Hoe krijg ik geluid via de home cinema set bij digitale tv?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JulesRules

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2009
Ik heb digitale tv!! :cool: :cool: En ik had het zo aangesloten, terwijl er toch een rits apparaten met elkaar verbonden zijn: modem, tv, vcr en home cinema set. Haha, ik heb op goed geluk de installatieaanwijzingen naast me neergelegd en eigenlijk alleen een scartverbinding gemaakt tussen de UPC mediabox en m'n tv. De coaxverbinding die tussen tv en vcr liep, loopt nu tusen vcr en mediabox.

Ik blij.

En het duurde even voor ik doorhad, dat het tv-geluid ook uit de tv kwam, niet uit de boxen van de cinema set, wat wel de bedoeling is.
Dus ik in de weer met de tulpjes: rood en wit blijven in de cinemaset.
Vervolgens (1) heb ik geprobeerd ze naar de mediabox te leiden: geen (tv-)geluid via de boxen.
Toen (2) naar de vcr: geen (tv-)geluid via de boxen. Sterker nog: ik hoorde wel wat, maar niet de juiste zender... welke zender ik ook bekeek, ik hoorde maar het geluid van Nederland 2. Bleek m'n vcr aan te staan. :o Maar goed, dat is dus ook niet. Dan zou ik alleen maar geluid kunnen krijgen als ik via het videokanaal zou kijken.
Tulpjes gewoon gewoon in tv laten zitten (3) geeft ook geen geluid via de boxen.

Iemand een idee?

Laatst bewerkt:
Uh oh ik geloof dat ik het heb?
Het volume van de UPC-afstandsbediening (van de mediabox dus) moet aan (voluit) staan, wil het geluid over de cinema-boxjes komen... Ik had 'm automatisch uitgezet, net als het volume van de tv zelf.

Typisch!? :rolleyes:

Eh dit is een beetje ingewikkeld hoor. Ik kom info tekort. Hoe de overige kabels enzo precies zitten van jou nu. Wellicht kan je zelf meer in de handleidingen kijken van al die apparaten en even de info doornemen die je van UPC hebt gekregen (ook op hun website?). Of/Daarnaast kan je ons misschien ook even verwijzen naar de webpagina van UPC met dat specifieke abonnement/set of info die hierover op hun website te vinden is.

Kijk even in dit subforum, iemand had de vraag(onderwerpnaam): 'hdmi kabel tussen laptop en tv'. Daar heb ik wat uitgelegd, dat kan je ook een beetje helpen. Maar jij hebt een speciaal mediabox, dus misschien dat je ipv een stereokabel een betere kabel of een betere samenstelling kan doen. Hopelijk reageert er nog iemand anders die er meer van weet.

Hai, ja het is zeker ingewikkeld. Al is het maar omdat iedereen net niet dezelfde apparatuur heeft en ook nog eens van verschillende bouwjaren...

Maar het geluid is opgelost, hoor. Het is gewoon zo dat het volume van de mediabox aan moet staan, wil het geluid via de cinema-set kunnen komen..

Ondertussen ben ik er ook achter dat de vcr het niet doet. Ik krijg die er niet tussen gelust op een of andere manier :( Ik kan de vcr wel afspelen (ik moet dan de mediabox uitzetten en het geluid van de tv aanzetten), maar ik kan geen analoge kanalen meer zien of opnemen.

UPC heeft wel een tekeningetje klaar voor wie de apparaten zoals ik ze heb, wil aansluiten:

situatie 2 op pagina 35 van:
http://www.upc.nl/media/2008/10/1/installatiehandleiding_dtv.pdf

, maar helaas heeft mijn (nieuwe!) mediabox maar 1 scartaansluiting... die laatste (derde) scartverbinding tussen mediabox en vcr kan ik dus niet leggen.

Hai, ja het is zeker ingewikkeld. Al is het maar omdat iedereen net niet dezelfde apparatuur heeft en ook nog eens van verschillende bouwjaren...

Maar het geluid is opgelost, hoor. Het is gewoon zo dat het volume van de mediabox aan moet staan, wil het geluid via de cinema-set kunnen komen..

Ondertussen ben ik er ook achter dat de vcr het niet doet. Ik krijg die er niet tussen gelust op een of andere manier :( Ik kan de vcr wel afspelen (ik moet dan de mediabox uitzetten en het geluid van de tv aanzetten), maar ik kan geen analoge kanalen meer zien of opnemen.

UPC heeft wel een tekeningetje klaar voor wie de apparaten zoals ik ze heb, wil aansluiten:

situatie 2 op pagina 35 van:
http://www.upc.nl/media/2008/10/1/installatiehandleiding_dtv.pdf

, maar helaas heeft mijn (nieuwe!) mediabox maar 1 scartaansluiting... die laatste (derde) scartverbinding tussen mediabox en vcr kan ik dus niet leggen.

Wow jammer dat je alleen scart kan doen. Slechtste kwaliteit. Zijn er echt geen hdmi of component of desnoods composiet mogelijkheden bij de ingangen en uitgangen van die apparaten? Die zijn allemaal van betere kwaliteit hoor.

Wow jammer dat je alleen scart kan doen. Slechtste kwaliteit. Zijn er echt geen hdmi of component of desnoods composiet mogelijkheden bij de ingangen en uitgangen van die apparaten? Die zijn allemaal van betere kwaliteit hoor.

Nou ja, het grootste probleem is, dat ik niet eens die scart kan doen! :confused: M'n vcr heeft wel een scart-aansluiting over, maar bestaat er iets als een kabel die aan de ene kant een scart heeft (voor de vcr) en aan de andere kant een hdmi of usb? Of zijn daar tussenstukjes voor te kopen misschien?

Nou ja, het grootste probleem is, dat ik niet eens die scart kan doen! :confused: M'n vcr heeft wel een scart-aansluiting over, maar bestaat er iets als een kabel die aan de ene kant een scart heeft (voor de vcr) en aan de andere kant een hdmi of usb? Of zijn daar tussenstukjes voor te kopen misschien?

Maar hoe heb je alles nu dan? Wat heb je met wat aangesloten en waarmee?

Laatst bewerkt:
kabel in mediabox
scart tussen mediabox en TV
tulp rood/wit tussen mediabox en cinemaset
scart tussen TV en cinemaset
coax tussen TV en VCR.

De VCR (waar normaalgesproken de kabel in zat) heeft nu dus alleen de coax-verbinding met TV.

Kun je hier iets mee? :)

kabel in mediabox
scart tussen mediabox en TV
tulp rood/wit tussen mediabox en cinemaset
scart tussen TV en cinemaset
coax tussen TV en VCR.

De VCR (waar normaalgesproken de kabel in zat) heeft nu dus alleen de coax-verbinding met TV.

Kun je hier iets mee? :)

Oke welke apparaten hebben een hdmi aansluiting?

Alleen de mediabox. TV is uit 1994, VCR en cinemaset uit 2002... :o

Oke en hebben de welke apparaten hebben een component aansluiting? (groen, blauw, rood, met misschien nogeens wit en rood)
En welke apparaten hebben een aansluiting voor AV? (rood wit en geel) Of/en voor S-video? (zwart rond dingetje)

Er zijn waarschijnlijk wel mogelijkheden om een scart aansluiting vrij te maken.

Oke en hebben de welke apparaten hebben een component aansluiting? (groen, blauw, rood, met misschien nogeens wit en rood)
En welke apparaten hebben een aansluiting voor AV? (rood wit en geel) Of/en voor S-video? (zwart rond dingetje)

Er zijn waarschijnlijk wel mogelijkheden om een scart aansluiting vrij te maken.

Sorry, ik zag nu pas je reactie.
Euh, ik ga het proberen (weet nooit goed wat wat doet):

TV heeft AV- en Svideo-aansluiting
Video heeft alleen rood/wit, maar wel een Svideo
Cinemaset heeft rood/wit, maar wel een Svideo - naast deze Svideo zit een gele uit/ingang
Mediabox heeft rood/wit en iets waar 'digital' onder staat. Geen Svideo en geen gele in/uitgang

Sorry, ik zag nu pas je reactie.
Euh, ik ga het proberen (weet nooit goed wat wat doet):

TV heeft AV- en Svideo-aansluiting
Video heeft alleen rood/wit, maar wel een Svideo
Cinemaset heeft rood/wit, maar wel een Svideo - naast deze Svideo zit een gele uit/ingang
Mediabox heeft rood/wit en iets waar 'digital' onder staat. Geen Svideo en geen gele in/uitgang

Oke WAARSCHIJNLIJK kun je de scart tussen de TV en Cinemaset vrijmaken. In plaats daarvan verbind je die 2 door een rood/witte tulpstekkertje en een S-Video kabel. Dan kan je dus wél die laatste scartverbinding maken die je erbij moest. Denk ik?

Oke WAARSCHIJNLIJK kun je de scart tussen de TV en Cinemaset vrijmaken. In plaats daarvan verbind je die 2 door een rood/witte tulpstekkertje en een S-Video kabel. Dan kan je dus wél die laatste scartverbinding maken die je erbij moest. Denk ik?

Bedoel je naast de rood/witte stekker die nu al tussen m'n mediabox en cinemaset zit, ook een S-video kabel tussen tv en cinemaset?
En niets veranderen aan de vcr?

Bedoel je naast de rood/witte stekker die nu al tussen m'n mediabox en cinemaset zit, ook een S-video kabel tussen tv en cinemaset?
En niets veranderen aan de vcr?

Nee een roodwitte tussen je cinemaset en een S video kabel. Maar je hebt er al 1 zitten op je cinemaset hé? Pff ik kan je niet verder helpen sorry, je hebt ook een 'mediabox', DAT is het probleem, want daar weet k weinig van.

Nee een roodwitte tussen je cinemaset en een S video kabel. Maar je hebt er al 1 zitten op je cinemaset hé? Pff ik kan je niet verder helpen sorry, je hebt ook een 'mediabox', DAT is het probleem, want daar weet k weinig van.

Toch bedankt.

Als iemand anders nog iets weet?...
Misschien toch maar aan een UPC monteur vragen - heb daar niet zoveel zin in, vandaar m'n vraag hier.

Toch bedankt.

Als iemand anders nog iets weet?...
Misschien toch maar aan een UPC monteur vragen - heb daar niet zoveel zin in, vandaar m'n vraag hier.

Het is ook goed om eens aan een nieuwe TV te denken. Uit 94.. dat is wel heel erg oud. Een tv van deze tijd heeft vele goede aansluitingen waardoor je een makkelijkere en beter kwalitatieve samenstelling van verbinding zou kunnen maken. Maar goed, je zal ook je redenen hebben en het is jouw keus. Misschien dat je het (nog) niet kan ook. En dat begrijp ik, het is mijn recht niet daarover te beginnen. Maar het zou wel ideaal zijn een .. een tv van deze tijd.

Het is ook goed om eens aan een nieuwe TV te denken. Uit 94.. dat is wel heel erg oud. Een tv van deze tijd heeft vele goede aansluitingen waardoor je een makkelijkere en beter kwalitatieve samenstelling van verbinding zou kunnen maken. Maar goed, je zal ook je redenen hebben en het is jouw keus. Misschien dat je het (nog) niet kan ook. En dat begrijp ik, het is mijn recht niet daarover te beginnen. Maar het zou wel ideaal zijn een .. een tv van deze tijd.

Haha. Ajb zeg :) :)
Ja, natuurlijk. Maar om nou iets weg te doen dat het nog (goed) doet en er iets van 1.000 e voor in de plaats te zetten...? Even wachten maar. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan