Hoe kun je je wachtwoord het beste beveiligen tegen "kraken"

Status
Niet open voor verdere reacties.

sitas

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2001
Is het nu echt zo makkelijk om een wachtwoord te achterhalen?Dit hoor je tegenwoordig vaak. Is het voor een wat slimme computergebruiker echt zo makkelijk om dit te kunnen? En wat kunnen wij als ouders daar nu het beste aan doen om toch onze privacy te kunnen behouden??

Het wachtwoord van de windows-account is (bijna) niet te achterhalen voor een wat slimmere PC-gebruiker.
Er zijn wel programma's om de wachtwoorden te wissen, maar daar heeft lang niet iedereen weet van.
Het is wel mogelijk dat er een keylogger op je PC geplaatst wordt. Dit programma registreert alle toetsenbord aanslagen. Dus ook de wachtwoorden.
Wanneer de desbetreffende computergebruiker geen admin-rechten krijgt is het voor hem/haar niet mogelijk om een keylogger te installeren.
Wanneer je XP Home gebruikt moet je nog wel een wachtwoord op de admin in de veilige modus zetten. (Bij opstarten PC op F8 drukken in veilige modus opstarten, aanmelden als Admin, wachtwoord op account zetten dmv: Start, uitvoeren, control useraccounts2)

HG,
Simon

Zorg er voor dat je geen wachtwoorden in bestanden op je PC hebt staan
Ook het accepteren bij fora/mail/sites dat je wachtwoord wordt onthouden kan je dan het beste niet doen.

En vertel je wachtwoorden nooit aan iemand anders.. want je weet nooit zeker of die ze voor zich alleen houdt..

Ook een leuke mistap die veel mensen maken..
Wachtwoorden op een briefje opschrijven.. en die dan open en bloot bij de computer neerleggen.. dat is ook niet al te handig..

Voor het wachtwoord zelf..
Die kan je het beste van verschillende tekens maken...
cijfers. letters.. hoofdletter.. etc.. Dan zijn ze al moeilijker te kraken.. dan de wachtwoorden die je familie betreffen.. (naam van vrouw.. kinderen etc)

En een wachtwoord nemen dat meer dan 7 letters/cijfers heeft.
Hoe meer hoe beter.

Schakel geschiedenis uit.
Autoaanvullen uit.
Dagelijks b.v. CleanUp draaien.

Zorg dat je zo min mogelijk opslaat waar anderen of sites wat aan hebben.

Laatst had iemand een probleempje met een wachtwoord in Word. Middels de Helpmij werd hem geadviseerd een bepaald progje te gebruiken. Hij schreef later dat het progje had berekend dat het x-dagen nodig zou hebben om de code te kraken. Het loopt denk ik dus nogal los met het "eenvoudig" even kraken van een wachtwoord.

Iemand die er de lol van inziet om een pc te kraken zal ook wel de tijd nemen OM het te doen.
Gaat gewoon naar bed en laat zo'n progje draaien.
Bovendien denk ik dat zij veel betere progjes hebben dan zo her en der wordt aangeboden.
In ieder geval........ik neem het risico niet.

Ik heb eens een keer als Admin aangelogt en vervolgens kreeg ik te horen dat ik geen rechten meer had. Dus niet: uw wachtwoord is niet goed.
Als ze dat kunnen kraken (en ik heb een flink wachtwoord) dan kun je beter voorzichtig zijn.
Laten we wel zijn.......de meeste troep downloaden we zelf :rolleyes:

Sitas schreef :
En wat kunnen wij als ouders daar nu het beste aan doen om toch onze privacy te kunnen behouden??

Ik denk niet dat "ouders" het niet door zullen hebben als hun kinderen de pc dagen lang aan laten staan om een codekraker permanent te laten draaien............... ;)
-er vanuit gaande dat er kinderen werden bedoeld-

ja, ouders en kinderen

is wat er stond en wat ik bedoelde! Het is een oprechte vraag nav een eigen situatie.....jammer genoeg.....

En wat kunnen wij als ouders daar nu het beste aan doen om toch onze privacy te kunnen behouden??
Je trekt nu een hele la open :D

Gebruik je prive e-mailadres alleen voor familie en goede bekenden.

Voor de rest, en alles wat je online moet invullen, neem je een gmail account.
Als je het wilt stuur ik er eentje toe.
NOOIT je goede e-mailadres opgeven.

Niet meedoen aan enquetes.
Altijd opletten of er tijdens het installeren ergens een vinkje staat 'stuur mij documentatie toe'
Kortom.......een voorzichtig en oppassend mens zijn.

Als je trouwens privacy op de harde schijf wilt is dat ook nog te verwezenlijken met beveiliging en rechten.
Tenminste.......als je XP hebt.

Laatst bewerkt:
elisa,

Dank je voor de goede tips, er zijn dus meerdere dingen te doen
Dankjewel hoor!!

Sita 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan