Hoe kan ik opstarten in MS-DOS.

Status
Niet open voor verdere reacties.

banjo

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2001
Berichten
283
Ik heb een laptop, pentium 3, met windows xp als besturingsprogramma. Nu wil ik deze verwijderen, maar hoe kom ik nu in MS-DOS om de C-schijf te formateren en daarna windows 98 te installeren.
 
Ik zou er gewoon een W98 opstartdiskette in doen en opstarten.
 
Volgens mij kan je gewoon met de windows 98 cd-rom ook ms-dos booten, gewoon cd erin en pc opstarten (wel zorgen dat je de juiste bios instellingen hebt).
Suc6,
Floris.
 
perfect beste mensen.
ik ga er direkt mee aan de slag.hartelijk dank allemaal voor jullie reakties
banjo
 
@Mouze,

Booten vanaf cd kan volgens mij pas vanaf win98SE. Maar ik kan het mis hebben.
 
enne,..................................

omdat je XP hebt als OS en wanneer je heel per ongeluk de NTFS indeling hebt op die schijf, dan kun je formateren met een bootdisk van 95 / 98 vergeten !!!!

Je zal dan eerst met Fdisk, de partities moeten verwijderen en omzetten naar FAT, alvorens je met de bootdisk van '98 aan de slag kunt.

ps. een bootdisk van 98 heeft de voorkeur boven een van 95 omdat met 98 cdrom ondersteuning wordt meegeinstalleerd en met een bootdisk van 95 niet.
 
diskette gaat niet aan bij opstarten computer

Als ik de bootdiskette erin stop gaat het diskettestation niet aan als ik de computeropstart.
als ik escape intoets staat hij ingesteld op booten vanaf C
Als ik dit wil veranderen naar het diskettestation springt hij na het opstarten automatisch weer terug naar C
Wie kan mij helpen????????
Banjo
 
als je de bootvolgorde in de bios hebt veranderd naar (bijv.)
1st boordevice : floppy
2nd device : cd
3ed device : HDD

dan moet je de gegevens nog wel bewaren in het bios. Als je het bios verlaat zonder te bewaren dan blijven de instellingen idd. zoals ze waren.

Bewaren doe je veelal met het indrukken van de F10

Het bios vraagt dan: save before exit y/n

Druk op Y en het komt goed.................

Wat je tot nu toe deed was op Esacpe drukken na het aanbrengen van de wijzigingen. Het bios vroeg dan aan je : exit without saving y/n.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan