• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik in een som-formule het bereik van de som door de maand laten bepalen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
In het bijgevoegde voorbeeldbestand staan de maanden van het jaar en de omzet per maand. In cel D19 bereken ik de gemiddelde omzet per maand t/m de huidige maand. De huidige maand bepaal ik in cel C19 met =maand(nu). Hoe kan ik ervoor zorgen dat de formule in cel B19 automatisch de maanden optelt t/m de huidige maand (dat is in de maand oktober SOM(B4:B13)), op zo'n manier dat dit in de maand november automatisch wordt SOM(B4:B14) en in december SOM(B4:B15).

Bijlagen

Waarom maak je geen gebruik van de 'gemiddelde' formule?

Voor bepalen GEMIDDELDE tot nu toe uit de tabel uit je voorbeeld is de functie GEMIDDELDE.ALS beschikbaar. De formule in kolom A is ook niet handig om rij te krijgen met datums: als je KOLOM(A1) doortrekt naar onder verandert er niets...
Code:
A4: =DATUM(A1;1;1)
A5: =ZELFDE.DAG(A4;1)
D16: =GEMIDDELDE.ALS(A4:A15;"<="&VANDAAG();B4:B15)
Vraag me wel af waarom er al data bij maand november en december staat...

Mocht e.e.a. toch anders moeten dan graag voorbeeldje uitbreiden met gewenste antwoorden voor wat situaties.

Laatst bewerkt:
Omdat je het gemiddelde tot nu wilt hebben zullen "de cellen in de toekomst" niet ingevuld zijn.
Je weet de omzet in de toekomst namelijk niet.
Daarom kun je gemiddelde over het gehele bereik bepalen. Gemiddelde houd rekening met lege cellen.

Ja sorry, ik ben niet duidelijk geweest. In de maanden november en december staan wel al cijfers ingevuld nl. van orders die voor die maanden geplaatst zijn, maar nog niet gerealiseerd. En die wil ik niet laten meetellen voor het gemiddelde. Ik wil het gemiddelde laten berekenen over de maanden t/m de hudige maand. Dat is ook de reden dat ik niet zo snel denk aan GEMIDDELDE of GEMIDDELDE.ALS.

Dus zolang als de maand oktober nog duurt, moet ongeacht wat er al voor november en december staat ingevuld de omzet van jan t/m oktober worden opgeteld en gedeeld worden door het aantal maanden tot nu toe. En dat is 10. Gedurende de maand november moet ongeacht wat er voor december al staat ingevuld, de omzet van jan t/m november worden opgeteld en gedeeld worden door 11 (het aantal maanden t/m november). Gedurende de maand november moet de omzet van jan t/m december worden opgeteld en gedeeld worden door 12.

In januari 2020 moet de omzet van jan gedeeld worden door 1, in februari 2020 de maanden jan 2020 en febr. 2020 opgeteld en gedeeld worden door 2. Etc.

Hoop dat ik mijn vraag hiermee voldoende heb verduidelijkt. Zo niet dan oor ik het graag.

Waarom twee topics?

Ik begrijp het probleem ook niet zo. Je wijzigt de formule naar het aantal actieve/gewenste cellen. Dus t/m okt is B13. In C16 en D16:

Code:
=AANTAL(B4:B15)
=SOM(B4:B15)/AANTAL(B4:B15)

het aantal in C16 bepaalt hier het bereik via de verschuivingsfunctie
Code:
=ALS.FOUT(SOM(VERSCHUIVING(B4;;;C16;));"foutje")

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is er mis met de GEMIDDELDE.ALS functie uit #3?

Die geeft toch de gewenste resultaten?

Nee. In twee topics geeft TS aan wat hij wil (resultaat). Mijn manier geeft het goede resultaat. Post 3 en 7 geven verkeerde resultaten. Als het dan wel klopt plaats een voorbeeld.
Bekijk bijlage test omzet per maand.xlsx

Laatst bewerkt:
Dank Senso,

Ik snap niet goed waarom je in jouw voorbeeldbestand C16 en D16 het bereik B4:B13 neerzet. Daarmee zet je de periode januari t/m oktober toch vast? En mijn vraag is juist om dat dynamisch te maken, afhankelijk van de maand de maand waarin we zitten. Maar misschien begrijp ik je verkeerd......

Dat doe ik omdat ik een amateur en prutser ben. Maar ik begrijp tenminste wat jij wilt. Als ik dat dynamisch kon maken was het al klaar geweest. Ik probeer die andere formules in de topics ook wel maar krijg het niet voor elkaar.

Code:
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE(VERSCHUIVING(B4;;;C16;));"foutje")
door die verschuiving is alles dynamisch en afhankelijk van de inhoud van C16.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jij ook bedankt kippiebla. In twee topics met zweet geholpen en dan krijg je stank voor dank.

@Senso. Beetje vreemd, eerst geeft je aan dat de formule in #3 niet zou werken, maar dan plaats je zelf een voorbeeld hierboven waarin je mijn formule uit #3 gebruikt en dan werkt het goed.

@kippiebla. Cow18? Welke reactie is dat?

Laatst bewerkt:
Wel komisch, dat de inmiddels door @cow18 verwijderde suggestie(s), als oplossing gekozen is. Is in ieder geval lekker volatiel.

@cow18 Het begint zeer vervelend te worden dat je berichten verwijderd waardoor topics onleesbaar worden. Ik heb je hier al een keer eerder voor gewaarschuwd.

Voor de overige lezers: Berichten van cow18 zijn hersteld.

Op basis van C16.
Code:
=SOM(B4:INDEX(B4:B15;C16))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan