Hoe kom ik in de veilige modus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans Bebop

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Hallo, Een vriendin heeft een PC met windows 98. Is sinds 2 jaar geen schijfopruiming gedaan en niet gedefragmenteerd. Heb dit voor haar gedaan en met het schonen van de contentmappen 450MB verwijderd.
Defragmenteren komt gezien de gatenkaas niet eens tot de 1% en schijfcontrole komt er ook niet doorheen.
Defragmenteren in de veilige modus lijkt dan de oplossing mede omdat NORMAN (Virusscanner) is geinstalleerd, is met Ctrl, alt, del wel te verwijderen maar draait toch mee. Echter als we de pc op starten en om de seconde op F8 blijven drukken start de pc toch normaal op en komen we niet in de veilige modus.
Is daar op een andere manier in te komen ???
Groet, Hans B.

niet elke sec. F8 indrukken, maar elke 0,25 seconde zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

Oei W98!
Ik weet niet of dit ook in W98 kon want die heb ik al een tijd niet meer maar okay.
In XP ga je naar start en dan uitvoeren en typ je msconfig.
Verbolgens ga je naar het tabblad boot.ini en zet je een vinkje bij safeboot!

De pc opnieuw opstarten door te kiezen voor DOS-modus, type dan in DOS defrag.
Als ik het goed heb start de defragmentatie dan ook op (lang geleden inderdaad).

**Edit.
Met het chkdsk commando kun je geloof ik nog een schijfcontrole uitvoeren in DOS.

Laatst bewerkt:
Gaan vanavond eerst de eerste wellicht oplossing proberen. F8 om de paar seconden.
De laatste: Hoe start je dan op in DOS ? Heb zelf ook WIn 98 en kan dan via F8 inderdaad ook die optie nemen of gelijk naar veilige modus gaan.
Maar zonder F8 zou ik niet weten hoe in dos te komen.
Hans

Als ik mij nog goed herinner kun gewoon via opnieuw opstarten kiezen voor dos modus toch?

Windows 98 opstarten in veilige modus: houdt de SHIFT-toets ingedrukt tijdens het opstarten. Beginnen tijdens weergave BIOS (of direct daarna) en vasthouden totdat je het Windows 98 scherm ziet.

Bedankt, Met de shiftknop doet het bij mij uitstekend, zal dus op de pc van de vriendin ook wel lukken.
Zal nog laten weten hoe het is afgelopen.
Groet, Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan