hoe kan ik wijzigingen bijhouden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noordhoekie

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2009
Berichten
41
In mijn database staat een veld "status traject". Deze status verandert in de loop van een traject (orientatie, hoofdfase, afgerond). Op het moment dat ik de status verander, zou ik graag willen weten hoe de geschiedenis van de status van het desbetreffende traject eruitziet. Kan ik zoiets maken als een tabel waarin alle wijzigingen alsook de datum van wijziging kan worden bijgehouden? Heeft iemand misschien een tip voor mij?
 
Je kan zondermeer een geschiedenis tabel maken en bijhouden, de vraag die je daarbij moet stellen is dan: waar wil je de geschiedenis van bijhouden? Als je de geschiedenis wilt opslaan op basis van het veld Status, dan kun je bijvoorbeeld een <Na bijwerken> gebeurtenis maken, waarbij je als actie een Toevoegquery gebruikt, die de gegevens die je wilt bewaren zoals Status, datum, en misschien opmerkingen, en uiteraard het sleutelgegeven, toevoegt aan de Historietabel.
Met een subformulier kun je de gegevens op je hoofdformulier dan oproepen, bijvoorbeeld met een knop.

Michel
 
Dank je voor je reactie.

Ik vraag mij alleen het volgende af. Als ik een toevoegquery uitvoer, dan komen alle gegevens uit de tabel in de "historietabel", terwijl ik alleen maar de gewijzigde gegevens erin wil hebben. Ik kan natuurlijk de historietabel filteren op unieke rijen door Select Distinct, maar hoe zorg ik ervoor dat het al gelijk met de toevoegquery goed gaat? Of denk ik nu veel te moeilijk en is er een simpele oplossing?
 
De Historietabel die je maakt hoeft natuurlijk alleen de gegevens te bevatten die je wilt opslaan daarin. (mijn voorbeeld was niet helemaal compleet, ik zou ook no het tijdstip opslaan...). Met een Toevoegquery maak je dan voor elke wijziging inderdaad een nieuw record aan, maar dat is, denk ik, ook de essentie van een historietabel: kunnen terugzien wanneer wat precies op je tabel is veranderd. Als je alleen een bijwerkquery gebruikt, om je hoofdtabel te bewerken, zie je de geschiedenis niet meer terug, omdat je alleen de laatste wijziging hebt bewaard.
Ik zou dus opteren voor een aparte tabel voor de historiegegevens.

Michel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan