• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik samenhang tussen rijen creeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joris887

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2017
Beste Lezer,

Ik run een webshop en analyseer mijn data in excel. Als ik een order binnen krijg kan ik deze data op de volgende manier exporteren:

Voorbeeld:

[table="width: 800, class: grid"]
[tr]
[td]Datum[/td][td]Relatie code[/td][td]relatie naam[/td][td]artikelnr.[/td][td]artikelnaam[/td][td]aantal [/td] [td] bedrag [/td][td] Factuurnummer[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td] [td] 001 [/td] [td] Joris [/td] [td] 111 [/td] [td] Meubel [/td] [td] 1 [/td] [td] 100 [/td] [td] 001[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td][td] 001 [/td] [td] Joris [/td] [td] 002 [/td] [td] Accessoire [/td] [td] 1 [/td] [td] 10 [/td] [td] 001[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td][td] 002 [/td] [td] Pietje [/td] [td] 112 [/td] [td] Meubel [/td] [td] 1 [/td] [td] 100 [/td] [td] 002[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td][td] 003 [/td] [td] Jan [/td] [td] 113 [/td] [td] Accessoire [/td] [td] 4 [/td] [td] 40 [/td] [td] 003 [/td] [/tr]
[tr]
[/tr]
[/table]

Zoals je kan zien is het niet een rij per order maar per verschillend product wat is aangeschaft.
Om het aantal orders te berekenen heb ik de volgende formule bedacht:
=als(@factuurnummer=(cel boven@factuurnummer);0;1)
Hierdoor word elke keer zodra er een nieuw factuurnummer voorkomt in mijn data dit aangegeven met een 1 waardoor ik een opsomming kan maken.

[table="width: 900, class: grid"]
[tr]
[td]Datum [/td] [td] Relatie code [/td] [td] relatie naam [/td] [td] artikelnr. [/td] [td] artikelnaam [/td] [td] aantal [/td] [td] bedrag [/td][td] Factuurnummer[/td][td] aantal orders[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td] [td] 001 [/td] [td] Joris [/td] [td] 111 [/td] [td] Meubel [/td] [td] 1 [/td] [td] 100 [/td] [td] 001[/td][td] 1[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td][td] 001 [/td] [td] Joris [/td] [td] 002 [/td] [td] Accessoire [/td] [td] 1 [/td] [td] 10 [/td] [td] 001[/td][td] 0[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td][td] 002 [/td] [td] Pietje [/td] [td] 112 [/td] [td] Meubel [/td] [td] 1 [/td] [td] 100 [/td] [td] 002[/td][td] 1[/td][/tr]
[tr]
[td]24-03-2017 [/td][td] 003 [/td] [td] Jan [/td] [td] 113 [/td] [td] Accessoire [/td] [td] 4 [/td] [td] 40 [/td] [td] 003 [/td][td] 1[/td][/tr]
[tr]
[td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td][/td][td]SUM=3[/td] [/tr]
[tr]
[/tr]
[/table]

Als ik nu wil kijken hoeveel orders ik in maart had met accessoires dan kom ik als ik het uitreken door gebruik te maken van deze gegevens uit op 1 order, terwijl er gewoon 2 orders zijn met accessoires.
Mijn vraag is. Kan ik op een of andere manier verband leggen tussen deze rijen waardoor excel begrijpt dat deze rijen in verband met elkaar staan?

Hopelijk is dit mogelijk en heeft iemand een antwoord voor mij.
Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Joris

Waarom die tabellen overtypen terwijl je gewoon een excelbestand kunt plaatsen (= tip voor de toekomst).
Nu moet ik gokken waar wat staat en krijg je waarschijnlijk niet meteen het juiste antwoord.

Een gokje dus bij deze. Stel die onderstaande tabel begint op A1, dan kun je zo bepalen hoeveel orders er in maart waren voor accessoires...
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(A2:A5)=3)*(E2:E5="Accessoire")

Of

=AANTALLEN.ALS(E2:E5;"Accessoire";A2:A5;">=1-3-2017";A2:A5;"<1-4-2017")

Laatst bewerkt:
Lijkt mij iets waar de Pivot Table (draaitabel) voor is uitgevonden...

Dat is ook een hele goede suggestie. Heb het in een voorbeeldje gezet.

Bijlagen

Waarom die tabellen overtypen terwijl je gewoon een excelbestand kunt plaatsen (= tip voor de toekomst).
Nu moet ik gokken waar wat staat en krijg je waarschijnlijk niet meteen het juiste antwoord.

Een gokje dus bij deze. Stel die onderstaande tabel begint op A1, dan kun je zo bepalen hoeveel orders er in maart waren voor accessoires...
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(A2:A5)=3)*(E2:E5="Accessoire")

Of

=AANTALLEN.ALS(E2:E5;"Accessoire";A2:A5;">=1-3-2017";A2:A5;"<1-4-2017")

Beste Alex,

Bedankt voor je bericht. Ik kan helaas geen voorbeeld uploaden omdat daar natuurlijk de klantgegevens in staan. Maar voor de volgende keer is het inderdaad veel beter om een voorbeeld in excel te bedenken. Bedankt voor de tip. Dit is mijn eerste keer op Helpmij.nl

Verder als ik mijn vraag zo bekijk is dat inderdaad het antwoord, dankjewel hiervoor. Echter heb ik mijn voorbeeld niet helemaal perfect uitgelegd zie ik hierdoor. Zoals in verdere antwoorden ook wordt gezegd kan hiervoor een pivot table worden gebruikt. Dat komt idd op ongeveer hetzelfde neer als jouw formule. Om te analyseren gebruik ik alleen maar pivot tables echter geven deze mij niet het gewenste resultaat.

Wij hebben ongeveer 3000 producten op de website staan en door een formule categoriseer ik ze in meubels/accessoires. Alleen komt het meer dan geregeld voor dat een klant 4 a 5 producten koopt. Deze staan allemaal onder elkaar zoals in mijn voorbeeld. Alleen als een klant dan bijvoorbeeld 2 verschillende kasten en 6 verschillende accessoires koopt dan heb ik 8 rijen waarvan 2 meubels en 6 acc. als ik dit probleem dus op zou lossen met deze formule of een pivot table dan zou dit gezien worden als 2 orders met meubels en 6 orders met accessoires. Wat ik dus wil is dat ik de rijen met de zelfde klant naam die onder elkaar staan aan elkaar kan linken zodat als ik doormiddel van b.v. een pivot tabel vraag hoeveel orders met accessoires er zijn dat deze order dan wordt gezien als 1 order met accessoires en visa versa met meubels.

Hopelijk heb ik hiermee iets beter uitgelegd wat ik met mijn vraag bedoel.

Hopelijk heeft iemand een antwoord.

Met vriendelijke groet,

Joris

Lijkt mij iets waar de Pivot Table (draaitabel) voor is uitgevonden...

Beste Ginger,

Bedankt voor je bericht. Helaas lost dat mijn vraag niet op. Ik werk inderdaad veel met pivot tables maar dit kan ik daar helaas niet uit analyseren.
Zie mijn reactie op AlexEL.

Groetjes Joris

Dat is ook een hele goede suggestie. Heb het in een voorbeeldje gezet.

Super dankjewel voor het in excel zetten AlexCEL!

Bekijk bijlage draaitabel (AC).xlsx

Hierbij mijn probleem in jou excel verder uitgelegd. Zoals je ziet zijn er nu volgens de pivot 6 orders in totaal geweest terwijl ik er maar 4 zou willen laten uitkomen

orders met meubels:
joris
pietje

Orders met accessoires:
joris
Jan

Groetjes Joris

Bedoel je soms zo?

Edit. Nog wel even de draaitabel verversen:d

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het gevraagde komt gewoon uit de draaitabel lijkt mij, zoals VenA hierboven ook al opmerkt...

Bedoel je soms zo?

Edit. Nog wel even de draaitabel verversen:d

Super VenA! =N(COUNTIFS($E$2:E2;E2;$H$2:H2;H2)=1) Dit is m gewoon!!

Dankjewel voor de formule, hier kan ik echt weer heel veel leuke dingen mee doen!

Groetjes Joris

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan