• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe legenda van lege reeks in grafiek verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

daan108

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2008
Beste mensen,

In Excel 2003 heb ik een XY-grafiek met verschillende reeksen (series). Afhankelijk van de input van de gebruiker kan een reeks leeg zijn (bijvoorbeeld doordat alle cellen leeg zijn, of bijvoorbeeld doordat de cellen de waarde N/B# hebben, via de formule =ALS(NietLatenZienIsOK;NB();EenGetal). Er verschijnt in dat geval geen curve in de grafiek. Echter, de legenda laat wel de reeks zien, zonder bijschrift of met N/B# als bijschrift.

Wat ik wil is dat als een reeks leeg is, dat dan ook het legenda-item niet te zien is.

Tot nu toe verwijder ik soms de lege reeks uit een grafiek, of ik verwijder het legenda-item. Dit heeft als nadeel dat als het celbereik later toch met getallen gevuld wordt, hetzij de hele reeks opnieuw gemaakt moet worden, of de legenda voor dit onderdeel hersteld moet worden.

Wie heeft er een oplossing voor dit probleem?

Groeten, Daan.

Tja, je zou met VBA een programma kunnen maken dat bekijkt welke reeksen gevuld zijn en afhankelijk daarvan de grafiek laten maken. Zo zullen reeksen met lege waardes niet in de grafiek en dus ook niet in de legenda zichtbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio,
Bedankt voor de reactie. Misschien begin ik er inderdaad aan om dit probleem met behulp van VBA op te lossen, hoewel ik niet zoveel ervaring heb met grafieken en VBA.
Groet, Daan.

Als je in de grafiek op je gegevenskolom met rechts klikt kun je op tabblad reeks bij naam de naam voor je reeks invullen. Hier kun je echter ook een formule in plaatsen, bij =F1.
De waarde die in F1 staat wordt dan als reeksnaam gebruikt. Met een =als(...) kun je in je sheet de waarde van F1 dan leegmaken. Je krijgt dan ook geen reeksnaam in de legenda van je grafiek.

Dat weet ik, maar ik wil niet alleen geen tekst maar ook geen lijntje en/of markering in de legenda. Voor zover ik weet, krijg je zolang een reeks gedefinieerd is, of deze nu leeg is of niet, in de legenda altijd een stukje van de grafiek (lijn en markering met opmaak) te zien. In ieder geval bedankt voor de reactie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan