Hoe kan ik zien welke progjes mijn poorten nu benutten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snatz

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2008
Ik heb poorten 80 en 443 open geknald want die heb ik nodig voor progs m.b.t. een webserver. Ik heb de poorten uiteraard zowel in router als in firewall uiteraard open gezet (geforward) dus de tunneltjes staan helemaal open.

Allemaal mooi, maar mijn software voor de webserver (apache, mysql enz) zegt dat de poorten al in gebruik zijn.

Kan ik ergens in Windows zien welke progs deze open poorten reeds aan het benutten zijn? Ik heb geen skype dus dat kan het niet zijn, en ik ben me ook niet bewust van IIS.

Waar in Windows Vista kan ik zien welke progjes zitten te vervelen op de poorten die ik leeg wil hebben?

Op diverse sites (zoals www.grc.com) kan ik welliswaar een poortcheck doen en krijg bevestiging dat de betreffende poorten open staan, maar deze sites kunnen niet laten zien of de poorten ook benut worden door bepaalde programma's, en welke programma's.

Wie o wie?

Laatst bewerkt:
Met het programma currport kun je zien welke files/programma's welke poort gebruikt.

Dit is wel niet van windows zelf en moet je downloaden, maar het is wel te gebruiken zonder te installeren.

Succes :thumb:

Als ik het echter goed begrijp geeft het programma alleen de poorten weer die op dat moment open staan. Theoretisch zou je dus alle programma's die je op de computer hebt moeten starten om geen poort over het hoofd te zien? Of zie ik dat verkeerd.

Bestaat er een soort overzicht waarin de meest gebruikte poorten worden weergegeven?

Je kunt er een heleboel vinden op http://www.portforward.com/cports.htm waar ze op applicatie naam gesorteerd staan

Een lijst op Poortnummer staat http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers

Elke applicatie kan in theorie willekeurige poorten gebruiken. nu is er een reservering van de 1e 1024 poorten voor vastgelegde services waar in de regel geen andere zaken op gedraait worden dan de bijbehorende service.

tot poort 49151 zijn er veelal wel applicaties die standaard die poort gebruiken maar die word wat minder strak gehanteerd en tot poort 65535 is het vrij en kan dus gewoon gebruikt worden

update:

het programmatje heet currports en is overal gratis te downloaden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan