• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik namen automatisch ophalen uit tabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
287
In het voorbeeld van de bijlage staat links een rooster met een kolom van de dagen en daarnaast een kolom van de koks van de betreffende dag. Nu wil ik graag dat er in de kolom "koks" (dus in Koks januari en in Koks februari) automatisch de namen van de koks verschijnen die in die maand op het rooster staan. Elke maand kunnen er andere koks gaan koken. Zo kookt kok Henk niet in januari, maar wel in februari. Kan iemand helpen hoe ik dat automatisch kan laten gebeuren?
 

Bijlagen

  • Rooster.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Met de aangedragen gegevens is dit een methode die werkt.
De functie: Index() haalt de namen uit de maandtabellen.
Omdat je geen randvoorwaarden opgeeft gebruik ik een randomizer die willekeurige getallen van 1 t/m 5 genereerd.
Telkens als je op F9 (Calc Now) klikt worden de namen automatisch ingedeeld.
 

Bijlagen

  • Rooster (pcb).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 37
Dank Piet Bom voor je reactie,

Blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest. Excuus. Wat ik graag zou willen is dat er in 1 kolom (kolom F) automatisch de namen onder elkaar komen te staan van de koks die die maand hebben gekookt. In kolom F heb ik nu alvast die namen handmatig ingevoerd, maar de bedoeling is, dat dat automatisch gebeurt.
 
Ik denk dat je eerder dit bedoeld
 

Bijlagen

  • Rooster (3).xlsm
    22,7 KB · Weergaven: 21
Hallo Emields, ik zie eerlijk gezegd geen verschil met mijn eigen voorbeeld bestand. Maar misschien zie ik het verkeerd?
 
Sorry Emields, misschien heb ik het fout gedaan door 2 cellen samen te voegen, maar als ik dubbelklik op het gele vlak (Cel B2 begrijp ik) dan gebeurt er niks. Althans ik zie niks gebeuren.
 
Dubbelklik in B2 of B9 of B16.


Natuurlijk moeten macro's toegelaten zijn.
 

Bijlagen

  • Rooster (3).xlsm
    23,7 KB · Weergaven: 30
Ok, ja de macro's stonden uit. Heb ik nu aangezet, maar het bestand dat jij stuurt emields is niet wat ik bedoel. Ik zou graag willen dat in kolom F alle namen worden gezet van de koks van die maand. Ik heb een nieuw voorbeeld toegevoegd waarin het misschien duidelijker wordt. Ik wil graag dat de namen die in kolom H staan (heb ik daar alvast even handmatig ingezet) automatisch in kolom F onder elkaar worden neergezet en dus per maand worden verzameld. Hoop echt dat ik hierbij geholpen kan worden. Als ik nog steeds niet duidelijk ben, laat het alsjeblieft weten.
 

Bijlagen

  • Rooster-nieuw.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 31
Ik wet echt niet wat er mis zou gaan. er zijn msg boxen tussen geplaatst zo kan je zien wat er gebeurd.
 

Bijlagen

  • Rooster (3).xlsm
    23,9 KB · Weergaven: 29
Sinds wanneer zitten er maar 3 dagen in een maand. Klopt er wel iets van dit voorbeeld?
 
Matrixformule.

In F3:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(B$3:D$5;GEHEEL(MIN(ALS(ISLEEG(B$3:D$5)+AANTAL.ALS(F$2:F2;B$3:D$5);"";RIJ($2:$4)*100+KOLOM(A:C)))%)-1;REST(MIN(ALS(ISLEEG(B$3:D$5)+AANTAL.ALS(F$2:F2;B$3:D$5);"";RIJ($1:$3)*100+KOLOM(A:C)));100));"")

In VBA code:

Dubbelklik in een cel van kolom B die niet leeg is.
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
If Target.Column = 2 And Target <> "" Then
sv = Target.CurrentRegion
  With CreateObject("scripting.dictionary")
   For i = 2 To UBound(sv)
    For j = 2 To UBound(sv, 2)
        If Not IsEmpty(sv(i, j)) Then .Item(sv(i, j)) = ""
      Next j
    Next i
     Target.CurrentRegion.Cells(1).Offset(1, 5).CurrentRegion.Offset(1).ClearContents
     Target.CurrentRegion.Cells(1).Offset(1, 5).Resize(.Count) = Application.Transpose(.keys)
  End With
 Cancel = True
End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan