Hoe krijg ik de tekst verticaal en passend?

• Onderwerp starter Onderwerp starter duin1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

duin1

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
In de tabbladen van onze ordners willen we graag de inhoud van de tabs getypt hebben en niet met de hand geschreven. Maar die moet dan verticaal zijn en passend:

Zoals dit voorbeeld: tekst moet worden t
e
k
s
t

en hoe kan ik de breedte en lengte instellen?
ALVAST BEDANKT!!

Al overwogen om ipv Word, Excel daarvoor te gebruiken?

Bijlagen

• Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 341
Tabel maken van 1 kolom en X rijen. Onderste lijn van de tabel op het laagste punt zetten, alle rijen selecteren en dan rechts klikken in de selectie. Hier klikken op rijen gelijkmatig verdelen. Dit is voor een inhoudsopgave.

Als je wat anders wil dan kan of wel een tabel maken en de juiste maten instellen. Of gebruik een tekstvak.

Ron

Laatst bewerkt:
begrijp het nog niet helemaal

Wat gast0225 schrijft begrijp ik wel, maar hoe kan ik hier de maten instellen?
de matem (voor tabbladen) moeten worden verticaal 40 mm en breed 14 mm.

Wat Haaren 101 schrijft snap ik helaas niet helemaal.Bedoelt U in Word of excel.
En de maten instellen? Zoals boven.

In ieder geval al bedankt voor de moeite. !!!:)

Ik neem aan dat er stickertjes geplakt gaan worden, of zijn het mogelijk tabbladen die in een printer passen? (Ik weet niet eens of ze bestaan, maar dat hoor ik dan wel van jou)
Stel dat je zou besluiten om Excel te gebruiken, dan zou ik het als volgt aanpakken waarbij ik dus even uitga van stickers:

afhankelijk van de hoeveelheid stickers op een vel stickerpapier maak je in Excel de kolommen aan met tekstjes erin. Vervolgens print je een test A4tje (een gewoon vel papier dus) uit. Je legt dit vel papier op een stickervel en houdt ze beide tegen het licht. Je kunt nu goed zien of de tekst op de juiste wijze op de stickertjes komt. Zo ja, prima, geregeld. Zo nee, dan wat rommelen met de kolombreedte, de uitlijning van de tekst in een cel en / of de marges van het papier binnen Excel. Zo heb je na een paar test A4tjes op normaal papier een Excel malletje dat je kunt opslaan voor toekomstig gebruik.

Laatst bewerkt:
geen stckers maar gewoon papier

Bij de tabbladen zit wel een vel papier ,geen stckers maar gewoon papier met 4 kolommen met 10 geperforeerde vellen van 40 mm bij 14 mm die ik er uit kan scheuren en dan in een tabblad schuiven.

Dus een gewoon papier zou ook voldoende zijn.Als er maar verticaal de tekst op komt te staan in de maten 40mm bij 14 mm.
En dat lukt me maar niet.

De oplossing die jij aandroeg met de sttickervellen ga ik ook nog proberen.

Maaar... gewoon papier is ook voldoende,ik knip het zelf wel uit.Hoeft niet te plakken.

alvast bedankt!!:)

D'r schoot mij zojuist nog een veel handiger methode te binnen.
Gewoon simpelweg Word opstarten de letter T typen en dan op de Enter toets drukken, vervolgens de E en dan weer........ idd. de Enter toets.
Even met een gewoon A4tje testen en vervolgens heb je het e.e.a. zó voor elkaar. Ik zou dan idd. zoals van Ron (Haaren101) adviseert, een tekstvak gebruiken, dat laat zich veel sneller op de pagina positioneren. Vergeet niet om als je het tekstvak hebt gemaakt het 1x aan te klikken (op de rand) en dan middels een rechtse klik te kiezen voor: Tekstvak opmaken, contour. Nu laat het vak zich razendsnel op de pagina heen en weer schuiven.
Als je dan vooraf nog even met de pen het voorgedefinieerde papier aftekent dan ben je er zo uit.

Laatst bewerkt:
ingevoegd bijlage

Het zal wel stom van me zijn,ben ook maar een leek,maar kom er niet helemaal uit.

Ik heb de vakjes die ik moet invullen verticaal (14 mm bij 40 mm) wat met de pen gearceerd.
Het zijn 4 x 10 vakjes, die ik met VERSCHILLENDE teksten moet vullen.

Heb dit papier gescand (zie bijlage),maat het lukt me ook in Word niet deze met tekst te vullen.

Wat doe ik toch verkeerd?:eek:

Bijlagen

• scannen0001.jpg
    scannen0001.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 112
Stuur het svp eens als bestandje naar

gast0225-helpmij @ live.nl

(Ik ben gek op dit soort uitdagingen)

Welke Wordversie gebruik je, 2003 / 2007 ?

Even de spaties voor en na de @ weghalen als je mailt.

Laatst bewerkt:
Ok, ik heb je bestand ontvangen. Ik heb even wat geklungeld.
1 vraagje nog : is het 2e bestandje op ware grootte? (lijkt mij niet,........)
Als ik het uitprint dan zijn de afmetingen per vakje : 57 x 19 mm

Zoiets ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
fantastisch,bedankt

Erg leuk dat je me zo helpt. Inderdaad het 2e bestand is gescand naar jpg.Het lukte niet zo erg.
Ik kan je gemaakte bestand bijna op mijn origineel leggen.

ALLEEN het enigste wat dan veranderd moet worden is dat er tussen de 3 dubbele lijnen een afstand moet zijn van 1 CM.(dus moet 3 cm langer worden)

Dan zou het helemaal compleet zijn. Ik krijf die lijnen niet op een afstand van 1 cm (3x):thumb:

;)

enne, wil je een woord typen dat langer is dan de 5 posities van het woord 'tekst', maak dan het lettertype v.w.b. puntgrootte kleiner.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Precies zoals ik bedoel.,bedankt!!!

Er zijn toch nog mensen op de wereld die anderen willen/kunnen helpen!!!

Erg ontzettend bedankt.

Formulier is precies wat ik bedoel.

Prettige avond,week etc.:thumb::thumb::)

Als antwoord op je aan mij gestuurde maill : zoiets ?

En nee, je valt mij helemaal niet lastig. In principe is elke verandering die je ambieert een paar muisklikjes. Wel zou ik je willen adviseren een aanvullende vraag hier op het forum te posten i.p.v. in een direct aan mij gerichte mail. Met het nu door mij geplaatste bestandje zouden mogelijk toekomstige probleemhouders ook hun voordeel kunnen doen. Had ik je dit via de mail gestuurd dan had verder niemand er wat aan gehad.

In dit nieuwe bestandje zitten de aanpassingen in het Word-item 'Alinea", + de puntgrootte van het lettertype die ik heb verlaagd van 10 naar 9.
Wat je vraag over hoofdletters / kleine letters betreft. Zowel het vorige, alsmede het bij dit bericht gepostte bestandje is een simpel Word document. Als jet het woord TEKST of belasting selecteert of delete, dan kan je gewoon nieuwe tekst typen.

Experimenteer eens wat met de alinea instellingen (met name de optie : "Afstand voor en na") in zo'n vakje en vooral ook met de puntgrootte van het lettertype. In principe is alles mogelijk.

Mocht nu blijken dat wanneer je dat prefab vel papier dat bij de tabbladen is geleverd in de printer legt en de vakjes sporen toch niet helemaal, dan kan je de linker marge van het gehele document en / of de bovenmarge aanpassen, net zolang totdat het docje precies 'spoort' met je tabbladenpapiertje.

Laat s.v.p. weten of je er wat mee kan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bedankt voor je antwoord en bestandje.

Hoi,

Ik kan hier mee vooruit. Maar moet ik per regel selecteren,rechtermuisknop alinia aanklikken en daarna instellen.
Kan ik ze ook allemaal tegelijk instellen op bijv. voor 0 en na 0 regelafstand enkel ?
Als ik nu een kolom aanklik en daarna alinia,dan moet ik bij de volgende tekst opnieuw de regelafstand instellen.
Of doe ik wat fout?
Verder is het prima gedaan. Bedankt!;)

Helaas, allemaal lukt niet, dat komt omdat de tekst in tekstvakken staat.

nogmaals bedankt

nogmaals bedankt,ik kan verder:thumb::thumb::thumb::)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan