• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe krijg ik eenduidige telefoonnummers in excel???

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroen1972

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2006
Ik heb een adressenbestand van circa 2800 adressen. Deze wil ik importeren in een relatiebeheersysteem. De telefoonnummers zijn steeds wisselend, te weten:

0123-456890
(0123) 456789
0123 – 456789
0123 – 456 789
+31 123 ………

ect ect.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze allemaal de zelfde opmaak krijgen zonder deze 1 voor 1 over te typen?

Hiernaast heb ik het een beetje het zelfde met de postcodes. Het ene postcode met spaties en de andere zonder, met hoofdletters en zonder. Terwijkl ik ze zo 1234 AA in mijn bestand wil hebben.

Help me PLEASE

Beste Jeroen,

Welkom op dit forum.
Aangenomen dat al jouw postcodes reeds in Excel staan, kun je het volgende doen:
Selecteer de kolom door op de kolomaanduiding bijv. A te klikken. Klik op Ctrl+H en vervang de spatie door niets.
In een hulpkolom bijv. B zet je de formule neer: =ALS(LENGTE(A1)=6;LINKS(A1;4)&" "&RECHTS(A1;2);"Fout!")
Vervolgens kopieer je kolom B en plak je de waarden over kolom A heen via Bewerken - Plakken speciaal - Waarden.

Wat betreft de telefoonnumres dien je je eerst af te vragen hoe je ze wilt laten zien. Zijn het alleen Nederlandse nummers? Dan kun je alles met "+31 " via Ctrl+H vervangen door niets.
Wil je geen spaties maar streepjes? Dan kun je de spaties vervangen door een streepje. Mocht het zo zijn dat er al nummers zijn die spatie streepje spatie bevatten, dan kun je daarna drie streepjes vervangen door één streepje.
Wil je een voorloopnul hebben? Die kan namelijk verdwijnen nadat je streepjes en spaties hebt vervangen. :-) Die krijg je terug door bij celopmaak te kiezen voor telefoonnummer (jazeker, die bestaat!). Klik daarna op aangepast en je ziet de speciale opmaak voor een telefoonnummer 0#########. Die is zonder streepjes of haakjes, dus misschien niet wat jij zoekt.

Heb je wat aan bovenstaande?

Richard

Laatst bewerkt:
Probeer dit stukje code eens uit voor wat betreft de telefoonnummers. Ga op een telefoonnummer staan en zie dat de cel rechts ervan leeg is. Voer de macro uit.

Code:
Sub enkelgetallen()
Dim i As Integer, s As String
s = ""
With ActiveCell
    For i = 1 To Len(.Value)
        If IsNumeric(Mid(.Value, i, 1)) Then
            s = s & Mid(.Value, i, 1)
        End If
    Next
    .Offset(, 1).NumberFormat = "@"
    .Offset(, 1) = s