• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kan ik testen of een bepaalde letter in een cel voorkomt?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mesru
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mesru

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2006
Goeiemiddag,

Ik probeer een overzicht te maken waarbij ik de bij elkaar horende gegevens sorteer.
In één van de velden staat een "ID" die ik op een afwijkende manier wil sorteren.
De 2e letter van deze ID is D, W, M of O en ik wil het ook in die volgorde zien.

In het bijgevoegde bestand heb ik een eenvoudig voorbeeld opgenomen. Ik wil sorteren op de kolommen C, D en A, maar dan wel A in de eerder genoemde volgorde.
Ik probeerde dit te doen door in kolom E een functie op te nemen: =IF(FIND("D";A2)=2;1;IF(FIND("W";A2)=2;2;IF(FIND("M";A2)=2;3;IF(FIND("O";A2)=2;4;""))))
Maar als het ID helemaal geen "D" bevat, krijg ik een foutwaarde en wordt de rest van de functie niet uigevoerd.

Wie heeft een idee hoe dit op te lossen is? Ik heb alle beschikbare functies al doorgebladerd, maar ik kom er niet uit...

Bijlagen

Probeer dit eens:
Code:
=VERGELIJKEN(DEEL(B2;2;1);{"D";"W";"M";"O"};0)

Of deze:
Code:
=ALS(DEEL(B2;2;1)="D";1;ALS(DEEL(B2;2;1)="W";2;ALS(DEEL(B2;2;1)="M";3;ALS(DEEL(B2;2;1)="O";4))))

De oplossing van Timshel vind ik mooier maar deze is misschien wat makkelijker te lezen voor een leek.
No offense :)

Laatst bewerkt:
Ook mogelijk voor een cel in de tweede rij (vanmorgen heb ik op dit forum ook nog deze formule gebruikt):
Code:
=ZOEKEN(DEEL(B2;2;1);{"D";"M";"O";"W"};{1;3;4;2})

Allemaal bedankt voor je reacties, hier zou ik zelf dus niet opgekomen zijn.:thumb:
Ik werk dan wel in de "automatisering", maar ja dat is erg breed en dan kan je toch op een aantal gebieden een leek zijn ;)
Maar gelukkig kunnen wij dan af en toe terugvallen op jullie die beter thuis zijn in de materie...

Zo lukt het ook:

PHP:
=FIND(MID(B2;2;1);"DWMO")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan