Hoe lang is een externe harddrive te gebruiken?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ayase
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ayase

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2011
Hallo allemaal,

hoe lang is een externe harddrive ongeveer bruikbaar? Ik gebruik de mijne nu namelijk al bijna 4 jaar.
Ik heb hem nooit laten vallen of iets dergelijke meegedaan, maar sinds kort hoor ik hem nu weleens spinnen. Ik denk toch wel dat hij binnenkort niet meer te gebruiken is.

Nu vraag ik mij af of ik hem nou moet formatteren (ik heb al een backup gemaakt) of moet ik gewoon een nieuwe externe harde schijf halen?

Groetjes,

Laatst bewerkt:
Elektrische apparaten gaan ongeveer tien jaar mee. Bij harde schijven is de temperatuur belangrijk, de tijd dat die gewerkt heeft en het aantal malen dat die werd aangezet. Voor hoe het af zal kunnen lopen met jou harde schijf kan je misschien opzoeken op Internet, bij de gebruiks-ervaringen en beoordeling van klanten. Sites als NewEgg, Amazone, Beslist, Tweakers enzovoort. Succes.

Als je S.M.A.R.T. kunt aanzetten en/of bekijken van die harde schijf weet je veel meer. Smart houdt al deze dingenn bij en geeft inzicht in de performance en de te verwachten levensduur. Een goed programma hiervoor is Smart Crystaldisk. Misschien heb je er wat aan.

Gaat je harde schijf meer geluid maken dan is er altijd wat aan de hand. Als je kunt moet je hem eens schoonmaken (van binnen, stof verwijderen) om de koeling te verbeteren maar dat kan alleen bij sommige 3 1/2 inch schijven. De meeste zijn niet (makkelijk) te openen, laat het daar dan maar.
De moderne 2 1/2 inch usb schijven worden al niet zo warm meer.
Het beste dat je dan kunt doen is de vitale bestanden naar een andere schijf (usb stick) backuppen zo lang hij het nog doet.

ps harde schijven gaan gemiddeld 5 jaar mee -bij normaal gebruik-. Daarna neemt de kans op uitval sneller toe. Ik vervang een verdachte schijf altijd zo snel mogelijk en zo heb ik maar 1x echte problemen gehad (bewuste schijf van 3 jaar en weinig gebruikt stopte er gewoon mee).

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Een harddisk is een mechanisch ding en gaat ongeveer 5 jaar mee.

Electronica kan heel lang mee gaan. Tot wel 30 jaar en langer. De zwakste component daarin zijn de condensatoren. Als je die tijdig vervangt gaat alles heel lang mee.

Rare antwoorden, allemaal veronderstellingen.
Iets gaat net zo lang mee tot het stuk is, kun je echt geen jaren aanhangen.

Nou LangePier. Wetenschappelijk bewijs is het niet. Maar na 30 jaar ervaring met dit soort spul heb je wel een redelijke inschatting hoe lang dingen mee gaan. Behalve condensators slijt electronica niet, dus kan heel lang mee. Kijk maar naar satellieten, de space shuttle en ander spul. Draait deels gewoon nog op hele oude componenten.

Persoonlijk ken ik geen betrouwbare onderzoeksrapporten over de levensduur van dit soort spullen. Heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat onze moderne spullen veel sneller functioneel verouderen als dat ze defect raken vanwege ouderdom. Onderzoek is derhalve niet zo heel relevant.

je moet toch eens hiernaar kijken
http://www.centennialbulb.org/
een gloeilamp die 100 jaar bleef branden..
en een komputer is eigenlijk niks meer dan miljarden gloeilampen achter elkaar,op een klein chipje...
eerst ging het echt met gloeilampen of buizen,toen transistoren,en nu nog steeds..
eentjes en nulletjes ,aan en uit..meer is een komputer niet..
en over een harde schijf kan je weinig zeggen...

na die eerste gloeilampen,zijn de fabrikanten afspraken gaan maken...mochten nog maar 5 jaar mee gaan..
andere materialen....brother maakt het wel heel erg bontmet zijn inkt patronen..
hoe dat gaat met harde schijven weet ik niet...maar dat ze er alles aan doen,dat die niet langer mee gaan dan 5 jaar,kan je wel op rekenen..

ollo

Er zijn heel veel verschillende meningen hierover die niet echt wetenschappelijk bewezen zijn.

Hoe lang iets mee gaat hangt zeer sterk af hoe het wordt gebruikt.
Voorbeeld: een auto die meer stil staat dan rijd, is sneller stuk op bepaalde onderdelen dan een auto die vaker wordt gebruikt.
Bij electronica gaat het vaak om mechanische zaken die de levensduur enorm kunnen bekorten. Zo ook dus bij harde schijven.
Bij normaal gebruik van een ext. hd kan deze dus heel lang meegaan, maar ja als je er mee gaat gooien en smijten, blijft er van die levensduur niet veel meer over.
Hoewel ik niet denk dat dit echt een issue is bij de TSser. Lijkt mij eerder een mechanische slijtage adh van het gebruik inc combi met de leeftijd van die schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan