• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe laat ik Excel automatisch veel voorwaardelijke opmaakregels maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Morriss

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Ik wil in excel graag voor een aantal cellen een voorwaardelijke opmaak meegeven. Ik heb honderden verschillende waarden waarbij de cel bij elke waarde een ander kleurtje zou moeten worden, op zich geen probleem, alleen is het een flink werk om handmatig een paar honderd regels te maken bij voorwaardelijke opmaak. Dus vraag ik me af of dit op de een of andere manier automatisch kan...

Alvast bedankt!

Ik heb honderden verschillende waarden.......elke waarde een ander kleurtje zou moeten worden...

Misschien dat jij vind dat het er dan duidelijker op wordt, maar ik zou niet met dit bestand werken omdat ik er scheel van zou worden.
Maar dat is gelukkig niet mijn probleem.

Heb je al eens bij voorwaardelijke opmaak kleur schalen gekeken?

Niels

Haha, dat is inderdaad niet jou probleem :P Het wordt wel overzichtelijk omdat er groepen bij elkaar staan met dezelfde waarde en die krijgen dan dus dezelfde kleur ;)

Die schalen werkt inderdaad mooi, maar alleen met getallen krijg ik het werkend, terwijl er codes in de cellen staan die van kleur moeten veranderen, zoals bijvoorbeeld: dfk1-we1 t/m dfk1-we100.

Enig idee hoe ik dan hetzelfde effect krijg als bij de getallen?

Ja die "dfk1-we" niet in de cel typen maar als celeigenschap laten zien, dan staat er alleen een 1 t/m 100 in de cel

de aangepaste celeigenschappen zijn dan: "dfk1-we" 0

Niels

Okey, maar het uitgangspunt is dat ik de codering ook zie staan. Bedoel je met de celeigenschappen de naam van de cel? Zo nee, waar kan ik de celeigenschappen wijzigen in "dfk-we" ... ?

Rmuisknop op cel
celeigenschappen
tab getal
aangepast

Hier plakt je de opmaak die ik je gaf.

Hierdoor zie je die tekst te staan terwijl hij er feitelijk niet staat.

Bekijk bijlage kleuren schalen.xlsx

PS let niet op de formules in het bestand, dit was om snel getallen neer te zetten.

Niels

Laatst bewerkt:
Wow, super! weer iets nieuws geleerd! Dankjewel!

Rmuisknop op cel
celeigenschappen
tab getal
aangepast

Hier plakt je de opmaak die ik je gaf.

Hierdoor zie je die tekst te staan terwijl hij er feitelijk niet staat.

Bekijk bijlage 165795

PS let niet op de formules in het bestand, dit was om snel getallen neer te zetten.

Niels

Is er ook een manier om hetzelfde voor elkaar te krijgen en dat als ik verwijs naar een cel dat ie ook die codering (die ik nu dus als eigenschap heb gegeven) ziet.

Nog een vraag Niels, De verschillen tussen 28 en 29 zijn haast niet te zijn mbt kleur, kan ik daar nog iets aan doen?

Ik weet helaas niet hoe bij de celeigenschappen naar en andere cel te verwijzen en of het wel mogelijk is.

Je kunt de kleur schalen aanpassen.
Ga in een celstaan waar de opmaak instaat
en kies voorwaardelijke opmaak => regels beheren
Klik de regel aan die je wilt aanpassen en daarna op regelbewerken.

Niels

Als ik het goed begrijp zou je met meerdere schalen werken in plaats van met 1 schaal voor de hele sheet?

Nee, allemaal hetzelfde maar hoe groter het verschil tussen de minimale kleur en de maximale kleur des te groter is je kleurverschil tussen bv 28 en 29. Gewoon een beetje spelen met de kleuren.

En als je tekst voor de waarde anders is zou je inderdaad een ander opmaak kunnen gebruiken.

Niels

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan