Hoe laptop formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoTD

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2010
Berichten
26
Hallo,

Ik heb hier nog een (oude) laptop liggen,
en ik wil deze gaan verkopen..

Maar... ik weet niet hoe je het moet formatteren (of hoe dat ook maar heet) ;)
Nu heb ik op internet een beetje gezocht, maar ik vindt alleen dingen van Windows opnieuw installeren, en schijfopruimen, maar schijfopruimen lijkt met niet genoeg/goed.
en Windows er opnieuw opzetten kan niet, want ik heb geen CD van Windows..

Is er iemand die me kan helpen en me kan vertellen hoe ik dit moet doen?

mvg,
Marco
 
Als je je laptop gaat formatteren, gaat alle data eraf, dus ook je besturingssysteem (Windows)!

En aangezien je geen windows-cd hebt kan je Windows er niet weer opnieuw opzetten.

Wat je wel kan doen, is je laptop naar fabrieksinstellingen zetten.
 
Voordat er ook maar iets op een harddisk geschreven/opgeslagen kan worden, moet die eerst geformatteerd worden. Formatteren is zoiets als een indeling met index maken op de schijf. Als je een schijf formatteert, overschrijf je alles wat er op stond; je maakt de schijf dus helemaal leeg.
Daarom heb je ook een cd/dvd met windows oid nodig (en een cd/dvd lezer in je pc) anders gaat het niet lukken.

Jij hebt geen schijf. Heb je wel de licentiecode?
Dan zou je kunnen kijken of je exact de zelfde versie kan downloaden en op cd branden. Daarmee zou je windows opnieuw moeten kunnen installeren.
Maar dan heb je ook de drivers van de hardware nodig want die zijn ook gewist als je opnieuw formatteert.
Dus van tevoren bedenken wat je wil en de juiste software vast downloaden en op cd branden (of usb stick) kan helemaal geen kwaad.

Meestal staat er een partitie op de harde schijf met de installatiesoftware er op, dat kan vaak via opties als herstel etc gebruikt worden.
Kijk daar ook eens naar; misschien is het mogelijk een nieuwe installatie op je C: partitie te zetten met behulp van de systeembestanden in (bij voorbeeld) een D partitie?
Ook kan er een mogelijkheid in het windows menu zitten (W7 heeft dat tegenwoordig) waarmee je een installatie cd kunt maken, dat zou software van de fabrikant van de laptop moeten zijn.
In geval je een kapotte harddisk wil vervangen is dat handig, kijk eens of er zo iets bestaat.

Je ziet er zijn waarschijnlijk wel mogelijkheden, de een wat bewerkelijker dan de andere, maar het moet kunnen lukken.
Maar eerst hebben we wat meer info van jou over je pc en windows versie nodig.

Succes
 
En om welke Windows gaat dit??Dan kan het topic naar de juiste sectie toe;)
 
aan gezien de TS'er zegt dat het een oude laptop is, gaat het denk ik over windows XP
 
Een schijf formateren waar een windows op actief is kan niet.
Neem aan dat je dan geen nieuwe windows instal gaat doen.
Met hirensbootcd kan je de laptop opstarten, daar staan tools op om dan alsnog je harde schijf te formateren. Let wel, de eindgebruiker kan later alsnog met recuva aan de gewiste data komen. Om dit tegen te gaan staan er op die hirensbootcd ook nog handige tooltjes.

1 tip, een laptop verkoopt makkelijker als er een OS op staat.
Het zou dus mooi zijn als je een windows cd hebt met een geldige licentiecode.
 
Je kan ook een lichter besturingssysteem er op zetten zoals Xubuntu, Lubuntu of Bodhi Linux.
 
@MrHenkie, En hoe zet je het terug naar fabrieksinstellingen?

@Solaris, Frankwannet, AsusUser, Het gaat om een Acer laptop met Windows XP

@Lord4163, Dat lijkt me geen goede optie.
 
Direct tijdens het opstarten op F11, F8, F1, of zo klikken, afhankelijk van wat er op jouw laptop is ingesteld door de fabrikant. Met een van die toetsen kan je in de Herstelprocedure komen, dacht ik.
 
Heb je wel een licentie?

@mrHenkie
Niet iedere computer heeft deze optie (HP wel)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan