Hoe komt het dat me batijen van me Kodak (foto camera) snel leeg gaan ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Metin655

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2011
Ik maak veel foto’s met me camera (Een Kodak easyshare Z812 IS) Alleen me baterijen gaan sle op. Kan ik hier wat tegen doen ?

Minder flitsen..?! (dat vreet batterijen)
En het apparaat is van 2007 (weet niet hoelang jij het al gebruikt), dus de batterij heeft z'n beste tijd wel gehad (naar mate deze accu's ouder worden houden ze steeds minder lading vast)

Nieuwe accu kost ongeveer € 11,95, ex verzendkosten... (1.600 mAh)

Laatst bewerkt:
Helaas hebben de digitale camera's veel energie nodig die de standaard batterij niet kan bieden. Soms is de batterij leeg voordat je er 10 foto mee hebt gemaakt.

Er worden wel speciale AA batterijen verkocht voor de digitale camera. Deze kosten iets van € 15,- voor 4 stuks. Deze gaan langer mee. Je kunt ze nog langer mee laten gaan als je ze uit de camera haalt op het moment dat je de camera niet gebruikt bv s'avonds. Dit omdat de camera dan ook je batterij gebruikt omdat deze op standby staat en zaken zoal de datum en tijd bij kan houden.

De baterijen wie ik nu gebruik zijn: GP Ultra plus.

@ErpCity Ik heb me camera nog nooit opgeladen. Kunt u me misschien uitleggen hoe ik hem moet opladen ?

De GP batterijen die je nu gebruikt zijn Alkalines. Deze zijn NIET oplaadbaar, de camera zelf uiteraard ook niet.
Dat zijn goede batterijen voor apparaten die weinig stroom vragen zoals afstandbedieningen en quartz wandklokken.
Voor in de camera zou ik zeker gebruik maken van oplaadbare batterijen van het Ni-MH (Nickel MetaalHydride), bijna alle hedendaagse oplaadbare batterijen zijn van dit type.

Nieuwe oplaadbare batterijen zijn in vele smaken te koop. Van goedkoop tot duur. Maar kwaliteit heeft over het algemeen zijn prijs. Batterijen waar ik erg over te spreken zijn bijvoorbeeld Sanyo Eneloop. Dit zijn LSD (Low Self Discharge) batterijen, dat betekent dat ze hun lading langer vasthouden dan de normale oplaadbare batterijen (Ni-MH). Ook leveren de Eneloop's betere prestaties bij het flitsen, de technische details laat ik even achterwege.
Dit soort batterijen (GP heeft daar bijvoorbeeld de Recyko serie voor) zijn o.a. de koop bij:
Nkon
Conrad

Om de batterijen goed op te kunnen laden is een goede batterijlader aan te bevelen, maar ik kan mij indenken dat dit voor sommige mensen te veel/te ingewikkeld wordt. Belangrijk is de batterijen niet te snel te willen laden aangezien dit slecht is, daarmee wordt de levensduur verkort.
Een langzame lader is bijvoorbeeld deze: http://sk.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-eneloop-chargers/sanyo-eneloop-lader-1.html

En kun je me misschien een link sturen met goede baterijen wie niet al te dur is ?

Dan zou ik gaan voor deze lader, de Sanyo Eneloop lader MQN09. €18,70 incl. 4 Eneloop AA batterijen.
Batterijen zijn ~2100 mAH dus bijna 2x zoveel uithoudingsvermogen als de Yanec accu uit coenraad zijn link en maar 3 euro duurder.

Volgens de handleiding:

- Oplaadbare Kodak lithium-ionbatterij KLIC-8000 voor digitale camera's: 270 - 280 foto's
- Kodak CRV3-lithiumbatterij voor digitale camera's (niet-oplaadbaar): 300 - 310 foto's
- AA-lithiumbatterijen: 200 - 210 foto's
**Levensduur van de batterij op basis van een CIPA-test (gemiddeld aantal foto's). De werkelijke levensduur hangt af van het gebruik. **

200 foto's is inderdaad niet heel veel, maar de camera gebruikt ook maar 2 AA's waar anderen er 4 gebruiken. Dus qua levensduur verschilt het niet veel met andere camera's die op gewone AA's werken.

Afhankelijk van hoeveel je fotografeert kan het dus eventueel lonen om later een extra set batterijen te nemen. Nkon levert ze in een opbergdoosje ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan