou kunnen is de cel eigenschappen (rechtsklikken, celeigenschappen, uitlijning) op tekst terugloop te zetten. Vervolgens kun je dan met de cel breedte bepalen hoeveel woorden een regel ongeveer bevat.

Mvg Leo

Kortom hoe kan ik aan het einde van iedere zin automatisch een harde return invoegen.
Er is daar niet iets voor ingebouwd in Word, maar je hebt geen VBA nodig, want dat loopt tegen dezelfde problemen aan als een handmatige oplossing. En dat probleem is: hoe herken je een zin? De oplossing daarvoor is relatief simpel, want je zult elke zin hebben afgesloten met een punt. En voordat je met een nieuwe zin begint, zul je meestal eerst een spatie typen. Je kunt dus met <Zoeken en Vervangen> de letters [. ] vervangen door [. ^p]. De tekst tussen de rechte haken is exact wat je moet intypen in de twee tekstvakken. De code ^p is namelijk het teken voor een harde alinea-einde. Het resultaat zal zijn dat elke zin een eigen alinea vormt.
De methode (die vrij crue werkt) heeft één nadeel: zinnen met een afkorting er in (z.s.m. bijvoorbeeld) worden ook gesplitst. Je zult dus nog wel even door de tekst moeten lopen om te kijken of dat het geval is; die zinnen kun je handmatig weer repareren. Ook heb je nu kans dat je meerdere lege alinea's achter elkaar krijgt, en die kun je met de Zoek [^p^p] en vervang [^p] weer opschonen. Zo kun je dus veel meer tekst opschonen als dat nodig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan