• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe kun je driedubbele waarde zoeken en markeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karrar

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2013
Beste leden,

Graag zou ik willen weten hoe je drie dubbele waarde in een kolom in excel kan markeren.
Ik heb een lijst met 1000 + regels. In dat lijstje zijn veel gegevens opgesomd, graag zou ik voor cellen die drie keer achter elkaar (of meer) met de zelfde waarde markeren met de tekst (DUBBEL).

Ik heb ergens op een site gelezen dat ik het volgende formule kan gebruiken =ALS(A2=A3;"DUBBEL";ALS(A2=A1;"DUBBEL";"")) voor waardes die twee keer achter elkaar het zelfde waarde vertonen. maar ik zou graag uitsluitend voor drie of meer waardes een markering geven van DUBBEL.

Is dat mogelijk en hoe?

Alvast bedankt voor de moeite!

Karrar,

Zonder voorbeeld de volgende oplossing bedacht :
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($A$1:$A$15;A1)>2;"Dubbel";"")

Daarbij staan in A1 t/m A15 de data.

Gerard!

Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Ik heb toch nog een ?domme vraag.

Hoe zou ik de formule moeten aanpassen als ik de range van de cellen willen aan passen. Stel ik heb nu een excel file van 1000 regels en ik wil dat voor deze reeks de drie dubbele waarde markeren mer Dubbel?

want als ik deze formule zelf aanpas: =ALS(AANTAL.ALS($A$1:$A$1000;A1)>2;"Dubbel";"")
Als ik het door trek, ook bij waardes van 2 gelijke cellen de markering DUBBEL

Alvast bedankt.

Karrar,

Kan mij bijna niet voorstellen dat er bij 2 gelijke cellen nog "Dubbel"komt te staan.
Het zou wel kunnen als de gegevens niet gesorteerd zijn. Dus als er op regel 2 en 3 een gelijkwaardige waarde staat maar ook nog op bijvoorbeeld regel 995.
Deze formule kijkt naar overeenkomsten in het gehele bereik. Is dat een probleem ?
Heb je een voorbeeld bestandje ?

Hey Gerard,

Nog maal Hartelijk dank voor je snelle reactie.

Ik was al mijn bericht aan het aanpassen toen je reageerde.

En inderdaad, heb even gekeken en wat je zei klopt! en dat is inderdaad ook een probleem voor me. Ik zou graag gewoon per drie (of meer) opvolgende regels willen markeren of het dubbel is.

Bestand heb ik geupload.

Even toelichting: Het is eigenlijk een klanten order bestand. Ik doe een export van de bestelling van de site. Sommige klanten bestellen 2,3 of zelfs 4 keer achter elkaar een product,
Ik wil alleen de klanten die drie of meer keer een bestellingen hebben geplaatst gaan markeren (de klanten die meerdere keren los bestellen staan dan ook gelijk onder elkaar). Deze kan ik zelf even filteren en hun postzending samenvoegen de rest wordt los verstuurd.

misschien helpt dit verhaaltje een beetje bij het begrijpen van mijn bedoeling.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan