• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe krijg je en weeknummer in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap dat je haast hebt, maar nu begrijp ik weinig van je vraag. Wil je iemands leeftijd in weken uitdrukken? en staat 17,1 voor 17 jaar en 1 week of 17 weken en 1 dag?

Zoals ik de vraag nu begrijp kan je m verwerken als:

Code:
=ALS(RECHTS(A4;1)="7";A4+0,3;A4+0,1)

Laatst bewerkt:
Begin eens je probleem helder en zonder spel- en typfouten (berkinning???) te formuleren.
Als je dan ook nog een representatief voorbeeld maakt en plaatst van wat je al hebt zie je misschien zelf de oplossing al. Zo niet, word je vast beter geholpen.

Ten eerste kan Excel alleen een weeknummer bepalen a.d.h.v. een datum. Deze datum zal je handmatig moeten ingeven of laten bepalen door een formule.
Zeg dat de datum in A1 staat:
=WEEKNUMMER(A1;21)&","&WEEKDAG(A1;2)

Zo he, 3 man die reageren. Ik ga er wel uit ;)

Laatst bewerkt:
Een goede formulering van de vraag is 90% van het antwoord.

Met wat jij weeknummers noemt heeft de vraag volgens mij weinig mee te maken, dus ik sluit me aan bij de vorige helpers: ander voorbeeld s.v.p. met iets uitgebreidere vraagstelling.

Bedenk daarbij dat bijvoorbeeld 17,3 NIET gelijk is aan 17 weken, 3 dagen.

Volgens mij komt de vraag neer opdat hij naar 18 moet verspringen als daarboven 17,7 staat. Dat vertaal ik voor het gemak naar 17,6 aangezien 17,7 staat 17 weken en 7 dagen, 18 dus.

Antwoord op deze vraag is(/kan zijn) deze formule in A5 en dan naar beneden doortrekken:

Code:
=ALS(RECHTS(A4;1)="6";A4+0,3;A4+0,1)

Ik was iets te snel:

Code:
=ALS(RECHTS(A2;1)="6";A2+0,4;A2+0,1)

Deze in A3 plaatsen en doorvoeren lost t op

Graag gedaan, besef wel dat dit geen "nette" oplossing is omdat je getallen gebruikt voor datums. Excel heeft ook de functie om in datums te rekenen. Dat is behalve "mooier" vooral ook degelijker maar kost ook wat meer uitzoek werk. Als je puur dit lijstje op wilt roepen is je huidige oplossing prima, als je met deze waarden verder wilt rekenen zul je toch echt anders moeten werken. \

Mocht je dat willen is het handig om te weten wat je er mee wilt doen

=int(a2)+n(mod(a2;1)>0,5)

Laatst bewerkt:
wat je voor mij heb gedaan is de goede oplossing het is ook niet bedoelt om met datums te gaan werken in dit programma is het meeste belangrijk de leeftijd in weken namelijk dieren
nog mals bedankt voor je oplossing

Jouw bestand (of Excel) heeft een afwijking in de berekening... na een tijdje wordt 0,6 0,599999999 waardoor hij de "is gelijk aan" niet pakt

Onderstaande lost dat op

Code:
=AFRONDEN(ALS(RECHTS(A2;1)="6";A2+0,4;A2+0,1);1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan